Октомври е месец за равносметка в технологичния свят. Пилетата и смартфоните се броят наесен. Според новия доклад на IDC технологичните гиганти Apple и Samsung все още са номер 1 в бизнеса със смартфони, следвани плътно от китайски компании като Huawei и Lenovo. 

Според предварителните резултати от Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker (WQMPT) на International Data Corporation (IDC) вендорите са доставили общо 355.2 млн. смартфона през третото тримесечие на 2015-та година, което е увеличение с 6.8% спрямо доставените устройства през същия период миналата година, когато те бяха 332.6 млн, което е второто най-високо ниво на продажби на смартфони за тримесечие в историята. Доставките през третото тримесечие са под предишните прогнозни резултати на IDC от 363.8 млн. бройки, основно заради леко по-ниските доставки на iPhone и топ предложения от Android на цени, които излизат от т.нар. “златна среда” на потребителите, признават от компанията. 

“Продуктовите предложения са наистина уникални в момента, тъй като на много пазари потребителите отчитат и алтернативните начини за покупка, когато става дума за плащане на смартфона”, казва Раян Рейт, програмен директор на IDC WQMPT. “На зрелите и субсидирани пазари вече имаме широк набор от оператори, които предлагат устройства на лизинг и възможности за смяна на сегашно устройство с ново. В същото време броят на отключените и без договор предложения са се увеличили значително и започват да стават все по-привлекателни за потребителите. На тези пазари тези ходове ще натиснат директно производителите на Android устройства, които предлагат джаджи, по-скъпи от 500 долара”.

И тази година най-голямо впечатление правят само няколко компании като Samsung, Apple, Huawei, Lenovo и Xiaomi. Забележете, че последните са все китайски марки - тренд, който и отчита и IDC. 

Samsung продължава да е лидерът при доставките на смартфони със своите 84.5 млн. смартфони през това тримесечие, което е увеличение с 6.1% на годишна база. През същото тримесечие година по-рано тя имаше 23,9% пазарен дял и 79,6 млн. продадени бройки. Тази година корейската фирма се фокусира върху премиум устройствата като Galaxy S6 Edge+ и Galaxy Note 5. Според доклада Samsung е успяла да бие конкурента си Apple и заради факта, че направи премиера на тези устройства още през август, когато традиционно те се представят в рамките на събитието IFA 2015 в Берлин през септември. От IDC обаче признават, че основната част от доставките на смартфони идва от предложенията в средния и ниския клас (Galaxy Core/Grand Prime, серията J) в ключови развиващи се пазари. Вчера Samsung публикува и финансовите си резултати, от които стана ясно, че има оперативна печалба от 6.4 млрд. щатски долара, което е огромно увеличение спрямо същия период миналата година, когато бяха отчетени 3.6 млрд. долара приходи. Общият приход на компанията е 45.6 млрд. спрямо 41.7 млрд. през третото тримесечие на 2014-та. Корейският гигант призна и че "ценовото регулиране" (т.е. свалянето на цените бел.ред.) на Galaxy S6 и Galaxy S6 Edge и по-големият брой доставени бюджетни смартфони са довели до скок на приходите, но печалбата е паднала на базата на резултатите тримесечие-тримесечие. Това е първият ръст на резултатите от една година и рекордна печалба за поделението с чипове, която компенсира недоброто представяне при телефоните. Но компанията предупреди, че печалбата за четвъртото тримесечие ще спадне, защото се очаква ефектът от силния долар да намалее. 

 

От доклада става ясно, че новите iPhone са основния двигател на печалба при Apple. Компанията е успяла да продаде 48 млн. бройки, което е 22.2% увеличение спрямо миналата година, когато бяха продадени 39.3 млн. Само през първият уикенд от старта на продажбите бяха продадени 13 млн. бройки, а двата нови модела продължават да привличат хора с по-стари модели iPhone и потребители от Android екосистемата на ключови пазари като Китай и САЩ. Интересното е, че броят на хората, идващи от Android, се равнява на около 14.4 млн. или около 30% от новите клиенти на компанията. Не е ясно колко и дали стартирането на лизинговата програма iPhone Upgrade Program е помогнало при продажбите на телефоните. Тази седмица Apple докладва 51.5 млрд. щатски долара общи приходи и 11.1 млрд. оперативна печалба от продажбите на 48-те млн. iPhone. Смартфоните отчитат 22% увеличение в продажбите на годишна база, като приходите са се увеличили с 36%. Оказва се, че интернационалните продажби на устройството са цели 62% от общите, като тези в Китай са увеличени с впечатляващите 99% на годишна база.

На трето място се нарежда китайската компания Huawei, която е доставила 26.5 млн. телефона, което е впечатляващ ръст от 60.9% спрямо миналата година. И през тази година Huawei продължи да се фокусира върху средния и високия клас. Според Huawei телефоните Honor 6 Plus и P8 са причината за увеличението на продажбите в двата сегмента с цели 25%. IDC пък смята, че стартирането на продажбите на новия премиум смартфон в партньорство с Google Nexus 6P е сигурен знак, че Huawei най-накрая гледа сериозно на американския пазар.

Lenovo продължава да се изкачва към върха, заедно с придобитата от Google компания Motorola. През третото тримесечие комбинираните доставки на смартфони на Lenovo и Motorola достигнаха 18.8 млн., което е увеличение с 11.1% спрямо миналата година. Силните пазари за Lenovo традиционно са азиатските, основно Китай, но компанията отчита и увеличение в Африка и Централна и Източна Европа. Motorola се котира най-много на американските пазари, където предлага смартфоните Moto X, G и E на атрактивни цени. 

Във врата на Huawei и Lenovo диша китайският конкурент Xiaomi. Новоизгрялата звезда е доставила 18.3 млн. смартфона през третото тримесечие на 2015, като през цялата година е доставила 52.1 млн. устройства. И въпреки че компанията продължава да се налага на пазари като Южноизточна Азия, Индия и Бразилия, Китай остава най-силният за нея, признават от IDC. В Китай Xiaomi представи RedMi Note 2, Redmi 2A Prime и Mi 4c през третото тримесечие. Note 2 пък се оказа най-популярен сред китайските потребители.

В категорията “Други” влизат всички останали играчи от сектора като HTC, LG и Sony и други, по-малки компании. Общият брой доставени смартфони от тях е 355.2 млн., което е 6.8% увеличение на годишна база. През същия период миналата година от тях бяха доставени 332.6 млн. смартфона.

Най-сериозни проблеми имат тайванската HTC и японската Sony. И докато HTC от няколко тримесечия насам се опитва да излезе на печалба, то Sony успя да реализира такава през този период. Нетната печалба на компанията през тримесечието, завършило на 30 септември, достигна 33,6 млрд. йени (278 млн. долара). Това надмина средната оценка на анализаторите за 31,4 млрд. йени. Компанията отчете 136 млн. йени нетна загуба за периода година по-рано. Добрите резултати показват напредъка на главния изпълнителен директор Казуо Хираи в опитите му да съживи компанията, която съкрати хиляди работни места от подразделенията си за телефони и телевизори, пише Investor.

Sony продължава да се мъчи със смартфон бизнеса си. Компанията наскоро отрече слуховете, че ще излиза от смартфон бизнеса и ще продаде подразделението подобно на случая Vaio. Мобилният бизнес отчита "значително намаление при продажбите на смартфони като резултат от стратегическо решение да не се преследва мащаб, за да се подобри рентабилността". Въпросът е колко "значително" - Sony Mobile отчита 15% спад на приходите, достигайки 231 млн. долара през това тримесечие. "Sony Mobile не кърви толкова много, но е трудно да си представим скоро да излезе на особена печалба", коментираха анализатори.

Силните подразделения на Sony са гейминг и това за производство на компоненти за конкуренти като Apple и Samsung. Приходите от гейм подразделението, където Playstation 4 влиза, са се увеличили с 16.5% на годишна база до 3 млрд. щатски долара с 199 млн. долара печалба. Бизнесът с части отчита 215 млн. долара печалба от 1.5 млрд. долара приходи. Продажбите са увеличени с 4.1% на годишна база. Тези данни идват от официалния финансов доклад на японците.

Изображения: Karlis Damrans/Flickr, iPhone, Samsung

Прочетете: Читателите на HiComm.BG за предните камери на смартфоните