Стабилен ръст при продажбите на смартфони отчитат производителите през последното тримесечие, твърди нов доклад на IDC. Предварителните данни от Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker сочат, че производителите на умни телефони са доставили общо 399.5 млн. бройки през четвъртото тримесечие на 2015 г., което е ръст с 5.7% спрямо 377.8 млн. устройства през последното тримесечие на 2014 г. Годишните резултати за 2015-та също бележат ръст. Оказва се, че пазарът на смартфони е реализирал 1432.9 млн. доставени устройства, което е с 10.1% увеличение спрямо 1301.7 млн. бройки, доставени през 2014 г.

Миналата седмица от доклад на App Annie стана ясно, че мобилната операционна система Android води по брой свалени приложения, но Apple е тази, която прибира голямото парче от пая на печалбата. Причината за това се крие в безплатността на голяма част от програмите за екосистемата на Google, както и различията в психологическия профил на потребителите на двете конкурентни операционни системи.

“По принцип разговорът за пазара на смартфони винаги се върти около Samsung и Apple, но силното представяне на Huawei както през последното тримесечие, така и през цялата година, показва колко много е напреднала компанията в усилията си да се наложи като интернационален бранд”, каза Мелиса Чау, главен мениджър по изследванията в IDC. “Въпреки че имаме голяма несигурност около икономическото забавяне на Китай, Huawei е един от малкото китайски брандове, които успешно се наложиха в световен мащаб с почти половината от доставките извън страната. Съществуват всички предпоставки Huawei да запази третото място през следващата година”.

В цялата картинка липсват брандове като LG, HTC, Microsoft, които са сложени в графата “Други”, следователно подробни данни за тяхното представяне през изминалата година липсват в доклада.

Apple успешно доминира в медиите, като последното тримесечие на 2015 г. е най-успешното тримесечие за компанията като цяло с доставки от 74.8 млн. iPhone, което е увеличение с 1% от 74.5 млн., доставени през предходната година. Въпреки че Купертино отчита минимален ръст през тази година, общият пазарен дял на компанията през 2015 се е увеличил до 16.2% спрямо 14.8% през 2014 г. Растежът на ключови пазари като Китай е с 18%, като 50% от потребителите са си купили iPhone за първи път, пише IDC.

Apple продължава да убеждава обществото, че търсенето на премиум смарфони все още е високо, твърди Антъни Скарсела, мениджър в IDC. Новото рекордно тримесечие за Apple индикира, че потребителите продължават да търсят последните предложения на компанията по отношение на хардуера и софтуера. Функции като Apple Pay, подобрено изпълнение и иновативната Force Touch технология продължават да отличават iPhone от конкуренцията, коментира анализаторът. 

Според анализаторите конкурентните вендори ще трябва да добавят повече стойност на своите устройства, за да се борят с Apple във високия клас. Пазари като САЩ, Европа и Китай вече се приемат за зрели и добре наситени от към смартфони и поради тази причина производителите отново се върнаха към устройства от среден клас, които са с по-премиум излъчване, които се предлагат на развиващите се пазари. Успех отчитат Samsung със своята серия “Galaxy A” и Huawei с бранда “Honor”. Анализаторите очакват ръст на предложенията на такъв тип устройства през 2016 г. от различни производители, които ще са достъпни от към цена, но няма да пренебрегват производителността и естетиката.

 

Тримесечни битки

През четвъртото тримесечие Samsung остава лидер при смартфоните. Компанията е доставила общо 85.6 млн. устройства, което е увеличение с 14% спрямо същия период през предходната година, когато са доставени 75.1 млн. бройки. През този период корейците имат 21.4% пазарен дял от 19.9% през четвъртото тримесечие на 2014-та. Заради нарастващия натиск в хай енд сегмента от Apple и в средния и нисък клас от китайски производители като Xiaomi, Huawei, ZTE и други, Samsung изправена през сериозна битка на много фронтове, пишат IDC. 

На второ място се нарежда Apple със 74.8 млн. доставени смартфони, което е с 0.3 млн. повече спрямо същото тримесечие от преди година. Растежът на годишна база (за последното тримесечие) е едва 0.4%. През този период пазарният дял на американците е 18.7%.

Третото място е запазено за Huawei, която е доставила до търговци 32.4 млн. телефона, което й осигурява пазарен дял от 8.1%. През същия период предходната година компанията е доставила 23.6 млн. смартфона, което е увеличение с 37% на годишна база.

Четвъртото място се заема от китайската Lenovo, което е продала 20.2 млн. смартфона през Q4. Това й осигурява пазарен дял от едва 5.1%. Интересен е ръстът на годишна основа - 43.6%.

На последно място се нарежда Xiaomi с 18.2 млн. доставени джаджи, което резултира в 4.6% пазарен дял. През същия период 2014 г. компанията е доставила 16.5%, което осигурява 10% ръст на годишна база. 

“Други” е категорията, в която влизат производители като LG, Sony, HTC. Забравените играчи са отговорни за общо 168.3 млн. доставени телефона, което е спад с 3.3% спрямо същия период миналата година, когато бройката беше 174.0 млн. устройства.

 

 

Годината е 2015

Изминалата година определено може да бъде записана като “успешна” от производителите на смарт устройства. Или поне от големите 5.

Първото място по стара традиция е запазено за корейския гигант Samsung. Фирмата е осъществила доставката на 324.8 млн. бройки, което резултира в пазарен дял от 22.7%. На годишна база обаче ръстът на компанията е едва 2.1%. През 2014 г. компанията продаде общо 318.2 млн. телефона.

След Samsung идва ред на Apple, която е успяла да продаде 231.5 млн. iPhone, което се бетонира с 16.2% пазарен дял. Компанията отчита 20.2% ръст на доставките на годишна база спрямо 2014-та, когато бяха доставени 192.7 млн. телефона.

Годишните продажби на Huawei също са впечатляващи. Четвъртият по популярност бранд в Европа е доставил 106.6 млн. смартфона, което я поставя на трето място със 7.4% пазарен дял. Годишният ръст е повече от внушителен - 44.3%.

Lenovo пък е доставила общо 74.0 млн. телефона през 2015 г. Пазарният дял на китайците е 5.2%, но ръстът на доставките на годишна база е цели 24.5%.

Xiaomi е много близо до четвъртото място със своите 70.8 млн. продадени устройства и 4.9% пазарен дял.

Общият брой доставени смартфони през 2015 г. от всички вендори е 1432.9 млн., което е увеличение с 10.1% спрямо доставените през 2014 г. 1301.7 млн.

 

Пазарните акценти

От годишния доклад на IDC разбираме, че глобалния пазар на смартфони продължава да се развива с бързи темпове, въпреки пренаситеността му в някои части на света като САЩ, Китай и Европа. Сега фокусът пада върху развиващите се пазари, където средният и ниският клас доминират заради икономическата обстановка.

Huawei е най-големият печеливш през последното тримесечие, тъй като отчита най-големият ръст на годишна база от всичките топ 5 производители (37%). Huawei стана и четвъртата компания за смартфони в историята, която успя да достави 100 млн. телефона за една година (предшествана само от Nokia, Samsung и Apple). 

Над година време след придобиването на Motorola, Lenovo все още се опитва да се ориентира в обстановката на постоянните структурни и организационни промени, като в същото време е обект на жестока конкуренция в родината си от производителите от по-нисък клас. Lenovo обаче ще продължи да набляга на бранда на Motorola, който ще се преименува на “Moto” и ще се ползва за предложенията от висок клас, докато “Vibe” ще отразява ниския клас.

Изображение: KarlisDambrans/Flickr

Прочетете: Време е хоумскрийнът да си отиде

Тагове: