Темата "четвърти мобилен оператор" е сравнително популярна в медийното пространство от няколко години, макар действителната информация по нея да не е много. Наскоро стана ясно, че Булсатком вече разполага с лиценз за такъв и ще започне да предлага услугите си тази година. Новината дойде в интересен момент както за компанията, така и за нейните потребители. Със сигурност знаете за спора между Bulsatcom и bTV и TV7 и без това да е част от темата на статията, няма как да не отбележим връзката с бъдещето на компанията като мобилен оператор.

Може ли Bulsatcom да се превърне в истински конкурент на трите вече установени мобилни оператора и как ще се промени пазарът след навлизането й? На този и други въпроси ще се постараем да отговорим в долния текст.

 

Назад във времето

Тези от вас, които следят българските технологични новини по-отблизо, би трябвало да си спомнят, че Булсатком получи лиценз за мобилен оператор още през 2011 г., при това заедно с още две компании - Макс Телеком и 4Джи Ком. Лицензът обаче влиза в сила едва когато се плати съответната такса. Не е ясно какви планове имат другите две компании, една от които на практика не съществува публично, но Булсатком плати своята такса едва преди няколко седмици, с което се задължава да даде начало на работата на услугите си до края на годината.

Изводът от бързото връщане във времето е, че не бива да поставяме равенство между "мобилен оператор" и "компания с лиценз за мобилен оператор".

 

Има ли нужда от четвърти оператор?

По последни данни пенетрацията на трите мобилни оператора заедно е 147%, което означава, че всеки потребител има средно между един и два номера. Трендът се дължи най-вече на факта, че използването на два или три номера за по-евтини разговори с абонати на различни оператори е масова практика в България. Популярният въпрос, има ли нужда от четвърти оператор, обаче остава в сила. Всеки разумен човек би ви отговорил: "Да, разбира се", макар съзнанието на някои критици все още да е обвързано с друг политически и икономически строй, в който наличието на повече от една компания в дадена сфера е светотатство.

Корпоративните образи и предложенията на трите оператора са крайно сходни и не би било прекалено, ако обобщим, че комуникационният пазар в България е в стагнация. Все повече се набляга на смартфони и таблети, но интернет пакетите все още са сравнително малки, тъй като всеки от операторите предпочита да остане в сигурната си зона. Навлизането на четвърти мобилен оператор може да има само позитивен ефект.

Какво да очакваме?

Както казва самият Максим Заяков, един от собствениците на Булсатком, компанията няма за цел да конкурира Mtel, Globul и Vivacom, което всъщност е добра новина. Очакваме един от най-големите доставчици на цифров телевизионен сигнал да предлага най-вече пакетни услуги, комбиниращи интернет, телевизия и домашна и мобилна телефония. По-интересно е, че Булсатком има планове за изграждане на 4G (LTE) мрежа на територията на България. Имайки предвид колко слабо ангажирани са останалите оператори с Long Term Evolution покритието си, няма да е учудващо, ако Булсатком успее да ги изпревари.

Амбициите на компанията са сериозни и въпреки проблемите с BTV и TV7 плановете за изстрелване на собствен спътник през 2015 г. остават в сила. Той ще се използва както за собствените услуги на компанията, така и с търговска цел. Засега Булсатком няма родни партньори, които да подпомогнат проекта.

Освен 4G революция в България, от компанията можем да очакваме портфолио с по-съвременни услуги, съобразени с нарастващото търсене на бърз мобилен интернет достъп и все по-малкото значение на текстовите съобщения и гласовите повиквания. Вероятно Булсатком ще ориентира услугите си към нишата ентусиасти и потребители с по-висока технологична грамотност.

 

Булсатком срещу BTV и TV7

Отстояването на твърда позиция в преговорите с "БТВ Медиа Груп" издигна Булсатком в очите на немалка част от обществото, но е истина, че това са предимно активните в интернет потребители. Далеч по-голяма част от абонатите на доставчика се чувстват ощетени заради липсата на каналите на BTV и TV7, което нанася удар върху имиджа на Булсатком в очите на средностатистическия телевизионен зрител. 

Без значение дали "БТВ Медиа Груп" ще се съгласи да предостави каналите си за излъчване по време на преговорите, в дългосрочен план медийният скандал няма да има позитивен ефект върху образа на Булсатком. От друга страна мобилните услуги на компанията би трябвало да таргетират именно групата потребители, които са по-скоро доволни от липсата на съответните канали.

 

Номер 4

Компаниите, които имат лицензи за мобилни оператори, са повече от четири, но надали можем да очакваме още играчи на пазара до края на годината. Не можем да очакваме и разместване на трите големи оператора в близките няколко години, тъй като потребителите са твърде обвързани с тях както буквално, така и психически. Булсатком няма за цел да конкурира Mtel, Globul и Vivacom, а да подобри текущото си портфолио от услуги.

Най-сериозната индивидуална полза, която потребителите могат да извлекат от навлизането на Булсатком в комуникационния бизнес, е получаването на реален шанс за национална LTE мрежа в България.