В края на миналия месец Европейският парламент (ЕП) гласува законодателен пакет, който ще премахне изцяло роуминг таксите на територията на Европейския съюз (ЕС). Мярката беше приветствана от анализаторите и държавите-членки, но получи и някои критики от страна на защитниците на т.нар. мрежова неутралност (net neutrality).

Акцентите от новите правила включват: премахване на роуминга, гарантиране на мрежова неутралност и задължително информиране на потребителите за реалните достижими скорости на интернета, а не за теоретични максимуми.

 

Без роуминг, но след две години 

ЕП прие текст, според който таксите за роуминг за обаждане, изпращане на SMS и използване на интернет в ЕС ще бъдат забранени от 15 юни 2017 г. От 30 април 2016 г. таксите за роуминг не могат да надвишават 0.05 евро на минута за обаждания, 0.02 евро за SMS и 0.05 евро за мегабайт интернет. "Премахването на роуминг таксите беше очаквано дълго от всички: обикновените хора, малките и средните компании и всякакви видове организации", каза докладчикът Пилар дел Кастийо (ЕНП, Испания) след дебата. Таванът на таксите за приемане на обаждания ще бъде определен по-късно тази година и се очаква да бъде значително по-нисък от този за обаждане.

Борбата за роуминга и падането на таксите се води от няколко години. След многократните обещания за падане на таксуването от дата X, това наистина ще се случи, но след две години. Периодът от 30 април 2016 г. до официалното падане на таксите през 2017 се води “преходен” за операторите, за да настроят и актуализират системите си, така че те да отговарят на новите изисквания.

 

 

Проблемът е, че е оставена вратичка, която да позволи на операторите да продължат да таксуват. Ако телекомите успеят да докажат, че не могат да възстановят разходите си и това се отразява на цените на местния пазар, то съответният регулатор на съобщенията на национално ниво (Комисия за регулиране на съобщенията в България) ще може да позволи въвеждането на изключително минимални такси за покриването на въпросните разходи. Евродепутатите спечелиха гаранции, че националните регулатори ще получат средствата да коригират или отхвърлят тези такси.

Ограничена е и възможността потребителите да злоупотребяват с положението. Така например един клиент може да отиде до близка до неговата държава-членка на ЕС и да си вземе карта на изгодни условия, след което да реши да я използва в родината си. За да се защитят операторите от злоупотреби като „постоянния роуминг", при определени обстоятелства те ще имат правото да въведат малка такса, която ще е по-ниска от сегашните тавани. Точните подробности по този въпрос ще бъдат определени от Комисията и телекомуникационните регулатори.

Тоест вратичките стават две - един път операторът може да таксува, защото не може да покрие разходите си (а ние сме убедени, че всеки един от тях ще твърди, че не може да смогне с тях), и втори, за да предотврати “постоянния роуминг”.

 

Реална срещу теоретична скорост

 

Честа практика е доставчиците на интернет да рекламират теоретични скорости, като по този начин заблуждават потребителите. Така потребителите понякога плащат за теоретичен максимум от 100 mbps, а реално получават 70 mbps, например. При търсене на сметка от оператора, клиентите получават обяснение, че в договора пише думичката “ДО”, която създава поле за заблуждаващата реклама.

С промените евродепутатите задължиха интернет доставчиците да предоставят на потребителите, които възнамеряват да подпишат договор за стационарен или мобилен интернет, ясно обяснение за скоростта на изтегляне и качване, която могат да очакват (в сравнение с рекламираната скорост). Всяко значително несъответствие ще отваря пътя за мерки като прекратяване на договора или компенсация.

Не е ясно как точно ще се прилага това правило, тъй като по принцип скоростите в интернет като цяло не са гарантирани поради спецификата на мрежата. Скоростта варира в зависимост от инфраструктурата на оператора, покритието и използваната технология за доставка на интернет до дома или офиса. Това може да затрудни рекламирането на услугата от страна на телекомите на национално ниво, защото определени местности и квартали може да не поддържат предлаганата скорост.

 

Мрежова неутралност - принципът

 

Третата важна промяна, която очакваме, е гарантирането на мрежовата неутралност. Принципът на net neutrality следва да направи скоростта на достъпа до всяко съдържание в интернет равна за потребителите в Европейския съюз. Той забранява блокирането или забавянето на достъпа до съдържание, приложения и услуги, независимо от подателя и получателя. 

"Благодарение на това споразумение, Европа ще стане единственият регион в света, където има правни гаранции за свободата и неутралността в интернет. Принципът ще бъде приложен директно в 28-те държави членки. Той дава сигурност на потребителите, че те не използват двускоростен интернет", коментира Пилар дел Кастийо.

 

Критиките и изключенията

Защитници на мрежовата неутралност разкритикуваха този ход, тъй като спорните правила в момента оставят множество вратички за създаването на "високоскоростни ленти" за интернет достъп. Според тях клаузите, защитаващи мрежовата неутралност в съществуващите нормативни рамки, са прекалено неясни, което позволява те да бъдат заобикаляни. Основните притеснения са, че ще бъде по-лесно за интернет компаниите да постигат сделки с доставчиците на съдържание, които може да не бъдат от полза за всички, пише Капитал.

Проучване, проведено през 2012 г. от Body of European Regulators of Electronic Communications (BEREC), показа, че въпреки че по-голямата част от интернет провайдърите предлагат достъп без ограничения към определени приложения, поне 20% от потребителите на мобилен интернет в ЕС са изпитали някаква форма на рестрикция на възможността за достъп до глас през интернет.

Какви всъщност са изключенията? Принципът за мрежовата неутралност не забранява на доставчиците да имплементират мерки за “мениджмънт на трафика”, за да използват мрежите си по-ефективно. Това означава операторът да намалява скоростта, когато дадена клетка е натоварена (стадиони, концерти, публични събирания, централни места). Но според принципа операторите могат да прилагат мерки за ограничаване на скоростта само и единствено, когато налице е обективна техническа нужда, за ограничен период от време и в никакъв случай по комерсиални причини, т.е. да не се фаворитизира и преферира определен трафик срещу заплащане.

Второ - операторите могат да нарушат принципа за мерки извън гореспоменатото “управление на мрежата” в три случая: определени, предвидени от закони случаи, когато има временно претоварване на клетката и за сигурността на мрежата, т.е. за превенция на кибер атаки.

Телекомите запазват правото да предлагат специализирани услуги като по-добрия интернет, който е необходим за някои услуги, но само при условие, че това не се отразява на общото качество на интернета. Предполага се, че става дума за медицински услуги, които се осъществяват от разстояние, тъй като за тях се изисква постоянна скорост и качество на връзката.

Важно е да се отбележи и че остава правото на операторите да ограничават интернет скоростта (например до 64/128 kbps) след достигане на определен обем трафик. Такова ограничаване не се приема като нарушаване на правилата за мрежова неутралност, защото целият включен трафик е част от тарифния план и не предлага преференциална скорост към определени дестинации.

 

 

Всъщност критиците на новите правила за мрежова неутралност не са малко и не са кои да е. В писмо, изпратено до президента на ЕП Мартин Шулц, членовете на ЕП и комисионер Гюнтер Отингер, едни от най-големите технологични компании изразиха следните конкретни опасения:

- Бързи линии -  липсата на ясна дефиниция на понятието “специализирани услуги” кара критиците да се притесняват от злоупотреби. Според тях компаниите, които са готови да заплащат повече за услугата, може да използват аргумента “специализирана услуга”, за да получат по-бърз достъп до интернет, докато тези, които не могат да си позволят да плащат по-високи такси (европейски стартъпи и малки компании) ще бъдат поставени в неравностойна позиция.

- Нулев рейтинг - позволява нулевото отчитане и позволява на регулаторите много ограничени възможности да го следят, като по този начин потребителите и компаниите остават без защита. Нулевото отчитане, практиката да се не брои определено потребление към определени приложения и да не се взима предвид при отчитането на месечния пакет, създава същите заплахи към иновацията и конкуренцията като бързите линии, тъй като често се предлага под формата на платена услуга.

- Класово сортиране - позволява на интернет доставчиците да увеличават или намаляват трафика в рамките на тези специфични класове, въпреки че няма претоварване на мрежата. Това класово дискриминиране нарушава конкуренцията, забавя иновацията, наранява потребителите и доставчиците, които криптират трафика чрез поставянето му в “бавна” линия.

- Предстоящо натоварване на клетката - позволява на интернет доставчиците да предотвратяват “предстоящо претоварване на клетката”. Този “изключително субективен стандарт ефективно дава на доставчиците правото да забавят скоростта по всяко време, не само по време на реално претоварване”.

Въпросното писмо е от подписано от големи имена като Kickstarter, Foursquare, Netflix, Reddit, Rentify, SoundCloud Limited, Tumblr и Vimeo и е изпратено два дни преди гласуването на 27 октомври.

Реалността

Примерите за очевидно нарушаване на мрежовата неутралност не само в ЕС, но и в световен мащаб са много.

На базата на първия метод “бързи линии” се предлагат цели пакети от екстри от някои оператори, включително български. Те включват определен (2, 3, 5 GB) или неограничен трафик към мобилни приложения като Viber, WhatsApp и Facebook.

По отношение на “нулевия рейтинг” примерите са още повече. T-Mobile USA предлага неограничен стрийминг на музикалните услуги като Spotify и Apple Music.

Редица оператори, включително български, преди години усилено рекламираха и неограничения и безплатен достъп до Facebook чрез достъпване на специализирания интернет адрес “0.facebook.com”.

Тази седмица T-Mobile обяви, че и видео съдържанието от определени партньори също няма да отчита трафик. Компанията се опита да избегне обвиненията за нарушаване на мрежовата неутралност като обяви, че всяка компания, предлагаща видео съдържание, може да се включи в инициативата. Сред партньорите на T-Mobile в тази очевидна практика за “нулев рейтинг” е и Netflix.

Предстои да видим как точно операторите ще имплементират новите правила, за кое ще таксуват и за кое не, както и дали ще премахнат преференциалните бързи линии до услуги като Viber, WhatsApp и Facebook от сегашните договорни предложения.

Напомняме, че Федералната комисия по комуникациите (FCC) и Федералната комисия по търговията (FTC) продължават да са твърдо против заблужаващата практика за предлагането на "неограничен", но всъщност ограничен интернет. Наскоро FCC глоби със 100 млн. щатски долара американски оператор именно заради орязването на скоростта на услуга, която е "неограничена". 

Изображения: BELGA-IMAGESOURCE/ЕП, Huhmagazine, neurope.eu, Stephen Melkisethian/Flickr, TheAmericanGenious

Забележка: Акцентите са на автора.

Прочетете: Американски оператор глобен със 100 млн. долара заради "неограничен интернет"