Компанията Apple като една от най-големите и скъпи корпорации на света е постоянно под прицела и вниманието на журналистите, аналитиците и обикновените потребители. Няма спор, че тя е една от-най-успешните компании за всички времена, оставила революционен отпечатък в света със своите продукти. Но, както се казва - никой не е безгрешен. Големите и успешни корпорации също.

Изминалата година бе разнообразна и пъстра за всички производители в IT индустрията, като Apple не прави изключение. Наред с големите си успехи, излизането на iPhone 5, новите iPad таблети и др., Apple попадна в центъра на вниманието и с някои свои пропуски. Най-шумен бе скандалът и съдебната разправия със Samsung, както и нелеките кадрови въпроси и проблемите с някои от новите устройства. Колегите от руския сайт 24gadget.ru са направили един своеобразен рейтинг на „провалите" на Apple за 2012 година, като някои от тях се отразиха неблагоприятно не само на репутацията на компанията, но и на нейните финансови резултати. Ето петте най-големи грешки на „ябълката", подредени във възходящ ред.

 

Провал N5 - Ping

Преди няколко години, Apple сякаш имаше намерение да се захване с нещо необичайно за нея. Така, през 2010 година компанията анонсира социалната мрежа Ping. Прелестите на новата услуга бяха описвани от самия Стив Джобс едва ли не като революция, особено в музикалната сфера, обещавайки достойна конкуренция на гигантите Facebook и Twitter. На потребителите бе представено как може да удобно да следят творческото развитие на Лейди Гага, да наблюдават за промените в музикалния вкус на своите приятели и познати, да съставят персонални хит листи и много друго. Още на следващия ден след пускането на социалната мрежа тя бе наводнена от спам и фалшиви профили на музиканти. Журналистите приеха услугата доста сдържано, а някои от тях открито я обявиха за провалa на 2010 година.

Публиката също не бе очарована от Ping - оказа се, че в мрежата няма кой знае колко много музиканти и освен това тя бе достъпна в определени държави, а не навсякъде. Грешката на Apple стана очевидна в същата тази година, но компанията реши да удължи предсмъртната агония на Ping. Чак през пролетта на 2012 година Тим Кук призна, че проектът е неудачен, а на 30 септември, малко повече от две години след създаването си социалната мрежа тихичко умря.

 

Благодарим ви за интереса към Ping, но ние вече няма да приемаме нови потребители" - с тази кратичка формулировка Apple обявиха края пред малкото смелчаци, действително заинтересовани от мрежата. Голямата компания трябваше да се примири с господството на Facebook и Twitter относно социалните мрежи.

Провал N4 - кадровата политика

През изминалта година, Apple се лиши от някои ключови топ-мениджъри и инженери. Първо, вестник The New York Times съобщи за това, че от корпорацията си отиват почти цяла дузина инженери и програмисти, работещи над създаването на iPhone и iPad. Всички те явно са се били поддали на „вербуването" на Facebook, които имат намерение да се развиват сериозно в мобилния сегмент. По нататък - още по-зле. През лятото своето намерение да напусне обяви и вицепрезидентът Боб Мансфийлд, отговарящ от 2010 година за инженерните разработки на iPhone и iPad, а преди това за разработката на Mac компютрите. Той е не просто топ-мениджър, а един от водещите представители на ръководството на Apple в продължение на 13 години, участващ във всички големи проекти на корпорацията.
С цената на огромни усилия Apple задържаха при себе си Боб Мансфийлд, като според слуховете, групата от водещите инженери е била толкова недоволна от своя нов ръководител, че самият Тим Кук е трябвало да уговаря Боб да остане в Apple. Верността на Мансфийлд струваше на корпорацията $2 милиона и голям пакет акции.

За разлика от последния, вицепрезидентите Скот Форстал и Джон Брауит бяха учтиво помолени да напуснат компанията. Главата на първия отлетя заради това, че той отказа да подпише писмо с извинения за недоработването на вградената в iOS картографска услуга.

Джон Брауит пък е отговарял за продажбите на пазара и стана жертва на недоволството на сътрудниците на Apple Store. На вицепрезидента не бе простено съкращението на щата в магазините на компанията. И досега за решението за уволняване на Джон Брауит отговорността поема лично Тим Кук.

Опасение сред някои специалисти предизвиква и новото назначение на Джонатан Айв. От миналата година, легендарният дизайнер отговаря не само за облика на устройствата на Apple, но и за разработването на потребителския интерфейс. Какво ще е бъдещето на Джонатан ще разберем вероятно още тази година.

Повече по темата може да прочетете в подробните ни статии тук и тук.

 

Провал N3 - виолетовата напаст

Появата на всеки iPhone, по правило е съпроводена с два вида истерия. Първо са феновете на Apple и обикновените купувачи, които с часове и дни жадно очакват новини. А няколко дена след събитието, мрежите „завират" от недоволните притежатели на „ябълковите" устройства.

Моделът iPhone 5 бе „захапан" заради неговата камера. Някои потребители първи откриха, че при подсветка около обектите на фотографията се появява виолетов ореол. В течение на няколко дни, едва ли не всеки притежател на новия смартфон провери своя апарат за наличието на този „виолетов дефект".

Форумите за техническа поддръжка на Apple, както и целият Интернет се изпълниха с негодувание. Там се изсипаха предположения, в какво точно са сбъркали инженерите на Apple - за едни бе виновно сапфировото стъкло, за други датчиците за светлината, както и неправилната софтуерна обработка.

Ситуацията се нажежи още повече след обяснението от техническата поддръжка на компанията. Те заявиха, че „виолетов дефект" при снимане с осветление около обектите действително има, но той е характерен за всички малки камери на всички смартфони. Излиза, че проблема не е във фотомодула, а в това, как потребителите правят фотографиите. Още повече - от Apple решиха за пореден път да научат хората как по-правилно да държат iPhone. Тук от корпорацията припомниха и пресния случай с антените в iPhone 4 и съветите на Стив Джобс за правилното ползване на телефоните.
С времето шумът утихна, и как всичко това оказа влияние на продажбите на iPhone 5 може само да гадаем. Заради справедливостта, трябва да се отбележи, че в новите партиди на смартфона „виолетовата напаст" не е толкова забележима и като цяло не се вижда някаква разлика със снимките, които при сходни условия може да се направят и с другите смартфони. Което означава, че Apple все пак са променили нещичко в модула на камерите или в самия софтуер.

Провал N2 - "ранимият" корпус на iPhone 5

Още един, далеч по-сериозен и очевиден дефект на iPhone от проблемите с фотокамерата е свързан с неговия корпус. Потребителите от различни страни не можеха да повярват, че „най-качественият в света" смартфон се надрасква два пъти по-бързо от китайски модел за $30. Само няколко дни ползване и току що излезлият от поточната линия на завода iPhone се оказва покрит с дупчици и драскотини. Още повече - едва ли не всеки втори апарат се е оказвал вече повреден в самата кутия преди отварянето и.
Ръководството на Apple можеше или да признае за проблема или да замълчи, както се е случвало в миналото. Но вместо това, шефовете на компанията направиха още една грешка, пускайки нов коментар в Интернет - „Това е нормално", казва вицепрезидентът на Apple Фил Шилер относно ситуацията с надраскването на корпуса на iPhone 5. "Всяко алуминиево устройство може да се надраска по време на ползване, откривайки под боята сребристия цвят", добавя той.
Но какво става тогава с моделите, които идват надраскани още от завода? На този въпрос Фил Шилер не намерил отговор. Затова бил потърсен отговор от ръководството на компанията Foxconn, която сглобява в заводите си iPhone 5. Както се оказало, самото сглобяване е било адски трудно и тежко. Контролът над работниците бил усилен, като според слуховете заради голямото напрежение около 3-4 хиляди човека са направили стачка, настоявайки да им се покаже как точно трябва да бъде сглобяван iPhone 5 - вероятно в Apple знаят не само как трябва да се държи телефона, но и как да се сглобява правилно.
Както и да е, в момента в кутиите много рядко се срещат надраскани бройки от смартфона, а по време на ползване боята се държи далеч по-добре.
Видеоревю на iPhone може да видите тук:

 

Провал N1 - Apple Maps

Компанията Apple бе спасена от истински позор не от кого да е, а от Google, които все пак не пропуснаха да се „позаиграят" със своя заклет „приятел".
В новата версия на iOS "купертиновците" се отказаха от старите и добри карти на Google, представяйки свое „нещо" - недоработена, бъгава и просто смешна картографска услуга. Вълната от възмущение разтърси Apple от главата до петите. Повечето потребители, за които по принцип използването на тази услуга не е от някаква първа необходимост натискаха странната иконка просто така, от любопитство, за да видят как скъпото им ранчо в Алабама се е преместило в Австралия, а вместо пътища светът е опасан с някакви ленти, наподобяващи червеи. Тук се намесиха и експертите, които нарекоха картите на Apple опасни. Според тях, реално те можеха да въведат в заблуда пътуващите, умирайки от жажда в някоя пустиня, например. Ръководството на Apple не избра изчакващата тактика, а моментално призна своята вина. „Вината си е само наша, нищо повече", - заяви първо в условията на анонимност някой от компанията. След това, с официално извинение излезе самият Тим Кук. Той посъветва потребителите да преминат на конкурентните услуги, обещавайки, че някога ще направи Apple Maps услуга от световна класа.

Скоро след това, в рекламните материали на сайта на корпорацията картите на Apple престанаха да бъдат наричани „най-добрите". Едновременно с това, от компанията „помолиха" мениджъра, непосредствено отговорен за разработването на услугата, както и вицепрезидента Скот Форстал да подадат своите оставки. Масло в огъня хвърли и представител на Google,  който заяви, че интернет-гигантът все още не е направил нищо, относно прехвърлянето на своите карти на операционната система от Apple. В края на годината дългоочакваното приложение видя бял свят, предоставяйки на хората на Тим Кук глътка въздух и време за доработване на собствената им услуга.

Тагове: