Няма как да сте пропуснали новината, че Теленор (Telenor Group) купи Глобул от OTE срещу 717 милиона евро, което е едно от най-сериозните придобивания в историята на българския телекомуникационен пазар. Какво означава то за нас, потребителите?

Макар и втори в пазар с превес на двама играчи, Глобул има известни проблеми в последните няколко години и според много анализатори не е достатъчно конкурентен на М-Тел и Виваком, макар финансовите резултати на компанията все още да са прилични. Теленор, от своя страна, отдавна изявява интерес към Балканите и има поредица от успехи с развиването на модерни мобилни оператори в няколко страни, сред които Черна гора и Сърбия. Бъдещите планове на компанията за Глобул все още не са кристално ясни, но ако това, което научихме по време на пресконференцията тази седмица, е вярно, очакваме новата идентичност на зеления оператор да бъде глътка свеж въздух за потребителите в България и сериозна конкуренция за другите двама играчи.

 

ДНК-то на Теленор

Теленор е компания, която не е твърде добре позната на територията на България, което е логично, имайки предвид, че доскоро тя нямаше присъствие на местния пазар. Теленор всъщност е сериозно име в мобилния сектор. Компанията притежава или участва в управлението на мобилни оператори и комуникационни бизнеси в Норвегия, Бангладеш, Дания, Финландия, Унгария, Индия, Малайзия, Черна гора, Пакистан, Сърбия, Швеция, Тайланд, Русия и Украйна.

 

Компанията е известна с иновативния си манифест, стремейки се да изгради съвременни комуникационни бизнеси в малки пазари с ограничени възможности. За отрицателно време тя успява да се превърне в най-популярния мобилен оператор в Сърбия и Черна гора, предлагайки силно конкурентни условия за потребителите, с които останалите играчи не могат да се справят. Теленор има практика да привлича потребители с условия на ръба на неразумно ниските цени, така че не е алогично да очакваме същото и в България.

 

Мобилен интернет

Предлагането на отлични планове с голямо количество бърз трафик е ключово за успеха при пазари, където смартфоните тепърва стават масови. Комбинацията от продажба на умно устройство и план за мобилен интернет е един от най-доходоносните и обвързващи продукти, които потребителите могат да закупят. Именно затова във фокуса на услугите на Теленор е именно осигуряването на конкурентни планове с голямо количество бърз трафик, както и изгодни предложения за смартфони от нисък и среден клас.

 

LTE (4G)

За съжаление становището на компанията по отношение на изграждането на LTE мрежа е по-скоро неясно, клонейки към отрицание. Киел-Мортен Йонсен от Телено сподели, че нужда от мрежа от четвърто поколение има едва когато трафикът, генериран от потребителите, е достатъчно голям. Трудно е да се съгласим с това, тъй като основното предимство на Long Term Evolution е високата скорост на пренос на данни. Изглежда първата LTE мрежа може да очакваме от Булсатком, тъй като, както вече писахме, засега М-Тел отлага плановете си за мрежа от четвърто поколение.

 

Планове

Също като всяка голяма комуникационна компания, Теленор разчита на преобладаващи приходи от абонаменти, а не от предварително платени карти, които губят популярност на територията на България в последните няколко години.

Плановете за промяната на портфолиото от планове на Глобул все още са крайно неясни, но предположението, че Теленор ще конкурира цените и условията на М-Тел и Виваком крайно агресивно до края на годината, е доста резонно.

Техническо реиновиране

В рамките на пресконференцията Киел-Мортен Йонсен наблегна на факта, че Теленор има планове да направи цялостна подмяна на оборудването на Глобул. Той твърди, че мрежата на оператора е в добри условия и потребителското удовлетворение е прилично, но има и много зони, подлежащи на подобрение.

Очакваме инвестициите за цялостни подобрения в Глобул да са на стойност над 300 милиона евро.

 

Ребрандинг и маркетинг стратегия

По време на пресконференцията бе засегнат и въпросът, дали Глобул ще претърпи ребрандиране след придобиването от Теленор. Киел-Мортен Йонсен отбеляза, че визуалната и емоционалната комуникация са важни за всички компании в рамките на Теленор, но не са първи приоритет. Глобул ще запази текущата си идентичност за известно време и ще се фокусира върху предлагането на по-иновативни и конкурентни услуги, но ребрандиране със сигурност предстои.

 

Firefox OS

Една от малкото компании, поддържащи проекта Firefox OS на Mozilla, е именно Теленор. Операторите на гиганта в Сърбия, Черна гора и Унгария ще започнат продажбите на първите устройства с Firefox OS до края на годината, таргетирайки най-вече потребителите, които все още не са се сдобили с първия си смартфон. Припомняме, че Firefox OS е лека мобилна платформа, която работи добре на достъпни устройства и се базира предимно на уеб технологии.

Имайки предвид, че Теленор има планове за мобилната платформа на Mozilla в пазари с демография, подобна на тази на българския, можем да бъдем почти сигурни, че Глобул също ще предлага Firefox OS устройства до края на годината.

 

Germanos

Заедно с Глобул, Теленор придоби и основата верига, асоциирана с оператора още от неговия старт – Германос. Плановете на компанията за магазинната мрежа остават неясни, но следвайки примера от други страни, очакваме Теленор да сближи Глобул и Германос максимално, но без да канибализира продажбите в центровете на оператора.

 

Какви са вашите очаквания по отношение на новата идентичност на Глобул?