В последните десетилетия IT компанията, която взема най-смели решения и безспорно е един от ръководещите индустрията играчи, е Apple. Покойният вече Стив Джобс е известен с навика си да убива стари технологии и да налага фундаментално нови концепции. Няма значение дали харесвате или мразите Apple – това е факт. Иновации, които нито една друга компания не би помислила да внедри, се налагат с привидна лекота от момчетата от Купертино. 

В последните две-три години интересните нововъведения на Apple не спират, но в рамките на технологичната индустрия постепенно се издига друг гигант. Колкото и да е учудващо за някои, това е Microsoft

Свикнали сме да гледаме на момчетата от Редмънд като на вечният стар лидер, който е сигурен в позицията си и отказва да иновира. Последното изречение не може да бъде по-грешно през 2012 г. 


Време е XP да си отиде

За огромна част от обикновените потребители Microsoft е Windows, при това XP. Те асоциират компанията с нея. Тя е даденост, константа, нещо, което ще остане така завинаги. Прозорецът на единствената програма, която стартират ежедневно, появяващ се доволно бавно върху зелената поляна – това е Windows. 

Microsoft обаче далеч не е само XP. Технологичният гигант е един от лидерите при конзолния гейминг с Xbox, има една от най-добрите мобилни платформи, както и все по-пълна и функционална екосистема. Нещо повече – Стив Балмър и компания са почти готови с едно от най-изкушаващите таблетни предложения на пазара в лицето на Windows 8 и Surface


Фениксът на технологичната индустрия

Стивън СинофскиВпечатляващо е колко радикална е промяната на Microsoft. Тя е толкова рязка, че със сигурност ще коства на Редмънд известен брой потребители. За щастие те ще бъдат именно тези, които са крайно свикнали със старото лице на компанията. Да, онова лице със зелената поляна и Not Respondng индикатора. 

С Windows Phone, Windows 8 и Xbox Microsoft ще привлече много по-ценни потребители – технологичните ентусиасти. Съдя за това по собствените си настроения. Наречете ме фенбой или както искате, но работата и забавленията ми са структурирани предимно около продукти на Apple. Не става въпрос за емоционална привързаност, нито за култ към бранд или личност, а просто за удобство и внимание към детайлите. Няма значение дали ми вярвате или не, защото това не е фокусът на статията. 

Като потребител на Apple хардуер и софтуер Windows Phone, Surface и Windows 8 са първите продукти на Microsoft, които успяват сериозно да ме накарат да се замисля за преминаването към тях. Почти сигурен съм, че до края на годината ще се сдобия с Windows Phone, макар да не съм сигурен дали той ще замени iPhone-а ми. Преминаването от Mac към Windows е доста по-труден ход, който би наложил промяна върху работната среда, която съм усъвършенствал с години. Важното е, че през главата ми все пак е преминала мисълта за преход. Важно е също, че на твърдите дискове на "свещените" ми "фенбойски" Mac-ове има дялове с Windows 8, който използвам с удоволствие, при това не само с експериментално настроение. Това не би се случило с предходна версия на Windows. 

Защо ви занимавам с това, което се случва в главата ми? Защото същото се случва в главите на много потребители. Microsoft постепенно се превръща в нова компания. Такава, която представя наистина добри продукти, която има mind share (очаквам добър превод в коментарите). Нещо повече – такава, която рискува и прави радикални промени, за да си осигури закъсняло място в сегмент, където присъствието й е минимално. 

Мобилният сектор е всичко

Коментарите на хората, които продължават да ползват десктопи или 17-инчови ноутбуци, нямат значение. Аз също съм един от тях и осъзнавам, че постепенно се превръщаме в малцинство. Разсъждавайки за технологичната индустрия, не бива да мислим за професионалните потребители или гийковете, а за средностатистическата извадка и, разбира се, за най-младите. Не съм сигурен дали след пет години основният компютър на всички ще бъде ултрабук, таблет или хибрид, но със сигурност няма да бъде десктоп или стандартен лаптоп. Сигурен съм обаче, че стандартните платформи като Windows (класическият интерфейс) и OS X ще имат много по-малко привърженици, повечето от тях в професионалните среди. Истината е, че дори днес повечето задачи на обикновения потребител, особено свързаните с развлечения, могат да бъдат свършени с таблет с iOS или Android. Същото очакваме и от Metro

Обобщено: мобилният сегмент е всичко. Компаниите, които все още не са успели да си намерят място в него, са мъртви.

 

Едно устройство за всичко

Време е да се върнем на войната между Apple, Google и Microsoft, колкото и отвратително да е понятието според мен. 

Немалка част от технологичните критици съдят Microsoft за закъснялото й навлизане в съвременния мобилен сектор и имат известно право. В същото време обаче не бива да забравяме, че Стивън Синофски има уникално предложение, което нито една друга компания не може да предложи – едно устройство за всичко. 

Apple развива Mac компютрите и iOS отделно. Google има Android и Chrome OS. Microsoft се стреми да наложи таблети, които могат да бъдат използвани като стандартни ултрабуци, при това с удобни интерфейси за двата формфактора. x86-базиран хибрид с Windows 8 е всичко, от което обикновените потребители имат нужда. Сравнително компактното устройство може да бъде пълноценен заместител на десктоп в комбинация с мишка, клавиатура и външен дисплей, ултрабук с висока производителност и мощен таблет с безкрайно удобния Metro интерфейс. 

Най-голямата грешка, която може да направите в момента, е да отпишете Microsoft. Компанията на Стив Балмър и Бил Гейтс не умира, а само миналото и е факт. Настъпва времето за бъдещият Microsoft – този на Стивън Синофски и Джо Белфиоре