Mоже ли пикапът да бъде повече от товарен автомобил, за да предложи удобството и на возило за свободното време? А ако към това прибавим и по-висока проходимост? Снегът се засилва по пътя за пистите на Банско, а аз се подготвям да отговоря на поставените от самия мен въпроси. Обект на емпиричното ми проучване е новият Nissan Navara с оборудване Ultimate (най-високото), дизелов битурбо двигател 2,3 dCi и 7-степенна автоматична скоростна кутия. Конските сили са 190.

 

Автор: Виктор Джамбов

 

Привет, аз съм новият Navara

Ако при изричането на пикап въображението бързо ви изпраща образа на онези подскачащи по пътищата товарни возила, които сме виждали в много американски филми, трябва да ви прекъсна още тук. Navara не само изглежда различно, но и се справя много по-добре с пътната настилка – независимо дали говорим за гладкия асфалт, обсипан тук-там с дупки, или за оф­роуд трасе, новият модел от Nissan има много добро поведение на пътя. Това е резултат от двойствената природа на Navara, заложена в създаването на новия модел – пикапа „бачкатор“ и свободния крос­оувър за извънработните часове и дни. За да отговори на това призвание, Navara трябва да разполага първо с нужния външен вид, достатъчно добро оборудване в купето, но и комфортна возия.

 

 

 

 

За различни потребители и тайната на окачването

Новата Navara се предлага в няколко нива на оборудване – Classic, Comfort, Connect и Ultimate, като дори най-базовото от тях идва с подобаващо оборудване (дневни светлини, LED стопове, сензор за светлина, Cruise control и други), а от следващото ниво всички модели разполагат с умен ключ, хромирани елементи и технологии, достигащи до 360-градусов обзор около автомобила.

При двигателите ситуацията също е интересна. Макар да е наличен само 2.3 dCi дизеловият двигател, неговите разновидности с турбо (160 к.с) и битурбо вариант (190 к.с.) покриват около 85% от мощностния диапазон в сегмента на пикапите. По-скромният от двата се предлага в комбинация с шестстепенна ръчна скоростна кутия, а при по-мощния можете да се възползвате и от 7-степенен вариант, и то автоматик.

 

 

Последната важна вметка са двете вариации на купето – King Cab и Double Cab. И двете споделят една дължина на пикапа (5 м), но King Cab има с 25 см по-дълга товарна площ. Разбира се, това е за сметка на кабината, която при Double Cab е по-широка и предлага по-голям комфорт за пътниците. В момента у нас се предлага само Double Cab вариан­тът, който е по-близък до градските SUV-та. За да се постигне това, той има още едно оръжие – раменното окачване, което замества листовите ресори. Смело потвърждавам, че то носи много по-високо ниво на удобство за пътуващите на задната седалка. Ако сте се возили на тази позиция в пикап, подскачайки от неравностите, тук това се променя. Дори през насечения офроуд път, многораменното окачване се представи на високо ниво. Все пак листовите ресори понасят малко по-голям товар, въпреки че и двете версии се справят с над тон. А и могат спокойно да теглят 3.5 тона.

 

 

Дизайнът и промените

Първите разлики спрямо предишната Navara са лесно забележими дори за неопитното око. Пикапът се учи от успешните кросоувъри на японския производител, собственост на Renault, за да предложи по-привлекателни извивки и облик, достоен за градските улици. Погледът първо е привлечен от решетката, която изоставя правите черти, за да приеме леко V-образна форма. Тя не спира до фаровете, а продължава под стъклото, за да ги приобщи към себе си. Визуално това е отлично решение, което наблюдаваме през последните години, а тук е подкрепено и от дневните LED светлини във формата на бумеранг. Самата броня е хромирана – точно както мястото около фаровете за мъгла, дръжките на вратата и огледалата.

Новата Navara има и по-сериозен вид, по-мускулест, което е резултат от издутите калници, извития капак и елементите на профила. Общото впечатление е постигнато – Navara изглежда като пикап, който се чувства добре в града, но и таи силната си воля за по-лошия път. Единственият по-скучен елемент е задницата, която не впечатлява, но и не бива да сме изненадани – това е стандартната ситуация при пикапите.

 

 

 

Кросоувър интериор

Двойствената същност на Navara продължава и зад вратите. След около час на волана разбирам защо от Nissan наблегнаха на дизайна на предните седалки, разработени в сътрудничество с NASA. Те са удобни и добре подкрепят гърба. В ниво Ultimate самата седалка се настройва автоматично, подгрява се и наистина прави всичко възможно дори по-дългият път да не се усеща толкова сериозно. Тук тапицерията е кожена, а елементът се запазва и по панелите на вратите. Подобна приемственост носи винаги приятно чувство, въпреки че лично аз предпочитам седалки от тапицерия. Такива са налични в една идея по-ниското оборудване – Connect.

Воланът лесно се класира сред по-добрите варианти на пазара, тъй като има достатъчно добро чувство и усещане при завъртане – няма я въздушността, която наблюдаваме в някои градски SUV-та. На него са разположени контролите за аудосистемата и телефона, но и за екрана, разположен в центъра на арматурното табло пред водача – оборотомерът и скоростомерът са класически, а между тях е дигиталният дисплей с цялата нужна информация (от среден разход, през активните системи до сигнализация за близост до автомобила отсреща).

 

 

Голяма част от централната конзола е заета от 7-инчовия екран на инфотейнмънт системата. Около него са извадени преки пътища за някои от най-често използваните приложения (радио, телефон, навигация, настройки), но и за стъпка назад. Това решение на Nissan е добро, тъй като използването на тъч­скрийна не е удобно по време на шофиране. Под екрана е мястото на настройките за двузоновия климатроник (интересно е, че са налични още два въздухопровода, които са за задните седалки). Централната конзола наистина изглежда претрупана с бутони, което първоначално може да се стори стряскащо, но всичко е направено с идеята за удобство и бърз контрол. Като сериозен ползвател на мобилни устройства нямаше как да не ми допад­не наличието на цели три 12 V жака, както и USB портът. Разбира се, връзката към телефона може да се осъществи и безжично – чрез Bluetooth.

При Ultimatе версията 7-инчовият екран може да предава 360-градусов изглед около колата благодарение на наличните камери. Това е удобно, когато паркирате подобно возило из софийските улици, но и когато сте на офроуд трасето – можете да погледнете дали няма нещо отпред, което да доведе до неприятна авария.

За да завърша темата за купето, трябва да обърна внимание и на задните седалки. В новата Navara, когато говорим за Double Cab версията, е осигурено повече място за пътниците, като дори наклонът на облегалката е по-голям. Не, не достига този при нормална кола, но е крачка напред. За по-кратък път седалките са удобни, но при по-дългите разстояния със сигурност няма да забравите, че се возите в пикап.

 

Смесеният разход варираше около 9–10 л/100 км в режим на тест драйв, който е по-агресивен. Според официалните данни литрите са около 6.5 на 100 км.

 

 

ДНК: 4x4

Връщам се към образа на пикапите, които изглеждат по-трудни за управление и по-нестабилни, отколкото, да кажем, един крос­оувър. С Navara това не е така, тъй като автомобилът се управлява леко по пътя, но самата му концепция е такава, че при взимане на завой с по-висока скорост можете да усетите накланяне, но нищо твърде сериозно. Воланът е по-малък и удобен, а шофирането като цяло наподобява това на автомобил.

Изолацията на Navara е добра, въпреки че дизелът е шумен, особено на по-ниските предавките. Но отново – това са малко или много стандартни неща. Но Navara ме впечатли най-много на офроуд терена.

Снегът вече беше спрял, а и се намирахме на по-ниска височина. Това не означаваше, че трасето беше сухо. Ситният дъжд беше достатъчен да го разкаля – в началото по-малко, но след няколко завъртания калта стана по-сериозна. Navara може да преминава от 2WD режим (подходящ за градската среда) в 4WD, който дава по-добро сцепление при неприятен терен. Дотук добре, но симпатичният пикап е оборудван и с още едно оръжие за трудни местности – 4LO. Режимът увеличава въртящия момент на колелата, без да увеличава скоростта, за да можете лесно да се измъкнете от по-сериозна кал, сняг и т.н. Комбинирам това с асистента по спускане, заедно с възможността за блокиране на диференциалите и Navara без засечка премина през трасето.

 

 

 

Пикап дори и за града

Navara иска да бъде като супергероите – през деня да е работният автомобил, а след това – удобният семеен SUV. И до голяма степен го постига, тъй като носи много подобрения спрямо по-старата си вариация. От оборудването, типично за SUV (системи от камери, сензори за сблъсък и автоматична спирачка за градски условия), през променения дизайн, та чак до една идея по-удобните задни седалки. Navara разчупва понятието ни за пикап, но запазва и 4x4 душата си.