Телефоните са необходимо зло.  Мобилните оператори понякога са сред най-недолюбваните компании в света, а в същото време са едни от най-печелившите. Всички ние използваме устройствата си за различни неща – разговори, браузинг, сваляне на приложения, размяна на текстови съобщения и гледане на видео. 99% от тези неща нямаше да са възможни без интернет. А кой предлага мобилен интернет, навсякъде, 24/7? Телекомите.

В началото на месеца ви представихме първа част от анализите „Нещата, които американските оператори предлагат, а европейските не”. И тъй като „онзи” пазар се различава значително от „този”, то е важно отново да направим следните уточнения: сравненията ще служат само за илюстрация на диференциращите американския от европейския пазар практики, като те не винаги ще бъдат определяни само като положителни. Също така е важно да се знае, че ценообразуването зависи от големината на пазара, пазарния дял на оператора и редица други фактори, следователно тук няма да се фокусираме върху цените на услугите и продуктите, а върху иновативността, екстрите и недостатъците, предлагани от американците. Съществуват и европейски мобилни оператори, които предлагат подобни на долуописаните опции, но те не са масова практика.

Както вече стана ясно, един от най-иновативните оператори в телекомуникационната индустрия в последните години е американският T-Mobile. Местното подразделение на групата е едва на трето място (което взе наскоро), а в същото време диктува правилата. Всичко това се дължи основно на шефа на компанията Джон Леджър.

В началото на месеца обяснихме някои от положителните практики при американските оператори като прехвърляне на неизползвания мобилен интернет и WiFi Calling, но нямаше как да пропуснем и негативите: неограничено потребление, но ограничен интернет, споделен мобилен трафик със семейството (фамилни пакети) и таксуването на елементарни хардуерни функции като HotSpot.

 

Ето и останалата част от различните условия:

 

1. Винаги с нов iPhone


Тази година Apple стартира собствена ъпгрейд програма, носеща името iPhone Upgrade Program, която гарантира на потребителите, че винаги ще са с най-новия плодов телефон всяка година. Срещу суми от 27 долара на месец потребителите винаги получават най-новото. Най-печелившата компания в света обаче не беше първата, която предложи подобно нещо. През август месец T-Mobile представи ъпгрейд план за iPhone, следван от Sprint и другите оператори. Жълтият телеком Sprint предлага програмата „iPhone Forever". С нея срещу предаване на сегашния iPhone и месечна такса от 1 долар на месец потребителите си гарантират всяко следващо поколение.

 

2. Неограничен музикален стрийминг


Друга интересна иновация идва отново от T-Mobile. „Третият” реши да привлече още клиенти от другите големи AT&T и Verizon Wireless с екстрата за неограничен стрийминг от музикалните платформи като Apple Music, Spotify, Pandora, iHeartRadio, SoundCloud, Google Play Music и Beatport (списъкът постоянно расте). Всеки абонат, без значение какъв му е тарифният план и какви параметри има, получава неограничен трафик към изброените музикални услуги. Това означава, че можете да имате 1 GB включен мобилен интернет и да слушате Spotify 24/7, без това да се отрази на сметката и да черпи от основния пакет.

 

3. Плащане на неустойки


Знаете момента. Искате да се махнете от мобилен оператор и да го смените с друг, но сте подписали двугодишен договор, който ви задължава да останете с него още X месеца, иначе дължите неустойки в размера на оставащите месечни такси. Е, в САЩ нещата стоят по абсолютно същия начин, с една малка, но значителна разлика. „Приемащият” оператор предлага възможност да ви плати неустойките от „даряващия” в определен размер, само и само да дойдете при него и да пренесете номера си. Това се случва като ви се даде предплатена дебитна карта със заредени до 400 долара (в масовия случай), които да ползвате за плащане на неустойките при стария оператор. Ето това вече се нарича истинска „битка за клиента”.

 

4. Разширен роуминг


Американските оператори може да предлагат неограничени разговори, SMS, MMS, видео разговори и какво ли още не. В Европа и България тук-там има подобни планове с unlimited всичко, следователно не се различаваме значително в тази област. От години обаче Европейският съюз се опитва да регулира роуминг таксите и да обедини всички държави в една голяма ала САЩ. Лобитата на телекомите обаче продължават да действат и крайната дата за „падане на роуминга” постоянно се измества. Сега очакваме това да се случи към тая на 2017-та. Дали ще стане – предстои да видим. В САЩ правят нещата различно. Там някои оператори предлагат допълнителни държави, където може да се ползва основният план, без допълнителни такси и условия. Така например неограничените разговори и текстови съобщения продължават да са такива, ако клиентът се намира в Канада или Мексико. Лилавият телеком предлага още по-сладка сделка – всички негови клиенти получават неограничен мобилен трафик в избрани 140 страни в роуминг. Да, неограничен роуминг. Единствената уловка е, че скоростта е ограничена до 2G скорости, но за временните посещения в Европа, които изискват роуминг, тя е напълно достатъчна за проверка на мейл, Facebook и iMessage. А в Мексико и Канада потребителите продължават да си ползват неограничен 4G интернет. Без такси.

 

5. Постоянни ъпгрейди


Смартфоните стават все по-скъпи и недостъпни. Ако преди 3-4 години флагманите започваха от 1000-1100 лева, то днес стартовата им цена в повечето случаи е 1500 лева. За американските потребители това не е особен проблем, защото там операторите предлагат всякакви варианти за постоянни ъпгрейди на устройството. Споменахме iPhone Upgrade Program, но тя е сравнително нова, а опциите при телекомите съществуват от години. При нас често сме принудени да купуваме нов телефон само след изтичане на договора (24 месеца, т.е. на 2 години, особено ако вече е взет апарат с номера), докато американците могат да:

- Ъпгрейдват преди изтичане на срока на договора

- Ъпгрейдват, ако са заплатили 50% от стойността на устройството

- Ъпгрейдват до три пъти на година

- Безплатен feature телефон веднъж на шест месеца

- Топ флагман на 12 месеца, ако е изплатен старият

- Топ флагман след шестия месец, ако е платен старият

- Огромна отстъпка при връщане на старо и взимане на ново устройство

 

И още, и още, и още. Няма смисъл да коментираме цени и условия, сравнения на размерите на телекомуникационните пазари. Важното е, че съществуват възможности. Възможностите означават конкуренция. Конкуренцията означава по-ниски цени и повече иновация. Тук можете да купувате телефон на 24 месеца. Можете да вземете и допълнителен лизинг, но условията невинаги са особено приятни. Не можете да сменяте тарифата си, когато си поискате, а само след шестия месец, например (с някои изключения). Никой няма намерение да ви плати неустойки, за да подпишете договор с него. Но това е реалността в Европа, а онази другата… засега си остава само блян.

Изображения: Joseph Thornton/Flickr, ffemagazine, televox

Прочетете: Такситата искат Uber да спазва закона, но не и те (обзорен коментар)