Apple вече представи официално новото поколение Apple Watch, с което ще бори конкуренцията в лицето на Android Wear и Tizen OS на Samsung. Подобренията в новото поколение са по-скоро козметични, отколкото революционни, и това ще се види ясно на пазара и през 2016 г.

Година, след като Apple Watch помогна на пазара на смарт часовници да достигне нови висоти, новите доставки на този тип устройства ще отчетат скромен ръст. Това става ясно от ново проучване на анализаторската фирма International Data Corporation (IDC). Според Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker, общият брой доставени умни часовници през 2016 година ще достигне 20.1 млн. бройки спрямо 19.4 млн. доставени през миналата година (едва 3.9% ръст).

Тези данни ясно показват общата тенденция на пазара на тези устройства, а именно - слаб ръст, вял интерес и липса на възможности за доразвиване на технологията.

Възможностите за развитие на пазара на умни часовници според едни са много, а според други - много малко. Часовниците могат да се развиват хардуерно, но и тук те са лимитирани по обективни причини. Например, резолюцията на толкова малък дисплей няма особено значение и помпането й няма да доведе до значителен ръст в интереса на потребителите. Ъпгрейдване на процесора ще има същия ефект. Добавянето на водоустойчивост вече не е екстра, а стандарт при умните часовници (и не само).

 

 

Мечтата на Apple да наложи умните часовници като ултра модерни аксесоари, които се продават на цена от 12 000 щатски долара също умря. Моделът Apple Watch, който струваше 12 000, и този, които се продаваше за 17 000 долара, вече не може да бъде открит никъде на сайта на компанията. Този факт само потвърждава смъртта на скъпите смарт часовници. 

Въпреки тези негативни тенденции, пазарът ще продължи да се развива през следващите пет години. В статистиката си IDC разделя носимите устройства на два вида: умни и базови wearables. Като “умни” са определени тези устройства, които могат да работят с външни приложения (Apple Watch, Samsung Gear 3, Motorola Moto 360, Pebble Watch), като към тях се включват не само часовници, но и очила, и гривни. В категорията “базови” влизат тези устройства, които не могат да оперират с външни приложения като Fitbit фитнес тракърите, Garmin Vivofit устройствата и Xiaomi MiBand. От IDC очакват до края на годината да бъдат доставени 21.5 млн. устройства, докато базовите ще доминират с 80.7 млн. бройки.

“Към днешна дата умните часовници все още са запазени за лоялните към бранда и технологичните маниаци, но очакваме това да се промени през следващите години”, казва Рамон Ламас, рисърч мениджър за IDC Wearables. Според него умните часовници все повече ще започнат да се идентифицират като традиционни часовници, а в момента, в който те получат самостоятелна мобилна връзка, те ще могат да се откъснат от смартфоните. Знаем, че основна пречка пред популяризирането на умните часовници е нуждата от постоянна връзка с друго устройство (смартфон, таблет). Ламас очаква и умните приложения да започнат да разчитат повече на мобилната връзка и да се свързват с други устройства в дома и на работа. Освен това се очаква цената на тези джаджи да падне през следващите пет години, с което те ще станат по-достъпни за по-широката аудитория.

Анализаторите от IDC изтъкват и основните проблеми на умните часовници, които спират мнозина да си ги купят. Те включват малка батерия, зависимост от смартфона и минималните удобства, които те предлагат. 

 

Водещи операционни системи на пазара ще останат watchOS и Android Wear. От IDC твърдят, че промените в Series 2 Watch и ниската цена на новия умен часовник на Apple ще са достатъчни, за да се запази постоянния, умерен ръст на пазарния дял на watchOS.

Очаква се Android Wear да настигне и предизвика Apple чак през 2020 г., но тя всъщност ще е операционната система с най-стабилен ръст. Например, през 2020 г. пазарният дял на watchOS ще е 43.8%, докато този на Android Wear ще е 41.8%.

На трето място е поставена операционната система Tizeн, която се очаква до 2020 г. да получи общо 6.9% пазарен дял.

През 2016 г. обаче доминиращ си остава watchOS с 52.3%, следван от Android Wear с 22.9% и Tizen с 12.7%. Това означава, че пазарният дял на третия играч на Samsung всъщност се очаква да падне през следващите пет години.

На четвърто място са поставени Real-Time Operating System (RTOS). Това са операционни системи, които позволяват да се използват външни приложения на смарт часовници. Основен пример, който дават от IDC, е комплектът устройства на Garmin, който позволява да се свързват с каталога външни приложения, наречен Garmin IQ. Според компанията редица вендори ще заложат на тази стратегия през следващите години и RTOS ще станат втория най-бързо развиващ се сегмент в smartwatch индустрията.

В категория “Други” са поставени Linux и Pebble OS, които също ще отчетат спад в пазарния дял заради увеличаващия се натиск от пазарните лидери.

 

Как ще се развие индустрията на умните wearables устройства - предстои да видим. Какво е вашето мнение? Очакваме отговора в коментарната секция.

Прочетете: Apple уверена в успеха на Apple Watch 2, увеличава поръчките

Оцени:
Рейтинг: 4
Още от HiComment

MWC 2017: сериозната 5G заявка е важната новина на Samsung тази година

36 | 27.02.2017