Миналата седмица Apple и Microsoft представиха новите си продукти. Някои от тях са чакани от доста време от феновете (MacBook Pro), а други са тотално нови (Surface Studio). След като и двете събития се състояха горе-долу по едно и също време, логично е те да бъдат усилено сравнявани от страна на медиите, а и от феновете.

Според някои сравняването на двете компании е като сравнение между ябълки и портокали. Microsoft продължава да печели от занижените очаквания на публиката, които при Apple са прекалено високи и често водят до разочарование. Представянето на нов продукт като Studio винаги ще е по-вълнуващо от ъпгрейдването на стара продуктова серия като MacBook Pro, пише The Washington Post.

 

 

Колегите от The Verge дори направиха сравнение между рекламите на двете устройства. И с основание - цялостното представяне на двата продукта в клипа си прилича ужасно много. И тук не става дума за това кой кого копира. Тук си личи тенденцията Microsoft да работи в посока въвеждане на иновации, представяйки ги с доказаните през годините методи на Apple. И докато Apple работи по обновяването на своите MacBook устройства, Microsoft се готви да очарова технологичните гийкове. Двата компютъра показват само едно - целевата аудитория на Microsoft са феновете на Apple, а от Купертино просто искат да удовлетворят желанията на потребителите, които вече години чакат ъпгрейд на серията MacBook. Със сигурност няма как да твърдим, че компютърът на Microsoft ще стане масов и ще привлече абсолютно всички фенове на технологиите. Той определено е нишов продукт. А целта този път са дизайнерите и т.нар. креативни професионалисти - основните потребители на Apple.

 

 

Да, Apple представи иновативен Touch Bar, който показва нещо, което досега не сме виждали. Но с каква точно цел добавяме миниатурен тъч дисплей под другия голям? В същото време можем да питаме какво толкова иновативно има и при Microsoft - просто по-голям Surface таблет.

Може би съдим новия Touch Bar прекалено строго, но ясно си личи липсата на конкретно улеснение, което той осигурява при MacBook. Днес Apple преминава през т.нар. период на “иновация в името на иновацията” - нещо, което Samsung постоянно правеше преди години със смартфоните си Galaxy S4 и S5. Добавянето на излишни функции, само за да се покажем като иновативни, не е в ДНК-то на Apple. Но, както многократно сме коментирали, Apple се променя. Под ръководството на наследника на Стив Джобс Apple е различна. Но не в онзи смисъл, който Джобс разбираше. Последните продукти на компанията не показват особен стимул за диференциация от конкуренцията. Те показват само, че Apple е смела да взима решения, които само тя си знае защо взима. След като реши да премине изцяло към USB Type-C в компактния си MacBook и да премахне жака за слушалки от iPhone, сега компанията “реваншира” с повече портове в MacBook Pro. Тези портове отново са Type-C, но затрудняват допълнително потребителите на iPhone, които вече ще трябва да разчитат на адаптери, преходници и куп допълнителни аксесоари, за да ползват iTunes на новия си MacBook Pro.

И докато Apple се лута в изборите си, Microsoft не спи. Компанията продължава да работи в посока подобряване на практическите ползи от своите продукти. И правейки това, тя успя да уцели правилната цел - дизайнерите, редакторите, Photoshop професионалистите - традиционни фенове на екосистемата на Apple.

 

 

Истината е, че новият MacBook Pro не е предназначен за професионалисти, писа CNET. Той не е за фотографите, които искат бързо да качат снимки от SD картата си. Той не е и за бизнесмени, които просто го включват в телевизора в офиса си, за да покажат новата си PowerPoint презентация. Не е и за видео редакторите, които имат нужда от сериозна хардуерна мощ. Всъщност той не е за всеки, който иска повече от 16 GB оперативна памет. Той не е и за диджеи - “Да гледам някой да пуска музика с горната част на клавиатурата си е просто срамно”, пише Питър Ким, създател на Create Digital Music.

Да, новият MacBook Pro е по-мощен от стария MacBook. Рядко се намира бърз четириядрен Intel чип в лаптоп, който да осигури 10 часа живот на батерията. Apple обаче можеше да ни предложи по-дебел лаптоп с повече батерия (поне 12 часа като при MacBook Air, превърнал се в стандарт за живот на батерията), пълна порция портове, вместо да предлага толкова преходници:

 

 

Пресконференциите на двете компании показаха ясно, че в момента сме в процес на репозициониране. Докато Microsoft се обръща към пазара на професионалисти, Apple ни “радва” с Touch Bar с емоджита, с което затвърждава курса си към масовия пазара. Докато Microsoft предлага Office пакети с огромно количество облачно пространство, за да улесни бизнеса, Apple рекламира производителността на Aperture, забравяйки, че е спряла поддръжката на програмата преди повече от две години. Докато Microsoft се ориентира към иновативна интерактивност с новите си тъч устройства, Apple увеличава броя на аксесоарите, които потребителите трябва да носят със себе си - слушалки, SD карти, microSD карти, кабели за зареждане и какво ли още не.

Дали Apple трябва да се притесни сериозно? Не, но последните продукти на компанията показват, че технологичната посока определено е променена, а дали е към добро - само времето ще покаже.

А през останалото време имаме изказвания като това: “Ние сме компанията, която работи за създателите, производителите и творците”. Изречението звучи като такова, което би излязло от устата на Apple, но всъщност думите са на шефа на Microsoft Сатя Надела.

Прочетете: Apple обяснява защо новите MacBook Pro модели имат само 16 GB RAM памет

Тагове: