Около 93% от автомобилните катастрофи са причинени от човешка грешка, съобщават от New York Times. Само преди седмица актьорът Трейси Морган пострада сериозно в пътен инцидент, предизвикан от шофьор на камион. Последният не е мигвал през последните 24 часа...

 

Е, роботите нямат нужда от сън, не пият и не се разсейват от телефонно обаждане или съобщение. Могат ли машините да направят пътя едно по-безопасно място? В момента трудно може да се отговори еднозначно на този въпрос, тъй като самоуправляемите автомобили все още не са част от ежедневието ни. Ако разчитаме на данни на Google, автомобилите на компанията, които не се управляват от човек, вече са изминали над милион километри – без нито един инцидент. При тези машини не са наблюдавани опасните действия, които са типични за хората – бързо ускоряване или внезапно спиране. Двама учени от Virginia Tech са сигурни, че безпилотните автомобили са решението на „войната на пътищата“. Според Х. Клей Габлър, професор по инженерна биомедицина, и Кристофър Д. Кусано, научен сътрудник, дори автомобили, които не са напълно автоматизирани, биха имали огромен положителен ефект.

 

Изследването, проведено с частично финансиране на Toyota Motor, анализирало катастрофи, наранявания и смъртни случаи, които е можело да бъдат избегнати, ако автомобилите са можели да уведомят шофьорите при изместване от пътната маркировка, ако сами са можели да коригират курса на превозното средство или автоматично да натиснат спирачката преди сблъсък. Учените са използвали реални ситуации, при които са симулирали наличие на автоматизирани елементи от автомобилите. Тестовете показали, че система за уведомление за напускане на лента би предотвратила 30.3% от катастрофите и 25.8% от травмите, предизвикани от тази причина. Системи за удар и автоматичните спирачки биха предотвратили между 3.2 и 7.7% от катастрофите, а при останалите ситуации ще намалят сериозно силата на удара – броят на ранените или убити хора ще намалее с 29-50%. За сравнение предпазните колани са намалили смъртните случаи с 50%, превръщайки се в най-успешната предпазна мярка в автомобилите.

 

Самоуправляващите се автомобили би трябвало да елиминират напълно човешките грешки, които възникват при шофиране. Разбира се, при тях също се наблюдават проблеми – ако се стигне до инцидент, кой ще поеме наказанието? Най-вероятно ще бъде собственикът, а това ще стане без никаква лична вина. Друг проблем е свързан с цената на самите автомобили, които със сигурност няма да бъдат по джоба на всеки, въпреки че очакванията са, че през 2035 г. на пътя ще има около 54 млн. автомобили, които няма да имат нужда от човек шофьор.

Смятате ли, че напълно автоматизираните автомобили са решението на „войната на пътищата“?