Колкото повече, толкова повече. Тази логика на Мечо Пух изглежда е дълбоко вкоренена в инстинктите на нашия човешки вид. И тя като че ли се среща на всички социални нива – от най-ниското, на ниво семейство, до наднационалното и общочовешкото. Без значение дали става дума за проект за висока над 1 километър сграда на Арабския полуостров или пък за мечтите на китайците да построят толкова голям язовир, че той буквално ще забави въртенето на Земята.


Но едно нещо е да мечтаеш и проектираш, а друго е да инвестираш и да изградиш на практика нещо толкова гигантско, масивно и непостижимо досега, че да разбие всички представи и очаквания, логика.
Следващите няколко архитектурни чудеса на пръв поглед изглеждат доста непрактични и невероятни като цяло. Но ако днес те ни се струват такива, то само след броени години се обзалагам, че поне няколко кандидати от списъка ще се превърнат в реалност.



Китайският суперград

Един от най-големите градове в света, Ню Йорк, има площ от около 790 кв.км, а в градските му части живеят над 20 милиона души. Джинг-Джин-Джи обаче ще обезличи и ще направи смешни тези числа. Проектът, който планира да свърже три китайски мегаградове (Пекин, Тянгун и Хубей) в един мегаград, определено ще счупи всякакви рекорди и ще дава подслон на цели 130 милиона души! А това число е по-голямо от това на населението на много държави по света (на практика повече от половината държави по света имат по-малко население).


Всичко около този проект е ненормално голямо. Проектната площ ще е около 212 000 кв.км (да споменавам ли, че това е точно два пъти колкото територията на България). Градската площ ще е по-голяма от общата територия на Австрия и Гърция, взети заедно.

 


Президентът на Китай обяви, че всеки от трите града, взел участие в мегаграда, ще има специална роля, като Пекин ще е културна и технологична зона, Тянгун ще е посветен на индустрията, а Хубей ще остане място за дребния бизнес. Между градовете вече са изградени високоскоростни железопътни връзки, което помага на хората да достигат до различните краища на суперграда за по-малко от час.
Въпреки че звучи като фантастика, Джинг-Джин-Джи вече става факт. Работата над него започна през 2013 година, а до 2020-а всички скоростни влакове ще пътуват до трите и до каква степен този гигант ще продължи да се разраства, никой не знае.



От Сан Франциско до Лос Анджелис за нула време

Да, разбира се, тук става дума за прословутия проект на Илон Мъск – Hyperloop. Доста сме писали за него, но той няма как да не е част от класацията, защото е мащабен. Представлява система от гигантски тръби с определено ниско налягане, в които могат да се движат подобно на снаряди високоскоростни влакчета. Те ще преминават през целите Щати със супер висока скорост, а самата идея първоначално е била отхвърлена и заклеймена като невъзможна.


Само че реалността е друга. През май 2015 година калифорнийска компания получи зелена светлина за това, да започне с изграждането на първата тестова установка за Hyperloop. И въпреки че тя все още е в детската си възраст, крайната цел – да свърже два града, на практика не е толкова далеч. Компанията вече е получила и спечелила сделка за проект и след провеждането на реални успешни тестове ще започне и истинския строеж. А това ще революционизира пътуването като цяло. Превозът на пътници със скорост почти близка до тази на звука ще позволи да стигате от единия бряг на САЩ до другия за 35 минути!
Ако всичко мине по план, първият пътнически превоз с Hyperloop ще се случи някъде около 2025 година.



Каналът, разделящ континенти

Със своите 77 километра дължина Панамският канал си остава едно от най-гигантските инженерни постижения на всички времена. И все пак той е застрашен да загуби короната си. Защото през 2014 година започна работата над проект за канал, който ще бъде три пъти по-дълъг от Панамския и около два пъти по-дълбок! Цената на съоръжението ще е космическа – около 50 милиарда долара, а когато бъде изградено, то просто ще разрязва Никарагуа и целия континент на две!


Роден в главата на китайския милиардер Уонг Джинг, този канал ще трябва да се справи с премахването на цели 4.5 милиарда кубични метра земя, което според журналисти от "Гардиън" е достатъчно да зарови целия остров Манхатън, чак до 21-вия етаж на Емпайър Стейт Билдинг.

 


Такъв проект ще промени и екосистемата в района, защото ще трябва не само да се изрови доста земя, но ще се наруши формата и същността на цели езера, като езерото Никарагуа. Неговата естествена дълбочина е около 14 метра, а това е само половината от нужната. Затова инженерите ще трябва да прокопаят езерото надолу, да взривяват с динамит скалите и т.н. Нали се досещате какво значи това?
Най-големият майтап е, че почти никой не го иска! Китайското правителство се притеснява, че този проект ще застраши отношенията им със САЩ, жителите на Никарагуа се притесняват, че каналът ще унищожи държавата им, а транспортните компании – че ще бъдат съдени. Но нищо чудно каналът все пак да бъде изграден и тестван до 2019 година.



Гигантската соларна електроцентрала

Количеството енергия, което Слънцето дава на Земята всеки ден, е огромно. Само над пустинята Сахара то е в такива мащаби, че ако бъде преработвано, ще е достатъчно да задоволява енергийните нужди на цяла Европа.


Една амбициозна енергийна компания – Nur Power, предлага да направи точно това. Нейното предложение е от края на 2014 година, а в плановете влиза изграждането на 100 квадратни километра плътна площ със соларни панели на територията на Тунис до 2018 година.


Планът включва подреждането на хиляди контролирани от компютри слънчеви панели по цялата повърхност, която ще е три пъти повече от площта на Макао. Тези клетки ще се използват да нагряват централна кула, създавайки водна пара, задвижваща турбина, която на свой ред генерира електричество. След това тази енергия ще тече по 450-километров подводен кабел до станция в Италия, а оттам в цяла Европа.

 


Според вестник "Индепендънт" тази слънчева ферма ще може да захранва около 2.5 милиона домакинства само във Великобритания.


Макар и да звучи като фантазия, планът вече е в действие. Британското правителство е изразило интереса си, а Nur Power се надява в проекта да се включат повече държави.



Холандската изкуствена планина

Страната с чудесна бира, либерален секс и меки закони за наркотиците се нарича Холандия. Но тъй като самото и име означава „ниска земя“, според много нейни жители те се нуждаят силно от… планина!
Холандският журналист Тис Зонвелд предлага още през 2011 година тази идея и я обявява като мисията на живота си. А за холандците щурите идеи, мащабните не са новост. Защото още през 1932 година в провинция Флеволанд, близо до Амстердам, Корнелиъс Лели пресушава огромни зони блата и езера, разширявайки страната с няколко хиляди квадратни километра! Така че в сравнение с тази грандиозна работа натрупването на изкуствена планина изглежда по-лесно…


Макар и първоначално да предлага идеята си като шега, гражданите на Холандия я приемат на сериозно дотолкова, че журналистът решава да направи проекта истина. И изграждането й действително вече започва. На официалния уебсайт ще прочетете, че той и неговият екип са провели много разговори с големи компании, инвеститори, както и са получени множество разрешения за строеж. Според информация от сайта създателите на планината са получили разрешение за изграждане на прототип. И ако всичко мине успешно, в период до 10 години Холандия ще разполага с първата изкуствена планина в света.



Чудовищно голям хотел в Мека

През последните години богатите араби от Саудитска Арабия превръщат древния град Мека в нещо като Лас Вегас на Средния изток. Върхът на тази трансформация може би ще бъде Абрадж Кудай. Зад това име се крие мега проект за луксозен петзвезден хотел, който ще лежи отгоре върху свещения град. Ще бъде толкова голям, че ще представлява всъщност цял вертикален град, където всеки гражданин ще е милионер – разбира се.


45-етажният град ще съдържа всичко нужно, каквото очаквате в супер луксозните хотели. Най-горният етаж ще е дом на едно от най-големите ислямски кубета в света, обградено от няколко хеликоптерни площадки за кацане и излитане на богаташите. Най-малко 5 от етажите ще принадлежат на кралското семейство, а останалата част на сградата ще съдържа около 10 000 легла и над 70 ресторанта от най-висок клас.


По-надолу по ниските етажи ще има огромни молове и магазини, конферентни зали и бални зали. А отвън погледната, мегаструктурата ще прилича на традиционна пустинна крепост.


Цената на съоръжението ще бъде най-малко 2.3 милиарда долара и въпреки че ще бъде най-големият хотел в света, когато отвори врати догодина, то дори той ще бледнее пред останалите проекти за Мека. Истинска колекция от гигантски хотели в този град може би един ден ще приютява поне 100 000 поклонници, а свръхпроектът Grand Mosque ще представлява система от домове за... цели 7 милиона души – разбира се, поклонници мюсюлмани.

Китайският вертикален мегаград

Още един толкова огромен хотел, че на практика можем да го считаме за цял вертикален град. Подготовката за неговото изграждане тече в момента в китайския град Шенцен, огромен метрополис.
Проектът се нарича Cloud Citizen, а финалната сграда ще включва три свързани огромни кули, като най-високата е само малко по-ниска от чудовищната Бурж Халифа. С обща площ от около 2 квадратни километра, повърхността ще е достатъчна да побере хиляди души едновременно. Но това е само което виждате отвън. Отвътре Cloud Citizen е проектиран така, че да действа като напълно самостоятелна единица – самоподдържащ се град.


Заедно със стандартните домове и офиси, супер структурата е съдържа цели ферми, паркове, центрове за производство на храни и за събиране на дъждовна вода. Освен това ще се захранва самостоятелно, използвайки комбинация от вятърна, слънчева и био енергия. Най-впечатляващото е, че за подобна структура, акцентът ще е поставен върху зелените пространства и парковете, като хората вътре ще могат да се разхождат в красиви места на различни нива.


Въпреки че засега няма конкретни дати за строителство, правителството на Китай е взело под сериозно внимание проекта. Наскоро той спечели състезание по дизайн и проектиране, което допълнително събужда интереса на инвеститорите към проекта.



Индийските умни градове

Разбира се, не става дума за легенди, като Силициевата долина, а по-скоро за рай на технологиите – град, където всичко е свързано с интернет, а централен команден център свързва всичко в него. И тази идея се осъществява не в Калифорния, а в Индия.


Dholera е името на индийския мегапроект за структура, която трябва да бъде изградена за около десетилетие. Тя е част от амбициозния проект за индустриален „коридор“ между Мумбай и Делхи. В проект за около 90 милиарда долара ще се направи опит за връзка между тези два от най-важните градове на азиатския континент. А Dholera ще е черешката на тортата.


Изграден от нулата, той ще е изцяло цифровизиран, а трафикът в него няма да има никакви задръствания, защото ще се контролира дигитално. Няма да има замърсявания, няма да има тълпи от хора, лежащи навсякъде, както и няма да има типичната за Индия мръсотия. Всяка къща ще е свързана с интернет, което ще е голямо постижение за държава, в която само 3% от домовете имат достъп до глобалната мрежа.



Изкуствен остров от Азербайджан

В Китай и Индия строят нови суперградове, в Холандия планини, а в Азербайджан – направо нови държави.


Във водите близо до брега на Баку, Каспийско море, ще се изгражда не само цяла планина от скали, а цял нов архипелаг. Познат като Хазарски острови, тази нова земя ще бъде нещо като истинска нова държава. Ще се състои от 55 нови изкуствени острова, ще има собствено летище, яхтено пристанище, писта за Формула едно и население от около 800 000 души, живеещи в хиляди къщи и апартаменти.


Още по-впечатляващото е, че един от островите ще е дом на Azerbaijan Tower, която по проект ще бъде най-високата сграда на Земята. През 2013 година е изчислено, че тя ще струва ужасяващите 100 милиарда долара, което е значително повече от бюджетите на много държави по света.

 


Идеята за създаването на архипелага е на милиардера бизнесмен Ибрахим Ибрахимов, който се връщал през 2010 от посещение в Дубай. И тъй като нямал бележник или скицник, той нарисувал вижданията си по дизайна на архипелага върху парче плат и след това наставлявал архитектите си как точно да проектират островите. Без много да мислят, архитектите възприемат идеите му, а проектът постепенно оживява в наши дни и Хазарските острови вече се строят, като една от нужните планини вече разрушена, за да се осигури материал за архипелага.



Новият път на коприната

Вероятно знаете за Пътя на коприната – разполагащ се от Венеция, през цяла Европа до Централна Азия и отдалечените краища на Китай. Той е бил един от най-великите търговски маршрути в древността. Невероятни количества пари са минавали оттам заедно с пленници, роби, религии и културни ценности.
Само след няколко години това нещо отново може би ще се случи (без робите, разбира се). Китайското правителство е решено твърдо да възстанови Пътя на коприната след няколко години. Планът за новия мащабен проект се нарича One Belt, One Road, а идеята е да се комбинират наземните и водни търговски маршрути, железници, нефтопроводи. Когато всичко е готово, този „път“ ще предостави на Китай невероятно широк „коридор“ за мощна търговия и бързи начини за търговски доставки до Европа.

Проектът обаче няма да е само това. Той ще свързва Китай, Индия и Русия, образувайки една мощна общност, икономически световен коридор. Разпределянето на китайската култура и влияние по света ще става по-лесно, като процесът вече се описва от критиците като новия „План Маршал“, чиито ефекти ще променят света. А най-лудата част е, че той ще стартира някъде около 2020 година!