В института „Фраунхофер” в Дуйсбург, Германия, създадоха сензори за ръжда, които ще казват кога трябва да се ремонтират пътните мостове от стомана и бетон. В момента това се установява по доста примитивен начин – строителни работници обикалят и почукват с чукове в търсене на кухини в бетона, образувани от разяждането на стоманения скелет отдолу. Миниатюрните сензори представляват преплетени железни жички, които ще се влагат на равни разстояния в строителния материал. Те ще са свързани с предаватели, които се захранват от магнитни полета. Предавателите пък ще подават сигнал към специални мобилни устройства, които ще заместят функцията на чуковете в арсенала на пътните работници. Ако някой от сензорите даде дефект, това ще означава, че е започнала корозия в неговия район. Броят дефектни сензори пък ще указва каква част от моста е засегната и трябва да бъде ремонтирана.

Мостовете от стомана и бетон са подложени на изключително екстремни условия – от резките климатични промени, през вибрациите и замърсяването от трафика до заледяването през зимата и използването на соли и луга за размразяване. Оказва се, че солта, използвана през зимата, се разпада на йони, които проникват през защитния слой бетон до стоманената структура и започват да разяждат металния скелет на мостовете.

Тагове: