В последната година все по-често говорим за китайските производители на смартфони – няколко имена се открояват и жънат сериозен успех. За третото тримесечие (Q3) на тази година задължително трябва да отличим Xiaomi, тъй като компанията отбеляза сериозен скок в пазарния си дял на годишна база – 211.3%! Разбира се, това число е толкова голямо, тъй като промяната е от 2.1% на 5.3%, но това й гарантира и третата позиция – зад първенците от Samsung и Apple. Xiaomi е доставила три пъти повече телефони спрямо Q3 2013, достигайки 17.3 милиона. Това е по-добър резултат от Lenovo (16.9 млн.) и LG (16.8 млн.) - компаниите, които заемат четвърта и пета позиция.

Съвсем нормално, когато има толкова сериозен ръст, най-много губи лидерът. Samsung продължава да бъде най-големият доставчик на смартфони в света, но пазарният дял на корейския производител е спаднал от 32.5% (Q3 2013) до 23.8% за третото тримесечие на тази година. От топ 5 Samsung е единствената компания, която бележи спад в общите доставки на годишна база – от 85 млн. на 78.1 млн. Apple остава втора с пазарен дял от 12%. Създателите на iPhone имат лек ръст в доставките – от 33.8 млн. на 39.3 млн., но също бележат спад в пазарния дял – с 0.9%.

Общите доставки на смартфони бележат ръст от 25% на годишна база, а увеличението спрямо предишното тримесечие е в размер на 8%.

 


„Въпреки че слуховете сочеха, че смартфон пазарът забавя темпото си, данните показват, че това не е така“, коментира Райън Рейт от анализаторската компания IDC. „Достигнахме момент, в който процентният ръст в развитите пазари е рамките на едноцифрено число, но в развиващите се страни процентите надхвърлят 30.“

 

 

Освен отличното представяне на Xiaomi няма как да не обърнем внимание на загубите на Samsung. Поради все по-сериозната конкуренция корейският производител отбеляза почти 60% спад в оперативните приходи за третото тримесечие на 2014 г. Подразделението за ИТ и мобилни комуникации страда от спада в средната цена на продаваните смартфони. Потребителите продават по-старите си апарати, но купуват все повече устройства от среден клас.

Подразделението за потребителска техника, което включва телевизори и домашни електроуреди, не успя да изпълни предварителните очаквания на компанията. Според Samsung причината се крие в спада на цената на телевизорите и неочаквано ранния край на пика в продажбите на климатични системи. Очакванията са, че през четвъртото тримесечие продажбите на телевизори ще отбележат сериозен ръст.

Лошата новина за лидера в света на смартфоните е, че това е четвъртото поредно тримесечие, в което компанията отбелязва спад в оперативната печалба. Проблемите се крият в сериозната конкуренция в двете ценови крайности – най-висок и нисък клас смартфони. Корейският производител вярва, че „новите модели смартфони, изработени с нови материали и разполагащи с нов дизайн, както и новите модели, разположени в средния и ниския клас, ще бъдат много конкурентоспособни – както като хардуер, така и като цена“.

В момента Samsung е в неизгодна позиция, тъй като конкурентите от Apple предложиха по-големи смартфони – нещо, което спираше част от потребителите, а компании като Xiaomi предлагат по-достъпни модели със сходни хардуерни параметри. Представители на корейския производител коментираха, че през 2015 година „фокусът ще бъде върху подобряване на конкурентоспособността на продуктите във всеки ценови клас, но и заздравяване на връзките с корпоративните клиенти“. Споменават се и новости, свързани с извити дисплеи и по-сериозно навлизане на метал в бъдещите модели. Samsung има план да използва отличителни технологии и за своите таблети, но и да доразвива сегмента с умните аксесоари.

Оперативните приходи на Samsung са 3.9 млрд. долара, което е с над два пъти спад спрямо същия период за миналата година. Продажбите са спаднали с 20%, а нетните приходи са намалели с 48.8%.

Обновено: Според информация на Guardian Samsung ще обмисли стратегията си за смартфони, която да бъде с по-висока ефективност. Към момента не е сигурно точно какво трябва да означава това, но са налични поне две възможни обяснения. Едното е, че компанията ще произвежда достъпни смартфони с премиум дизайн – като в тази идея се вписва линията Galaxy Alpha. Разбира се, не върховите модели, но Galaxy A3 и Galaxy A5 трябва да са по-бюджетни. Вторoто е, че Samsung може да понамали постоянно излизащите модели от серия Galaxy, фокусирайки се върху по-стегнат асортимент. Каква мислите, че ще е стратегията?

Вижте още:
105-инчовия Samsung UE-105S9