Android One представлява линия продукти, покровителствана от Google, която таргетира хората, които си купуват смартфон за първи път и тези от третия свят, които не могат да си позволят най-доброто и най-скъпото. Програмата стартира през миналата година, а година по-късно - нещата не изглеждат особено розови за интернет гиганта.

 

Светлото обещание 

Google представя Android като едно светло бъдеще, едно обещание за качество, при това на достъпна цена (разбирай - ниска). Google отговаря за дизайна, разработката, маркетинга и поддръжката на тези устройства, а с производствения процес са натоварени външни компании. Устройствата от програмата работят с близък до стоковия Android, без всякакви модификации, които производители като Samsung, LG и Sony обичат да правят. Google отговаря и за дупките в сигурността и постоянните ъпдейти. 

Именно с тези козове Google се опитва да привлече потенциалните клиенти: бързи ъпдейти, поддръжка на Google услуги - карти, Photos и др., и качество, гарантирано от компанията.

 

Грандиозен старт, грандиозни трудности 

Първите телефони от програмата Android One излязоха първо в Пакистан, Индия, Багладеш, Непал, Индонезия, Филипините, Шри Ланка и други страни миналата година. Първата порция беше произведена от индийските брандове Micromax, Spice и Karbonn през септември 2014-та. Втората дойде от Mito Impact, Evercross One X, Nexian journey през февруари тази година, а това бяха първите, които дойдоха директно с Android 5.0 Lollipop операционна систeма.

Множество източници твърдят, че Android One всъщност изисква минимални хардуерни спецификации, но списък с изисквания така и не е изтичал в мрежата. 

Авторитетното издание WSJ и редица анализатори продължават да наричат програмата откровен “провал”. Причините за това за няколко.

Първо Google обещава качество на достъпна цена. Всички знаем, че всяка такава формулировка е нищо повече от маркетингов похват. Двете понятия дори няма как да присъстват в едно изречение. Потребителите, макар и от третия свят, винаги подбират какво купуват.

Второ - брандът “Google” е ужасно силен в развитите страни. Компанията доминира интернет търсенето, интернет рекламата, пазара на смартфони, облачни решения, електронни услуги и какво ли още не. Но на развиващите се пазари Google все още няма това влияние, че някой да тръгне да си купува устройство със крайно слаби спецификации само и единствено, защото Google го наблюдава отгоре. 

Трето - телефоните са бавни, според технологичните журналисти. Ноторно известно е, че Android има нужда от сериозна хардуерна мощ, за да функционира безпроблемно. С такива процесори и 512 MB RAM това няма да се случи. Теоретично такъв проблем компания като Microsoft не би могла да има, защото Windows Phone няма никакви проблеми с малко RAM или слаб по стандартите на Android процесор. И тя прави точно това - предлага евтини устройства на ниска цена. Проблемът при нея е, че WP не е толкова атрактивна, колкото е платформата Android.

 

3 млн. проблема

Google няма намерение да се отказва от програмата. Сега става ясно, че технологичният гигант ще намали изискванията си към производителите, давайки им повече свобода при взимането на решения, касаещи функции и цени.

Спекулира се, че Google и Lava International Ltd. планират да пуснат нов бюджетен смартфон в следващите месеци, който ще участва в програмата. 

Основната цел на Google е да достави по един Android в ръцете на всеки човек по света. Анализаторите смятат, че компанията иска да предложи услугите (търсачка, Maps, Gmail и YouTube) и приложенията си на повече потребители, но не всички имат финансовата възможност да си го позволят. Тук идва Android One. Именно това е и причината Google да позволява на потребителите от Индия да могат да гледат видеа от YouTube офлайн, напълно безплатно.

На теория всичко изглежда много примамливо, но реалността е различна. Доставките на първите три версии на телефони от Android One са достигнали едва 1.2 млн. бройки в Индия през първата година, твърди фирмата за проучвания Counterpoint. Това е едва 3.5% пазарен дял на устройствата в ранга 50-100 долара. За сравнение - китайската конкуренция в лицето на Xiaomi има 7.5% пазарен дял. Micromax пък продава около 3 млн. телефона на месец, като голяма част от тях са с цена, по-ниска от 150 долара. Да, тези телефони работят с Android (което пак е плюс за Google), но не са част от програмата One.

Изглежда програмата остава “популярна” само и единствено в Индия. От старта си тя беше разширена до още 19 страни, но глобалните доставки са достигнали едва 3 милиона, изчисляват от Counterpoint. Google все още не е потвърдила официално колко точно телефона са продадени.

“Трябва още много път да се извърви преди ефективното възобновяване на Android One”, каза Кирт МакМастер, изпълнителен директор на Cyanogen, пред WSJ. Напомняме, че Cyanogen е алтернативна операционна система, с която е работила и Micromax в Индия.

Един от проблемите всъщност са строгите изисквания на Google. Например производителите трябва да избират между един или два компонента, а освен това Google ги е принуждавала и да пазаруват само от определени доставчици. За Google това е добре, защото така се подсигурява, че телефоните са способни да работят с новите версии на Android. В същото време това е проблем за вендорите, защото така се забавят продуктови анонси и цените не се определят свободно.

“Google се опита да дефинира прекалено много параметри по отношение на компонентите, които са задължителни за Android One, а индийските производители наистина ценят отворените възможности, които засягат производствената гъвкавост”, казва още МакМастер.

Ако производителите могат да спестят 1 долар, използвайки различен доставчик, това е важно, особено когато телефонът струва 100 долара или по-малко, отбелязват колегите. Google е ограничила тази възможност и точно заради това много малко компании участват в програмата на гиганта.

С промените, които Google ще въведе, партньорите ще могат да избират от по-голям брой компоненти, както и ще могат да си ги купуват от собствени доставчици, твърдят запознати. Производителите вече ще избират между 5 камери, както и ще могат да добавят процесори от Qualcomm, например.

Успехът в Индия е ужасно важен за Google. Изпълнителният директор на компанията Сундар Пичай наскоро се похвали, че са привлекли 400 милиона нови потребители към платформата Android от май 2014 г., като голяма част от пазарния ръст идва от развиващите се пазари. Едва 10% от индийските потребители обаче притежават смартфон.

Въпреки това голяма част от производителите продължават да персонализират платформата със собствени програми и магазини за приложения. Някои шефове на индийските компании все още са скептични към евентуалното търсене на нова версия на телефона. Неназован източник споделя пред WSJ, че новите условия на Android One оставят малка разлика между програмата и обикновените Android телефони, което я обезсмисля.

Дали Android One ще успее да се наложи само времето ще покаже. Очевидно е обаче, че Google опитва да играе на няколко фронта с Android и фрагментира вече достатъчно фрагментирана платформа. Nexus е програмата, която предлага стоков Android и постоянни ъпдейти. Android One е същото нещо, но при бюджетни телефони. Тук Android-ът е “почти” стоков, а ъпдейтите също са гарантирани. Така на някои развиващи се пазари Google се конкурира многократно сама със себе си. Там тя изправя едновременно Nexus (неофициално телефоните от програмата могат да бъдат закупени навсякъде) срещу Android One, които пък конкурират “почти стоковата” Motorola (доскоро собственост на Google), която от своя страна е конкурирана от местни производители със собствени версии на Android и външни като китайската Xiaomi.

В този случай ситуацията става: Android срещу Android срещу Android срещу Android. Да, на пръв поглед Google вече е спечелила битката, но ако това се смята за успех, то тогава какъв реално е смисълът на отделна програма като One? Въпроси, на които няма как да отговорим на този етап.

Прочетете: Google отговори на обвиненията на ЕС за монополни практики с документ от 130 страници

Тагове: