През септември Джон Диксън, основател на Syrah, публикува особено интересна статия, вдъхновена от изказване на Бил Гърли, популярен инвеститор в Силициевата долина. Според последния, 2015 г. е първата година, в която ще станем свидетели на мъртви еднорози. Терминът “еднорози” се споменава все по-често и означава компании (най-често в Калифорния), които са били продължително надценявани по време на последния технологичен бум. Мъртвите еднорози, както сами се досещате, са компании, които ще усетят разликата в оценката и реалната си стойност толкова бързо, че ще фалират. Според Джон Диксън първият мъртъв еднорог ще бъде Evernote. Другото име, което срещаме особено често, е Dropbox. Без да твърдя, че подобни прогнози са напълно реалистични, съм склонен да съм поне частично съгласен с тях.


“100-годишната компания”

Evernote е една от първите сравнително нови компании (стартирана през 2007 г.), които успяха да се превърнат в относително утвърдена част от ежедневието на много потребители. Също като Dropbox, тя заема странна междинна позиция в съзнанието на повечето потребители, без да може да се класифицира нито като стартъп, нито като технологичен гигант. До известна степен същото се отнася и за Dropbox.

Фил Либин, основател и доскоро главен изпълнителен директор на Evernote, обича да използва израза “100-годишна компания”, говорейки за продукта си. По времето, когато екипът все още записваше особено приятния си подкаст, Либин често изразяваше надеждите си, че Evernote ще заеме мястото на обикновения тефтер в главите на потребителите, надживявайки стандартния цикъл на дигиталните услуги. До известна степен това работи: днес Evernote има над 100 милиона потребители, но малка част от тях са платени, което води до основния проблем на съвременните компании в Силициевата долина: солидните инжекции от инвеститорите карат основателите да вярват, че единственото важно е броят потребители, без значение какви приходи генерира всеки от тях. Именно благодарение на това мислене съществуват платформи като Twitter, които са безапелационни гиганти, но все още нямат ясен бизнес модел за монетизиране на потребителите.

100-годишната компания” изглежда няма да оцелее толкова дълго, по не не в текущата си форма. Преди да предаде поста на главен изпълнителен директор на бившият шеф на Google Glass дивизията на Google, Либин неведнъж е споделял, че е уморен и не намира за приятни повечето дейности, които един главен изпълнителен директор трябва да извършва. Според мнозина Evernote не е приятно работно място, мотивацията е ниска и липсва ясна визия за бъдещето на продукта. Друг сериозен проблем, с който услугата се опитва да се справи от няколко години, е тежестта. Бележките не се синхронизират и актуализират толкова бързо, колкото преди време, когато Evernote включваше по-малко възможности. Evernote е тежка и в друг аспект: екипът се опитва да направи всичко в рамките на едно приложение, включително да конкурира Slack с работен чат. Днес Evernote не е особено приятно изживяване за нов потребител, отчасти изглеждайки като най-лошите години на Microsoft Office. Доказателство е, че все повече разработчици създават алтернативни, при това платени клиенти, които просто са по-леки и лесни за използване, скривайки ненужните функции и опции.

 

Статията продължава на следващата страница.

“Функция, не продукт”

Вероятно знаете, че Apple се е опитвала да купи Dropbox преди услугата да добие текущия си мащаб. Стив Джобс разговаря лично с основателите. След любезен отказ от страна на Dropbox, Джобс отвръща с “Вие сте функция, не продукт”. Преди няколко години този цитат изглеждаше по-скоро заядлив, особено имайки предвид не особено добрите клауд услуги на Apple. Днес обаче той започва да придобива друго значение.

Dropbox расте заедно с цялата продуктова категория. Услугата бе първия метод за клауд съхранение на данни с модел “стандартна папка на компютъра”, който успя да се наложи в масов аспект. Голяма част от този ръст обаче се дължи на колективното усилие на всички участници в категорията. Фактът, че “облак” се превърна в един от “готините” технологични термини за не-технологични хора в последните години, говори достатъчно. Днес обаче Dropbox, макар и растейки (заради продължаващия растеж на категорията), отчита загуби от големи конкуренти като Google Drive, OneDrive и iCloud Drive. В момента, в който растежът на цялата категория започне да се забавя осезаемо, Dropbox вероятно ще започне да се обезценява. Проблемът за компания не е никак сложен, но надали е решим: новите потребители просто отговарят с “Да” на въпроса на операционната система и започват да използват клауд услугата на съответната екосистема. Такива платформи вече имат всички основни играчи (Apple, Google и Microsoft), а дори и по-малки компании (Canonical). Мнението, че Dropbox е функция, а не продукт, звучи все по-правдоподобно.


Заключение

Evernote и Dropbox надали ще фалират през идните няколко години. Няма нужда да търсим толкова крайна форма на признание на теорията за еднорозите — дори леко обезценяване е сигурен признак, че тя е вярна. Платформите, които въведоха нови типове работна среда в ежедневието на потребителите (най-често свързана с облака), постепенно губят пазарен дял от вградените решения на технологичните гиганти. Това вероятно ще се случи и със Spotify, след като вградените стрийминг услуги на Apple, Google и Microsoft започнат да се използват масово.