При появата им на пазара, таблетите бяха обявени за убийците на PC устройствата. iPad първоначално беше смятан за голям iPod и абсолютно ненужна джаджа, но времето показа, че пазарът има нужда от преносимите компютри… до днес. Сега продажбите на таблетите спадат, а тези на PC компютрите се увеличават. 

Къде сбъркахме? 

Не ме разбирайте погрешно. iPad се продава много добре, но не достатъчно добре. Apple дори си позволи да пусне продукта-канибал iPad Mini, който автоматично изяде от пазарния дял на големия му брат (това е съвсем отделна тема). Google експериментира още преди това с различните размери на дисплеите, а Samsung пуска огромен набор модели на пазара и очаква нещо да се задържи.

Проблемът е, че през последните две години виждаме “изкуствени” подобрения в таблетите. Вече не е достатъчно да излезеш и да кажеш, че таблетът ти е двойно по-бърз или има двойно повече пикселна гъстота. Потребителите някак си не се впечатляват вече дали той е бил “смален” на 7 инча или е станал 12-инчов. Случи се друго - телефоните пораснаха и премениха одеждите си, оформяйки се във “фаблети”. Границата между т. нар. “мини” таблети и фаблети е силно размита. Повечето хора биха предпочели да си купят огромен телефон, който да ползват като таблет, отколкото малък таблет, който… няма да ползват като телефон. От страната на Android имаме почти нулева разлика между фунциите на таблетите и телефоните, което обезмисля купуването на двете едновременно. Microsoft се мъчи да ни убеди, че таблетите и лаптопите са едно и също и няма нужда от диференциация, но слабите продажби на Surface удрят много шумен шамар на компанията, като отзвукът ни дава предостатъчно материал за анализ.

 

 

Добър ден, PC. Добър вечер, Mac.

През първото полугодие на 2014 г. продажбите на таблети рязко спаднаха. Apple обяви спад на продажбите на своите iPad устройства от 9.2% през второто и от 16.1% през първото тримесечие на 2014 г. Статистиката на IDC сочи, че Samsung е забавила темпото до минималните 1.9% увеличение на доставките през периода април-юни. 

По данни на IDC и Gartner продажбите на PC в САЩ през второто тримесечие са се увеличили с около 7%, а Apple е продала 4.1 млн. Mac устройства, отчитайки ръст от 5% в сравнение със същия период миналата година. Напомняме ви, че изпълнителният директор на Best Buy заяви в интервю за Recode, че продажбите на таблетите се “сриват”.

 

Хюбърт Джоли, Best Buy

 

Една от възможните причини за спада в продажбите е пренаситеността на пазара. Почти всеки, който е искал да си купи таблет, го е направил. На по-развитите пазари бабите и децата притежават таблети.

Но въпреки това много хора не искат да притежават таблети. Основният "виновник" за това е Samsung, която успешно наложи модела на фаблетите с големите им екрани. Компанията до такава степен доминира пазара, че дори върли противници на огромните дисплеи, като Apple, бяха принудени да пуснат такива устройства, за да отговорят на силната конкурентна вълна.

 

Скучни сте

Мнозина анализатори, включително и аз, смятат, че таблетите просто станаха скучни и непривлекателни за консуматорската аудитория. Експериментите с големите, малки, средни, полусредни, полуголеми и полумалки дисплеи вече не вървят. Производителността също не е приоритетна. Резолюцията също е повече от достатъчна и може да впечатли само технологичните маниаци. Нивата на персонализация зависят изцяло от операционната система, а тя е идентична с тази, предлагана от фаблетите и смартфоните.

Това, което се опитват сега компаниите да направят, за да компенсират загубите, е да пренасочат усилията си на други места. На този етап таблетът не се разглежда като продукт за обикновените потребители. Категорията бива разглеждана като такава, предлагаща продукти, засилващи продуктивността (да, зная как звучи това).

Рекламните материали показват един продукт, с който можеш да вършиш работата си навсякъде, без да съществува нуждата да ползваш своя лаптоп за това. Това е идеята на корпорации като Microsoft. Но продажбите говорят друго. 

Последните слухове сочат, че Microsoft иска да обедини всички платформи на Windows под един бранд, който да се казва просто “Windows”. Можем само да спекулираме за причините на това решение. Възможно е новата “уникална” стратегия на гиганта да включва умишлено размиване на границите между телефони, таблети и фаблети. С добавянето на възможността едно и също приложение да работи еднакво на телефон и на таблет спекулацията може да се окаже на място. Дали стратегията ще е успешна - предстои да видим.

 

 

Други компании като Apple категорично отказват да обединят таблетите и лаптопите с аргумента, че това са две различни продуктови категории и, че двете предлагат специално създадено за тях потребителско изживяване. Донякъде съм съгласен. Аз самият не приемам по никакъв начин 2-в-1 модела. iPad-ът не може да замени моя MacBook. Няма как да убедиш хората, търсещи продуктивност, да ползват Photoshop без мишка, например. Още по-малко можеш да ги убедиш да го правят на 8-инчов екран. Apple иска да реши проблема с наскоро представената функция Continuity, която осигурява постоянна връзка между iPhone, iPad и Mac. Потребителите могат да пращат SMS-и директно от Mac, без да докосват телефона. Handoff пък предлага възможността потребителите да ползват едно приложение на някое устройство и да се пренесат на друго, без процесът да се прекъсва. Това означава, че можем спокойно да започнем имейл на iPhone и да го довършим на Mac, без нуждата от копиране - всичко е автоматично.

 

Има таблет, няма таблет

Таблетът няма да умре. Продуктовата категория все още е сравнително млада и предлага голямо поле за промени. Това, което производителите трябва да спрат да правят, е да спрат да ни мислят за глупаци. Не можеш да продаваш на един човек години подред едно и също ястие с повече (различни) подправки. Не можеш да ни продаваш едни и същи функции няколко години подред, изтъквайки, че те работят по-бързо. Компаниите трябва да ни предложат нови приложения на тази технологична джаджа, извън вече познатите (гледане на клипове, слушане на музика и бърза, лимитирана обработка на документи). Apple, Microsoft, Samsung и Google трябва да ни убедят, че таблетът става и за други неща. Докато потребителите не бъдат убедени, че таблетът е нещо, което задължително трябва да притежават, продажбите ще спадат, а компаниите ще се лудат в неадекватни размери на екрани, модели 2-в-1, има или няма клавиатура и с 25% по-бързия процесор

Другият вариант е ние просто да спрем да бъдем толкова взискателни.

 

* Всички публикации отразяват личното мнение на съответния автор и не задължително това на HiComm.

 

Тагове: