BlackBerry е една от технологичните компании с най-интересна история. Някога топ избор на бизнеса, а днес с постоянно спадащи приходи и печалби, както и перманентна загуба на клиенти. Но канадците нямат никакво намерение да се отказват.

Компанията обяви тази седмица, че продължава със стратегията да се трансформира в софтуерна компания, фокусираща се върху мобилната сигурност, въпреки слабите финансови резултати.

Общите приходи на компанията паднаха с 32% до 658 млн. щатски долара за тримесечието, приключило на 30 май, в сравнение с 966 млн. долара миналата година. Анализаторите очакваха повече – 683 млн. долара.

Лицензионните сделки обаче отбелязват ръст с приходи от 137 млн. долара спрямо 74 млн. долара в предишното тримесечие.

 

Според анализатори и журналисти тези резултати показват, че софтуерът за мобилен мениджмънт на компанията BES12 става все по-популярен сред бизнес потребителите. BlackBerry обяви тази седмица, че има 2600 договора с клиенти за BES12 през последното тримесечие. Таргетът на компанията за софтуерните продажби за сегашната фискална година е 500 млн. щатски долара.

Новата стратегия на BlackBerry включва и пари от широкото портфолио й от патенти. Това се доказва и от обявената тази седмица сделка между канадския гигант и Cisco Systems Inc., която ще позволи на двете компании да използвате технологиите си. От компанията заявиха, че ще прибират лицензионни такси, но условията по сделката са конфиденциални. Изпълнителният директор каза още, че компанията е подписала подобна сделка и с друг технологичен гигант, но отказа да даде повече детайли.

Преди години BlackBerry буквално доминираше пазара на смартфони, но днес пазарният й дял е под 1%, след проваления опит през 2013 да се конкурира с устройствата на Apple и Samsung Electronics в потребителския сегмент. През последните месеци компанията пусна смартфона със странна форма Passport, стандартния Classic и Leap, но нито един от тях не постигна завиден успех.

Чен обясни, че продажбите на Passport са „стабилни”, а Classic става все по-популярен. Не е ясно по кои точно стандарти е станал популярен и дали продажбата на няколко хиляди устройства може да се приеме за „популярност”.

От последните резултати разбираме, че канадците са успели да продадат 1.1 млн. устройства през последното тримесечие. Освен това компанията е сключила партньорски сделки и с тайванските гиганти Wistron Corp. и Compal Electronics, с които се надява да намали производствените разходи. Джон Чен добави, че компанията „прави стъпки, за да направи бизнеса с хардуер печеливш”.

Но бъдещето на BlackBerry е повече от неясно. Подобна съдба споделя и тайванската HTC, която продължава да променя всякакви стратегии – маркетингови, PR, производствени, хардуерни, софтуерни в отчаян опит да върне старата си слава. Същото нещо прави и BlackBerry. През последната година се забелязва липсата на реална стратегия за излизане от ситуацията. На пазара се пускат устройства със странен дизайн, който би могъл да мине при други по-популярни компании, но не и при догонващи. От друга страна се набляга на бизнес сегмента, който, според последните статистики, се ориентира към епълската операционна система iOS, неотстъпваща по нищо на тази на BlackBerry, която всъщност беше основният коз на гиганта преди.

Но какво различно предлага BlackBerry днес? Сигурността все още е аргумент, но Samsung доставя същото нещо чрез сделка със самата BlackBerry. Хардуерните клавиатури не представляват никакъв интерес сред потребителите на съвременни смартфони.

“Сега фокусът на компанията пада върху разширяването на дистрибуцията на софтуер”, каза Чен.

Но достатъчен ли е софтуерът за една хардуерна компания? Да, той може да бъде достатъчен за корпорации като Apple и Samsung, но те имат стабилна доза фенове, готова да купи каквото и да се предложи. Пък и те постоянно „иновират”… или поне така изглежда. За BlackBerry нещата не стоят точно така.

Някога компанията имаше лоялни фенове а-ла Apple. Днес смарфони на BlackBerry купуват само носталгични потребители и то с единствената цел да не изчезне любимата им компания (подобно на предсмъртното състояние на Nokia, което продължи няколко години). И канадците го осъзнават. Точно това е и причината да се „разширява дистрибуцията на софтуер”. Защото това е всичко, което BlackBerry може да предложи.

А иначе всички искат да ги купят. Samsung искаше, Microsoft иска, Lenovo го обмисляше. Всичко това неофициално, разбира се, но ние знаем, че няма нищо случайно в медийното пространство. Въпросът, който стои днес пред бившето величие, е докога ще го кара на изкуствено дишане, познато като „лицензионни сделки” и „дистрибуция на софтуер”. Дори „Форчън” написа статия, в която категорично заяви, че BlackBerry вече не е хардуерна, а изцяло софтуерна компания.

Сега пред BlackBerry стоят няколко варианта:

- Да продължи да се мъчи в борбата срещу Apple, Samsung и Google (хардуер)

- Да се фокусира върху партньорствата и споделяне на ноу хау (софтуер)

- Да комбинира софтуер с услуги

- Да се „продаде” или да продаде само част от лицензите

 

Първата битка на хардуерния фронт е тотално загубена и всички финансови резултати на компанията за последните години го доказват. Единственото, което остана е софтуерът и услугите за бизнеса, които все още крепят бившата царица на мобилните криптирани (бизнес) комуникции. На дневен план остава и възможността за продажба на някой гигант като Microsoft, Lenovo или Samsung. Така BlackBerry ще изчезне като бранд от фронта, но услугите, макар и с друго име, ще останат. Изглежда обаче Чен няма публично изразени такива намерения на този етап.

Единственото, което остана за BlackBerry е комбинирането на софтуер с услуги, лицензионни сделки и партньорства… и така докогато е възможно. Или поне докато брандът BlackBerry се обезличи още повече.

Изображение: Gaurav Amarnani/Flickr

Прочетете: BlackBerry окончателно спечели делото срещу Typo

Тагове: