Точно преди две седмици, заедно с излизането на iOS 8.4, Apple стартира дългоочакваната си музикална стрийминг услуга, Apple Music. Очевидно е, че компанията закъсня сериозно: Spotify, Rdio, Pandora, Google Music, Xbox Music (вече Groove Music) отдавна са на пазара и някои от тях имат сериозни потребителски бази. Но трябва ли Apple да се притеснява от това? Вече писахме статия, посветена на очакваната конкуренция между Apple и Spotify, които, очевидно, са основните играчи в продуктовата категория.

Никога не съм бил голям фен на Spotify, в частност десктоп приложенията, които са хибридни, а не нативни. Не бих казал, че средното качество на услугата е високо, но качеството на стрийминга и богатата библиотека винаги са били достатъчни, за да я ползвам без сериозни притеснения. Тъмният интерфейс винаги ме е отблъсквал, но проблемът се решава лесно — свеждам контрола на плейбека през приложението до минимум. Стига да можех, бих използвал Rdio, но услугата не работи в България. Използвам предимно iOS устройства и Mac-ове, а първите три месеца използване на Apple Music са безплатни, така че бе повече от логично да проверя дали мога да се откажа от Spotify. Две седмици по-късно не мисля, че ще се върна обратно. Статията цели да отговори на някои от най-често задаваните въпроси, свързани със сравнението между Apple Music и Spotify.

 

Музикалната библиотека

Дори най-добрият интерфейс (какъвто Apple Music няма) не може да спаси дадена стрийминг услуга, ако разнообразието от музика не е достатъчно голямо. Склонен съм да вярвам, че броят налични песни и кои точно са те е най-важният фактор, определящ успеха на продукт в тази категория.

Слушам относително разнообразна музика, макар и фокусирана в два основни стила. Не успях да открия нито една песен, която съм слушал в Spotify, но не мога да слушам в Apple Music. Обратното също е горе-долу валидно. Двете платформи имат сходни библиотеки и, през призмата на моето потребление, не усещам съществена разлика. Познати, които слушат различна от мен музика (например Тейлър Суифт), твърдят, че Apple Music има известен превес. Според официалните данни и двете платформи включват около 30 милиона песни, но, разбира се, библиотеките не са идентични.

 

Препоръки и радио

Основното предимство на стрийминга пред локалната музика е разнообразието. Откакто ползвам Spotify открих толкова много нова музика във всякакви стилове, колкото никога не съм слушал преди. С оглед на разнообразието, добрата стрийминг услуга трябва да предлага подходяща музика. Музика, която е едновременно близо до установените вкусове на потребителите, за да не ги отчужди, но и достатъчно разнообразна, за да ги обогати.

По отношение на разнообразието и препоръките, Apple Music побеждава Spotify по-категорично, отколкото мога да опиша с думи. Радио станциите, базирани на изпълнители, могат да пускат различни песни без почивка цял ден, докато Spotify просто генерира ограничени плейлисти, които се повтарят твърде бързо. Курираните радио станции са супер, For You секцията наистина предлага музика, която бих искал да слушам, а Beats 1 има страхотен музикален подбор. Слушам радиото на Зейн Лоу и компания много по-често, отколкото очаквах.

 

Качество на звука

На пръв поглед Spotify би трябвало да осигури по-добро качество с 320kbps-овия си MP3 Vorbis стрийминг. Apple използва 256kbps AAC, но разликата във файловите формати води до приблизително равни резултати. Посветих около половин час на сравнение с един компютър и сравнително добри слушалки и не успях да усетя съществена разлика. Едно от предимствата на Apple Music при слушане на компютър е, че мога да настройвам графично еквалайзера в iTunes. Опцията липса в Spotify, което налагаше да използвам допълнителен системен еквалайзер, който има сериозна слабост — не работи при безжичен към стрийминг домашната аудио система.

Наратко: дори няма нужда да мислите за разликата.

 

Статията продължава на следващата страница.

Личната ми музика навсякъде

Не слушам много инди музика, но през годините съм събрал сравнително голяма музикална библиотека с песни, сингли и албуми, които не са налични в стрийминг услугите. Най-често става въпрос за лимитирани издания, ремикси, живи изпълнения или българска музика. Spotify никога не е имала добър метод за интегриране на личната музика. Local Music винаги е бил просто едно напълно изолирано меню, което не се индексира в основното търсене и дори неразполагащо със собствена търсачка в последната версия на десктоп приложението.

Третирането на личната музика като равностойна с тази в облака е една от любимите ми възможности в Apple Music. Подобно на Google Music, платформата позволява да качвате огромен брой (в бъдеще — неограничен) лични файлове в облака и да ги слушате на всички устройства, при това без да правите почти никаква гимнастика. В случай, че не слушате подобна музика, това надали ще ви бъде полезно.

 

Интерфейс и ползваемост

Дори отвъд професионалното си изкривяване, не мога да пропусна факта, че Apple Music е сериозно разочарование от гледна точка на ползваемост, особено в рамките на iTunes, било то под OS X или Windows. Очевидните грешки или недомислици в интерфейса са навсякъде и, макар малка част да са наистина сериозни, не очаквах подобно отношение към дизайна от страна на Apple. Надявам се, че компанията ще се погрижи за проблемите сравнително бързо. Music приложението за iPhone и iPad е доста по-добре реализирано и дори приятно за използване.

Обобщено: Apple Music е много по-зле реализирана, отколкото очаквах. Сравнена със Spotify обаче е значително по-приятна за използване, най-вече благодарение на светлия интерфейс.

 

Скорост

Съвсем накратко: Spotify печели. През годините, в които ползвах услугата, не съм усетил почти нито едно сериозно забавяне при възпроизвеждане на нова песен. Apple Music, от своя страна, се бави редовно. В последните няколко дни обаче това бе сведено до минимум: предполагам, че част от причината е големия потребителски интерес в първата седмица.

 

Заключение

С оглед на идентичните цени на Apple Music и Spotify в България и дори по-достъпния семеен план, бих препоръчал предложението на Apple, особено на потребители, които използват продукти на компанията.