Във вторник HTC предрече 29% спад на продажбите на смартфони за сегашното тримесечие в сравнение с миналата година по същото време. Някога тайванската компания беше топ производител на смартфони, а през 2013 година изпадна дори от топ 10 по доставки на умни джаджи.  

Както многократно сме коментирали, стратегията на HTC постоянно се променя. В края или в началото на всяка година компанията завява, че ще намали броя на предлаганите модели и ще се фокусира само върху малко топ устройства, но после се отмята и решава да продължи да инвестира вниманието си в “достъпните” и бюджетни устройства.

 

Евтино тук, евтино там

Проблемът обаче е, че този пазар вече е пренаситен. Samsung продължава да доминира бюджетния пазар. А много бързо корейците биват настигани и от новоизгрялата китайска звезда Xiaomi. Китайската компания блесна на смартфон пазара и напълно завзе бюджетния сегмент на родна територията, а след това и навсякъде, където реши да стъпи.

Евтините телефони на HTC в развиващите се пазари крепяха компанията дълги години, основно заради “премиум” външния им вид и силата на марката. Обаче новината, че Xiaomi пусна телефон в Индия миналата седмица означава, че тайванския гигант ще се изправи пред сериозна конкуренция там. 

Евтината конкуренция е безсмислена

Стратегията на HTC отново ще се промени. Финансовият директор на компанията Чанг Чиа-Лин заяви пред Уол Стрийт Джърнъл, че конкренцията (с Xiaomi бел.ред.) може да е безсмислена. Производителят на смартфони изглежда има намерение да избегне “чувствителните на цена” потребители и да наблегне на тези, които са готови да похарчат повече. Новата стратегия на HTC беше обяснена подробно и в интервю за престижното издание.

Запитан дали влизането на развиващите се пазари на Xiaomi променя стратегията на HTC Чанг отговори, че “клиентелата ни е много по-различна”.

“Телефон на Xiaomi струват около 5-6 хиляди рупии (79 до 95 щатски долара), а нашите най-евтини продукти там струват около 11 хиляди рупии. Към момента бест селърите ни там се продават в диапазона от 20-25 хиляди рупии. Студент може да избере телефон, който струва 5-6 хиляди рупии сега, но след като завърши и намери работа, той може да ъпгрейдне телефона си и да избере нас”, каза още той.

На въпрос дали HTC е обмисляла да свали парите на тези пазари, финансовият директор каза, че компанията не може да се конкурира по този начин, както и, че “бюджетните играчи се интересуват само от количеството”, но не могат да бъдат виждани като “готини технологични брандове”.

Според него флагманът на една компания създава хало ефект, който ще изтегли моделите средния и ниския клас с него.

 

Beats мечти 

Интересната е и гледната точка на HTC за продажбата на Beats (помните, че HTC притежаваше Beats, нали?).

Запитан дали продажбата на Beats е бил грешен ход Чанг каза: “Продажбата беше правилното решение. Нашите акционери осъществиха печалба от него. В крайна сметка ние изпитахме трудности при извлечем сингергия от това партньорство. Много магазини продават слушалки Beats, но потребителите не задължително купуват HTC устройство, за да ги ползват. Беше ни трудно да издигнем нашия бранд с Beats”. 

Чанг обяви и друга смяна на стратегията на HTC. Досега компанията винаги представяше топ телефона си през март-април, когато излизат и конкурентните Galaxy S и LG G телефони. Проблемът обаче е, че Samsung има Galaxy Note серия, която излиза през септември. А през септември излиза и най-големия страх на всички - iPhone.

Тази година HTC ще тръгне по пътя на Sony - поне два флагмана на година. “Готвим още един смартфон за края на годината и празничния сезон. В миналото представяхме нашия флагман през второто тримесечие и след това изпускахме празничния тласък”, уточни Чанг. Освен това той обеща и “още промени” под ръководството на новия изпълнителен директор Чер Уанг.

Това е поредният рискован път, по който HTC ще поеме. До миналата година компанията залагаше на премиум дизайна и използваше стратегическите похвати на Apple (с която има 10-годишно споразумение за споделяне на идеи и дизайн) - премиум дизайн, малки, но значителни промени и т.н. Проблемът тази година е, че друг голям играч - Samsung - вече е в играта с “премиум” материалите. Корейската фирма представи цели два премиум телефона, Galaxy S6 и Galaxy S6 Edge, които са направени от стъкло и алуминий. LG пък с G4 залага на естествената кожа. Apple от край време обира само високия сегмент.

Игра на имена

Тази година HTC ще заложи само на… бранда си. Той е известен, да, но няма тази сила, която имат Apple и Samsung. Доказателство за тази стратегия е и новият флагман HTC One M9, който не предложи никакви значителни промени, които да накарат милиони да скочат и да си го купят. Той играе ролята на "S" модел при Apple т.е. ъпдейт, а не ъпгрейд.

HTC играе играта на имената, която веднъж вече не е проработила. Когато купи Beats и реши да сложи софтуер и urBeats слушалки към всеки топ телефон като подарък за феновете, компанията мислеше, че това ще е достатъчно. Е, финансовият директор открито призна, че това е грешка. Въпросът е защо HTC иска да повтори тази явна грешка отново? Освен това HTC продължава да смята, че със значително по-високи цени от Samsung и LG ще успее да създаде ефекта на премиум, елитния смартфон, който създава Apple толкова години. Само че HTC не е Apple. 

Само времето ще покаже дали HTC ще е новата Nokia или ще е Apple след 97-ма. Излизането на повърхността зависи само и единствено от волята, желанието и… таланта, който HTC безспорно притежава. А при Android общността номерът с “бранда” не върви. Там се искат процесори, пиксели и RAM - нещо, което HTC тази година не предлага.

Изображения: Karlis Dambrans/Flickr

Забележка: Всички публикации отразяват личното мнение на съответния автор и не задължително това на HiComm. Подчертаните думи и изрази са на автора.

Прочетете: HTC създава автомобилен инструмент за добавяне на широк спектър от услуги