В анкетата миналата седмица ви попитахме дали вярвате, че социалната мрежа без реклами Ello може да убие Facebook. Очаквахме много от вас да не са чували за Ello, но не предполагахме, че цели 58.4% от вас не са чували за нея. Именно този резултат ме стимулира да напиша текст, за който мисля отдавна. Идеята за него се засилва правопропорционално на новините със заглавия "*** — убиец на Facebook?". Със сигурност си спомняте вълната от подобни новини и анализи при анонса на Google+, но резултатите ясно показват, че социалната мрежа на гигант като Google не може да се справи с творението на Марк Закърбърг.

Логично, с напредъка на времето се появи още една социална мрежа, която мнозина (важно е да отбележим, че не и създателите) определят като убиец на FacebookEllo. Основното обещание на платформата е, че не включва и никога няма да включва реклами. Привлекателно, нали? За съжаление крайно недостатъчно.

 

Социална мрежа може да се убие само от социална мрежа?

Поглеждайки към миналото на социалните мрежи, още преди масовото навлизане на Facebook, няма как да не си спомним за няколко имена, сред които Friendster и MySpace. Facebook, разбира се, е причината днес те да не са релевантни, но идеята на Марк Закърбърг не го постига чрез още от същото, а с нов, не напълно нов, но достатъчно нов поглед към общуването. Без да се впускаме в подробности, нека приемем, че Facebook не е просто по-добра версия на MySpace, а нова концепция, реализирана в подобен мащаб за първи път.

Именно тук се заражда първият и основен проблем на платформи като Google+ и Ello. Дори без реклами, с по-добър интерфейс, интеграция с още услуги на същата компания (в случая на Google+) и още тон концепции за привличане на потребители, новите социални мрежи са старите социални мрежи. Малките промени и подобрения не са достатъчни, за да накарат масовия потребител да напусне мястото, където вече са всичките му приятели.

 

Facebook не остава на едно място

Не можем да определим Friendster и MySpace като платформи, които никога не са иновирали, но мащабът на Facebook като бизнес е невиждан досега в категорията социални мрежи. Макар да има един основен продукт, Facebook е компания от ранга на Apple, Microsoft и Google. Това означава не само страхотни инвестиции и търговия с акции, но и огромен набор от талантливи инженери, дизайнери и маркетолози. Поглеждайки назад към историята на Facebook, виждаме не само промени по интерфейса, но и множество нови възможности, включително в рамките на отделни приложения. Нещо повече, в портфолиото на Facebook са гиганти като WhatsApp и Instagram, при това в почти напълно невидим режим на работа. Нито една компания зад социална мрежа досега не е достигала подобно бизнес ниво.

 

Статията продължава на следващата страница.

Липсата на реклами не е достатъчна

Битката между безплатните услуги, финансирани с реклами и платените услуги няма как да бъде спечелена от вторите. Както доказва моделът на Google, в огромна част от случаите потребителите силно предпочитат да виждат реклами, но да не плащат нито стотинка. Създаването на успешна платена социална платформа, имайки предвид навиците, които сме придобили след години използване на безплатни услуги, граничи с невъзможното.

Спомняме си печалната история на App.net, платената алтернатива на Twitter, която получи известна гласност след първите големи промени в социалната мрежа. Въвеждането на месечна, годишна или дори еднократна такса за достъп, превръща отворената социална мрежа в затворен клуб, което я обрича на провал.

 

Уникалните предложения на Ello

Днес Ello има малко повече от милион активни потребители, но сериозният интерес, наблюдаван преди два месеца, е безследно изчезнал. Освен липса на реклами Пол Будниц и екипът му обещават никога да не продават личните данни на потребителите си на трети страни, включително рекламодатели. Най-интересна за определени групи потребители е възможността за използване на нереални имена. За разлика от Facebook Ello позволява да използвате само псевдоним (или каквото ви хрумне). От една страна, това е свобода, която голямата социална мрежа не предлага, но, от друга, създава почва за злоупотреба.

Слоганът на Ello е Simple, beautiful, ad-free, което е добър момент да преминем към интерфейса. Според основателите си социалната мрежа има изключително минималистичен, опростен и красив интерфейс, но немалка част от дизайн общността не е склонна да се съгласи. Определено Ello има интересна и нестандартна естетика, но един поглед към нея е достатъчен, за да я определим като нишова. Масовият потребител и дори много дизайнери не харесват интерфейса на Ello. Липсата на цветово кодиране, по-скоро неподходящата типографска система и многото бъгове не отговарят точно на обещанието за "Опростен и красив".

 

Има ли шанс?

Избягвам да давам дефинитивни мнения, но залагам един Nexus 7, че Ello няма да бъде сред активните социални мрежи до две години. Обмислях да напиша една, но приемаме, че включвам периода на осъзнаване на истината и постепенното изчезване на сайта.

Какво е вашето мнение?