Умните часовници продължават да трупат популярност. В същото време продължават да са все така скучни. Най-големите надежди индустрията заложи на Apple и нейната версия на Apple Watch. Това се случва предимно заради предишния опит на компанията в налагането на продукти, който никой не иска или не знае как да използва и приложи успешно в ежедневието си. 

Истината е, че умните часовници все още са нерелевантни за индустрията. Макар вече да са обособени като отделна продуктова категория, те остават част от тази на смартфоните. Просто, защото са проектирани да работят само с тях. Да, някои от умните часовници предлагат функции и без връзка със смартфон, но целият процес на синхронизация, актуализация, инсталиране на нови приложения и събиране на данни се случва през телефона.

 

Резултатите

Очаква се световните доставки на wearable устройства да достигнат 110 млн. до края на 2016 г., което е ръст с 38.2% спрямо предишната година, твърди International Data Corporation (IDC).

От компанията поясняват, че тези доставки ще включват не само умни часовници (около 100 млн. комбиниран резултат от всички продукти на пазара), но и носими устройства, свързани с дрехи, умни лещи, апарати за слуха, които ще финишират с 9.8 млн. бройки през тази година. Прогнозите са до 2020 г. тези числа да се удвоят. От IDC обаче отбелязват, че фокусът ще си остане върху умните часовници.

Очаква се още умните часовници с екосистема с приложения като Apple WatchOS и Google Android Wear да натрупат още по-голям пазарен дял с развитието на операционните системи. Въпреки това ясно личи, че пазарът още не е готов за тези устройства.

Това, което трябва да се случи, е умните часовници да започнат все повече да приличат на часовници, интерфейсът да се опрости и изчисти от излишните неща, които тормозят потребителите. От подобни проблеми се оплакаха и първите потребители на Apple Watch, а компанията изглежда няма намерение да променя нищо в тази насока на този етап.

 

Всички очи гледат към Apple

Както вече казах - всички гледат към Apple. А Apple си мисли, че знае точно какво прави. Грешките на Тим Кук са повече от очевадни. Първо - представянето на умните часовници като моден аксесоар, а не като технологична джаджа. Това може да е проработило като първоначална стратегия с цел привличане на вниманието на модните блогъри, но дългосрочно… не толкова.

 

 

Apple винаги ще бъде технологична компания, въпреки че продуктите й “са на мода”. На второ място идва недоразумението Apple Watch Edition. Технологична компания да предложи умен часовник, който струва 12 000 или 17 000 долара е меко казано безумно. Редица журналисти изтъкнаха като аргумент, че този продукт до една-две години ще е неактуален и морално остарял. И са прави. Вече стана ясно, че тази година Apple ще представи второто поколение Apple Watch. И 17 000 долара отидоха на вятъра. Интересното е, че дори самата Apple е осъзнала грешката си - Watch Edition почти не може да се открие на корпоративния сайт на гиганта. За да го откриете - трябва да потърсите конкретно него.

 

Проблемите

Основните проблеми на умните часовници са свързани с потребителския интерфейс и интуитивността на самата операционна система. Смарт часовниците притежават лимитирана памет, лимитирани възможности за връзка, ограничен размер на дисплея (разбираемо). В общи линии ключовата дума тук е “лимит”. За да свършиш определена работа, трябва да се ограничиш.

 

 

Друг проблем е, че умните часовници не се различават по функции с нищо от съвременния смартфон. Уведомления? Дали ще си погледнете часовника или ще извадите телефона за точно 1 секунда - няма разлика. Дори телефони като Galaxy и LG вече въведоха системата за Always On дисплеите, които показват само известия, без това да натоварва батерията излишно.

Да водиш разговори по умния си часовник е просто странно и неестествено. Да отговаряш на съобщения? С клавиатура на този дисплей е безумно, а с глас отново се ограничаваш, защото поддържаните езици са малко. Т.е. умните часовници са предназначени само за определени пазари, където всички “екстри” са достъпни. Докато не бъдат решени проблемите с паметта, самостоятелността на устройството и допълнителните възможнисти, смарт часовниците ще имат сериозни затруднения в печеленето на потребителски сърца.

Фактът, че компаниите често подаряват умни часовници в пакет със смартфони говори сам за себе си. Безспорно е, че те не са пълноценни устройства, които могат да се ползват ПОСТОЯННО без друго устройство. Свалената цена на базовия модел Apple Watch също е ясен показател за сектора. Те са едно допълнение, което на този етап се оказва доста скъпа екстра. За някои хора ненужна, за други интересна, а за трети - излишен разход.

Изображение: TechnoBuffalo

А вие какво мислите за бъдещето на смарт часовниците? 

Прочетете: Премиерата на Apple Watch 2 с нов дизайн наближава