Остава около седмица до началото на мобилния конгрес в Барселона. Стандартно за подобни събития, значимостта му пада с всяка изминала година. Неведнъж сме писали, че големите компании предпочитат да запазят вълнението на аудиторията за собствени анонси, където могат да контролират всичко и да покажат продуктите си в най-добрата светлина.

Една от интересните тенденции, които наблюдаваме в последните няколко години както на CES, така и на MWC, е засиленото присъствие на китайски компании. За съжаление изразът "китайски смартфони" продължава да се използва с негативна конотация. Време е този остатък от мисленето на миналото да си отиде.


Китайски срещу "китайски"

Не можем да отречем, че през годините "китайски" се превърна в синоним на евтин и нискокачествен. Изразът "китайски боклуци" придоби масов характер в България през 90-те, но днес се използва по сходен начин. В него всъщност има огромна доза истина: сериозна част от продуктите, които можем да купим от сайтове като Alibaba, Dealextreme и други, са абсолютни боклуци, без извинение. Все по-често си мисля, че произходът на китайските смартфоните е най-голямата пречка пред абсолютния им пазарен успех.

Надали е коректно да поставяме смартфоните на Huawei, Oppo, Lenovo и OnePlus под общ знаменател с неизвестните брандове, които можем да купим на едро от Alibaba например. Не съм сигурен, че има съществена разлика между моделите от висок клас на "установените" азиатски компании и тези на китайските производители, които добиват популярност в последните години.


Компоненти и софтуер, които всеки може да притежава

За разлика от много други индустрии, разчитащи на разнообразни компоненти и собствен софтуер (ако изобщо се използва такъв), пазарът на смартфони и таблети е по-единен от всякога. Чиповете на Qualcomm, които задвижват вашите Samsung или HTC, не се различават от тези в китайските устройства. Същото се отнася и за голяма част от дисплеите и докато сензорите за камери на Sony все още не се използват толкова масово от китайските производители (огромна част се изкупува от Apple), това също се променя, макар и по-бавно.


Лош дизайн? Не мисля

Друг често използван аргумент на противниците на китайските смартфони е свързан с дизайна и изработката. Истина е, че за известно време китайските смартфони изглеждаха, меко казано, лишени от вдъхновение, но съм склонен да твърдя същото за повечето корейски устройства и дори за част от американските. Тънката и огъваща се пластмаса далеч не е запазена марка на китайските компании, а устройства като OnePlus One и Xiaomi Redmi Note изглеждат по-добре от редица корейски и американски конкуренти.

 

Статията продължава на следващата страница.

Боклуци? Пазарът показва друго

Ръстът на китайските компании не може да бъде пренебрегнат. Наскоро Xiaomi изпревари Samsung в Китай, а в глобален мащаб Xiаomi, Lenovo и Huawei са много по-напред, отколкото средностатистическият потребител би предположил. Истина е, че при Китай местният пазар има огромна тежест в глобален аспект, но постепенно пазарният дял на китайските производители на смартфони се разпространява отвъд границите на страната. Xiaomi навлиза на американския пазар с аксесоари и е въпрос на време компанията да започне стандартна дистрибуция на смартфоните си отвъд океана. Интересът към топ енд устройства на ниски цени като OnePlus One в Европа расте изключително бързо. Компанията не успява да произвежда достатъчно устройства, а началните бройки се разпродават за броени часове.


Ценовото предимство

Едно от сериозните предимства на китайските смартфони, които трудно биха могли да бъдат пресъздадени от други азиатски компании (какво остава за САЩ), е ниската цена. Физическата близост и по-лесните сделки със снабдители на компоненти не бива да бъдат подценявани. Дори служителите на най-високи постове като дизайнери и инженери работят срещу значително по-малки надници, което допринася за ниските пазарни цени.


Проблемът с иновацията

Един от малкото валидни аргументи срещу китайските производители на смартфони е свързан с липсата на иновация. Постепенно виждаме все по-интересни решения, но не можем да отречем, че Китай все още не е източник на големите софтуерни и хардуерни иновации. Синдромът на копирането не е валиден само в модната индустрия, но и в технологичната и почти всички други. Не съм сигурен обаче, че липсата на иновация в дизайна например е сериозен проблем за повечето потребители. Повечето от тях са склонни да се сдобият с китайско устройство на по-ниска цена, стига то да работи отлично, дори да забелязват абсолютната прилика с iPhone например.


MWC 2015

Светлината на прожекторите на MWC е запазена за Samsung и HTC, но почти всички анализатори отчитат засиления интерес спрямо продуктите на Huawei, Oppo и ZTE. Само преди няколко години технологичните медии отразяваха десетките им нови смартфони с известна нотка на насмешка, докато днес новите им продукти са по-малко, по-смислени и най-вече - с все по-глобален фокус.


Какво е вашето мнение за китайските смартфони?