Освен ако не живеете под камък, няма как да не ползвате YouTube поне веднъж седмично. Кого залъгвам - поне веднъж дневно. До миналата година ние, в България, си гледахме видеоклипове от всякакъв вид без почти никакви реклами. Поне не pre-roll такива (предварително пускащи се). Е, сега YouTube дойде "официално" в България и ние можем да се насладим на прекрасно рекламно съдържание. 

По някаква причина обаче от Маунтин Вю са решили, че не е достатъчно това, което изкарват от вградените и pre-roll рекламите, и трябва да таксуват още потребителите. За какво? За да се премахнат рекламите за удобството на потребителите, разбира се. 

Преди около 2 години Google въведе платените канали в YouTube. Срещу "малка" месечна или годишна такса потребителите получават достъп до ексклузивни канали, специално съдържание и още. Сигурно огромна част от вас дори не са чували, че YouTube предлага платени канали, просто защото са много малко влогърите, които биха рискували да станат изцяло платени. Ако предположим, че един популярен влогър получава по около 1 млн. гледания на клип, колко ще получава, ако за клиповете му трябва да се заплаща месечна такса? Въпросът е реторичен, естествено.  

Тази седмица обаче отново се прокрадна слухът, че Google готви платен абонамент - този път за целия YouTube. Това не означава, че видео стрийминг услугата ще стане изцяло платена, но ако не искате реклами - ще трябва да платите.

Тук си проличава и очевидната липса на посока от страна на Google. Първо компанията никога не споделя отделни финансови резултати на YouTube. Единственото, което прави, е да се хвали с гледанията на този или онзи клип/канал. По данни на пазарните изследователи на eMarketer през миналата година приходите са били в размер на 5,6 млрд. долара. Колко печелят самите влогъри и създатели на съдържание, отново не е напълно ясно или поне няма ясно заявена схема, а всичко се базира на индивидуалния създател. Подобни схеми са ясни за почти всички музикални стрийминг услуги. Например всеки може да провери колко точно би получавал от Spotify, и би могъл да разбере, че Beats Music и Google Play Music са услугите, които плащат най-много на изпълнителните. 

 

 

Страната на посока и стратегията за печалба не е ясна и по друга причина. Google се издържа от реклами. Преди няколко месеца беше представена услугата YouTube Music Key, която предлага възможност да слушате оригиналните песни (не преработени, с повдигнат/свален глас, за да се избегне софтуерът за пиратите), както и да не виждате предварителните и вградените реклами. Но има уловка - само за музикалните клипове. 

И тук възниква въпросът? Платеният абонамент за YouTube ще премахне ли изцяло рекламите от платформата? Какво се случва, ако плащам веднъж за YouTube Music Key? Ще трябва ли да платя допълнително 3/5/10 долара за премахване на рекламите от другите клипове? Това не е нещо ново за Google. Компанията е обект на критики, защото редовно прави нещата прекалено сложни. Само за пример: Google+ Photos е услуга, част от Google+, която позволява неограничено съхранение на снимки. Google Drive е облачна услуга, която позволява качване на снимки, но не неограничено. Води се, че и двете услуги ползват общо облачно пространство. Обаче Google+ Photos едва отскоро може да се разглежда през интерфейса на Google Drive, но не е вградена в облачната услуга, а си остава част от социалната мрежа Google+. В същото време, ако снимките са над определен размер, те заемат от пространството на Drive. 

В общи линии това е и случаят с YouTube. 

 

 

Преди всичко YouTube е безплатна услуга, чиято основна цел от създаването й беше да даде възможност на обикновения потребител да качва неограничено видео съдържание, което да споделя с приятели и познати. Основното правило за почти всяка услуга е, че не можеш да я предлагаш години напълно безплатно и изведнъж да решиш да таксуваш дори 1 лев. 

Google усилено се грижеше да създаде потребителска култура, ориентирана към безплатното. Безплатно съхранение на снимки, безплатни видеоклипове, безплатна търсачка, безплатни карти, безплатен Android, безплатен блог и още, и още. Особено за YouTube това важи в пълна сила. 

За каналите стана повече от ясно, че много малко са клиентите, които са готови да платят 2.99 долара месечно, за да гледат влогър. 

Освен това YouTube среща и огромна конкуренция. Темата е коментирана в отделен материал, посветен на каналите. 

Въпросът е колко от вас са готови да платят каквато и да е сума, за да премахнат реклама, която може да се махне ръчно след 5 секунди? Тук въпросът опира до търпението. И ако искате да платите, колко бихте дали? Отговорите очакваме в коментарите. 

Прочетете: Netflix вече се ползва от над 60 милиона потребители

Тагове: