Общоприето твърдение е, че нещата в България са възможно най-лоши по всеки параграф, но често се оказва, че това е далеч от истината. Поредното опровержение на черногледството ни получих от Skype разговора си с Мартин Екснер, основателя на датската неправителствена организация Coding Pirates, която наскоро започна работата си и у нас. Нейната цел е да развива IT уменията на деца от 7 до 14 г. с помощта на забавления и игри.

 

Въпрос на мислене

От дете Екснер се интересува от създаването и сглобяването на уреди, „строях с LEGO и играех игри, свързани със сглобяване, това винаги е бил най-големият ми интерес“, разказва той. „Тогава трябваше да започна да се занимавам с програмиране, но въпреки желанието ми за съжаление нямаше къде“, продължава разказа си Екснер. Тази образователна неволя го води до решението да учи в педагогически колеж, да стане учител и след това да направи магистърска теза на тема „IT образование и организационно развитие“. Това дава началото на неговите изследвания на подходящите инструменти за въвеждане на децата в света на иновациите и IT. „Исках да направя собствена игра, която да учи децата на кодиране и решаване на проблеми“, споделя той.

 

 

Така преди близо 3 години се ражда играта Coding Pirates, в която децата поемат ролята на Капитан Хек. Той крие съкровището си на различни острови и трябва да създаде карти с указания как да бъде намерено. Екснер обяснява, че тези указания са като писането на код, „използват се символи като „премини напред“, „завий наляво“ или по-сложни – „когато видиш дърво, се огледай“ и „ако не видиш дърво, завий надясно“. Идеята е играта да съдържа естетиката на програмирането, да остави усещането за писане на код, въпреки че е базирана на визуални символи, като всяко ниво има разнообразни решения. „Накрая оценяваме частите код, които са използвани за решаването на пъзела, както и броя стъпки, които прави пиратът, като колкото по-малък е той, толкова по-добро е решението“, обяснява Екснер. Цялостно идея­та на Coding Pirates е да покаже на децата определен начин на мислене, с който да могат по-лесно да оперират в IT сферата.

 

Образователни неволи

Всъщност идеята за Coding Pirates се ражда заради липса – в датската образователна система не съществуват часове по програмиране или информационни технологии. „Голям проблем за Дания е, че децата се превръщат в консуматори на IT вместо в създатели“, казва Екснер. „Те предпочитат да играят игри, вместо да ги създават.“ Според него това ще доведе до липсата на IT сектор в страната до 10 години, а неговата цел е да промени тенденцията.

 

 

 

В България Екснер попада преди половин година за семинар по предприемачество, където се запознава с Пламена Тодорова. „Тя веднага ми каза: „Ще е хубаво да имаме такова нещо в България“, спомня си Екснер. След разговори за системата в България и случващото се в Дания, където Coding Pirates има 30 клуба и над 1000 записани деца, организацията започва да работи и в София. Първият клуб тук работи по същия принцип, в чиято основа са доброволците, а 85% от парите, които родителите плащат, се инвестират в материали за случването на работилниците.

 

Не просто още два часа училище

В основата на Coding Pirates е заложено вярването, че това не трябва да са още два часа училище седмично. „Всъщност е повече – още два часа забавления и изследване всяка седмица“, уточнява Екснер. „Това е място, където децата практикуват хобито си за създаване с помощта на технологиите, вместо място, където учителят им казва какво трябва да правят.“ Ролята на доброволците тук е ключова, като в Дания разрастването на организацията е ограничено само от липсата на достатъчно доброволци.

Тяхната роля е да водят работилниците и да помагат на децата, които участват. Те могат да са програмисти, които искат да развият педагогически умения или пък учители и педагози, които искат да се запознаят с IT сферата и този тип мислене. Най-голямата награда обаче е мрежата от хора, които споделят едно мислене и подход както към IT, така и към образованието.

 

Технологии за всички

Едно от най-важните вярвания на Мартин Екснер е, че „не е нужно да си програмист или разработчик, за да знаеш какво се случва под повърхността на технологии­те“. Той е на мнение, че в бъдеще няма да има професия, която да не съдържа информационни технологии, заради което това образование ще е полезно за всеки, което и осмисля съществуването на Coding Pirates. Разговорът ми с Екснер приключва с категоричен тон и много важна истина, която той споделя – „информационните технологии са фундаментално умение не просто за бъдещето, а още днес“.

 

Повече за Coding Pirates България техните сайт и Facebook страница.