Онези хора, които често пътуват със самолет, вероятно са доста добре запознати с повечето факти и правила, около летенето. За тях то е буквално рутина, нещо, което им се случва почти ежедневно и до голяма степен не ги впечатлява или притеснява.


Останалите хора обаче летят доста по-рядко, а за сериозна част от населението на земята фобията към летене в по-малка или по-голяма степен си е факт. Затова и всички дребни подробности около всеки един пътнически самолетен полет са интересни за пътниците, особено когато става дума за сигурността и живота им.


Следващите няколко факта са подбрани от различни сайтове, а ако сте запознати с някои от тях, просто преминавайте към следващия. И се обзалагам, че ще намерите поне няколко интересни такива.



Телефоните и електронните устройства

Не знам за вас, но аз съвсем съвестно винаги изключвам телефона си - още преди да се кача на самолета. Така или иначе във въздуха той е излишен, а и от години насам се говорят митове и легенди за проблеми с полетите, възникнали заради нечий GSM. Затова донякъде се дразня, гледайки пътниците до мен, които дори след призива на пилота да изгасят временно устройствата си, продължават упорито да цъкат из екраните си. Дори и да са преминали в режим Airplane.


Разбира се, истината е, че досега няма регистриран нито един сериозен инцидент, възникнал след употреба на мобилен телефон или джобно устройство по време на полет. Но все пак едно електронно устройство наистина може да попречи на екипажа на самолета. И по-добре това да бъде предотвратено след една обикновена молба от капитана, преди да се е случил инцидент, вписващ пътниците в „черния списък“. Като инцидент номер 1.

 


Електронните устройства, дори да не са телефони, създават електромагнитни смущения около себе си и в определени ситуации могат да повлияят на радиовръзката със самолета. Спомнете си колко често сте слушали в колонките на компютъра или радиото си характерните звуци, предшестващи телефонното обаждане? Точно заради тези интерференции пилотите на самолетите молят пътниците временно да изключват електронните си устройства. А не защото някой мобилен телефон може да блокира работата на бордовия компютър например (което са пълни глупости и градски легенди).


Заради моментни смущения в комуникацията пилотите може да не чуят важна информация от диспечера от наземния контрол и да се случи тежък инцидент. Например да не чуят, че полосата все още не е готова за излитане, а това да доведе до тежка катастрофа с друг самолет.



Има ли автоПилот в самолета?

Този термин автопилот съществува от много десетилетия, но не трябва да си представяте нещо като чичко робот, седящ зад руля и издигащ и приземяващ някой Джъмбо Джет. Нищо подобно.


Автопилотите в самолетите са нещо много сложно и граничещо дори с изкуствения интелект, но все пак като цяло това е една компютърна програма. Тя следи състоянието на полета и може да поема контрола над някои негови параметри, така че да облекчава работата на пилотите. Но в никакъв случай не може да управлява сама самолета. Както например автопилотът на вашия автомобил – който поема донякъде нуждата да натискате газта по магистралата, но волана се налага да държите дори още по-здраво, нали?

 

Като всеки един софтуер автопилотът е много комплексна и сложна програма (но това може да се каже и за един Power Point, нали?). Към днешна дата няма как да поверите на автопилота сложната задача да приземи самолета. Само си спомнете как той се снижава за секунди, а пилотът в кабината преценява десетки малки но важни ситуации във всеки момент – скоростта, видимостта, състоянието на пистата, препятствията, скоростта и посоката на вятъра отвън. Толкова много параметри, случващи се за част от секундата. А и самата реакция след това също може да бъде най-различна. И от нея да зависи животът на всички на борда. Затова, въпреки всички мощни компютри днес, все още най-добрият автопилот си остава човекът.



Виждали ли сте пепелници в тоалетната?

Признавам, не се бях замислял за този факт и сега се опитвам да си спомня дали съм виждал такова нещо. Не помня, наистина.


Във всички самолетни компании пушенето е забранено. То дори е забранено по летищата, като в по-културните държави са изграден специални кабинки или помещения за пушачите. Камо ли да се пуши на борда на самолета. Освен ако не е ваш, личен или може би не пътувате в някаква специална турбо-бизнес класа за няколко хиляди долара билет. А над седалката ви е инсталиран специален въздушен филтър, за да изсмуква дима от скъпите ви кубински пури.


И тъй като за всички нас, обикновените хора, е рутинно да ни съобщават преди излитане, че в самолета пушенето е строго забранено, то… в много самолети има пепелници в тоалетните. Защо според вас?
Ясно е, че далеч не всички пътници са възпитани и спазват правилата. Дори много често те се нарушават, за да получи някой повечко адреналин. И тъй като авиокомпаниите няма как да прикрепят към всеки пасажер персонален датчик за дим, камо ли пък някой да влиза в тоалетната и да дебне дали човека пуши, ето какво се прави.

 


Според специалистите по безопасност на полетите е най-добре в тоалетните да има инсталирани пепелници, защото хората, които така или иначе ще нарушат правилата, ще си запалят цигарката въпреки всичко. И е по-добре в тясното пространство да има пепелник, в който да си тръскат и загасят угарката, отколкото да няма и за целта да се използва например кошчето за тоалетна хартия и отпадъци, които лесно може да пламнат и да се случи сериозен проблем.


Така че всеки може да преценява за себе си – влиза в тоалетната, пали цигара, пуши с радост и я гаси в пепелника. След което, разбира се, датчиците за пушек ще предупредят на мига, че човекът в тоалетната пуши. А какво ще се случи по-натам, да оставим на вниманието на конкретната авиокомпания.


Храната в самолета

Преди много години, пътувайки за държава в Африка, си спомням какви богати менюта видях на борда на самолета. Разбира се, при далечни многочасови полети и цени на билетите от порядъка на хиляди долари храната също е по-добра, по-начесто. Не очаквайте в нискотарифните компании да ви сервират сьомга или телешки бифтеци, защото няма как да се случи, след като сте платили 30 евро за полета. Радвайте се на две вафли и кока-кола. С лед.


Дори да сте в някой луксозен лайнер обаче, забелязали ли сте, че не се сервират някакви огромни порции? Това е съвсем нормално, защото с храната на борда не бива да се прекалява. Ако се „нагълтате“ набързо с много храна, а след това пийнете отгоре литър газирана напитка, ви гарантирам, че при първите няколко по-сериозни пропадания от турбуленция ще върнете поръчката. Само че… не на стюардесата, а на хората пред вас.

 


Количеството храна умишлено не е голямо поради тази и други причини. Е, ако някой е толкова умрял от глад, вероятно ще може да си изпроси втора или дори трета порция. И дори да не достигат, съм сигурен че някой съседен пътник ще му дари сандвича си с удоволствие.


Добре е да знаете обаче, че екипажът на самолета винаги пази и 10-15 допълнителни порции за такива изгладнели и нервни пътници.


Храната за пилотите обаче по правило винаги е различна от тази за пътниците. Не съм гледал в чиниите им, но съм чел, че тя, освен че е по-разнообразна и вкусна (разбира се), винаги е различна, защото така се избягва рискът те да приемат нещо с изтекъл срок, заразено или отровно и полетът да бъде застрашен. Дори се обзалагам, че в много авиокомпании сервирането на гъби, риба фугу или винен кебап за пилотите е забранено. Познахте ли защо?



Седалките и щорите на илюминаторите

Ето още нещо интересно, което мисля, че преди време знаех, но беше добре да си припомня. А предполагам много от вас също не знаят, а ги дразни.


Защо преди излитане стюардесите проверяват не само дали сте закопчали колана си, но и дали седалката ви е изправена на 45 градуса, а прозорчето до вас (илюминаторът) е открит и малката щора е дръпната нагоре? Всичко това се прави заради изискванията за аварийна безопасност. Облегалките на седалките се повдигат, за да има свободно пространство за хората зад вас, в случай че се наложи бързо да стават и да напускат самолета. Представете си, че сте се излегнали назад като бей и сте блокирали краката на седящия зад вас?

 


Освен това, ако вашата седалка е изтегната назад, при рязко спиране, удар или аварийна ситуация седящият зад вас няма да се удари в него и да си счупи ребрата или главата. След като самолетът излети, спокойно можете да издърпате леко назад облегалката и да похъркате блажено.


Що се отнася до щорите на прозорците, те трябва да са вдигнати, за да може стюардесите да се ориентират лесно в обстановката. В случай на авария или появяване на дим в салона те трябва да могат да виждат какво се случва навън, за да докладват на екипажа, както и да информират пътниците за действията им по време на аварийна ситуация. Ако щорите са свалени, би се загубило ценно време да молите пътниците на различни езици да ги вдигат, нали?



Яки ли са крилата на самолета?

Преди години майка ми разказваше как по време на полет от София до Варна се наложило да бъдат прекачени от по-голям (ТУ-154) на малък самолет - АН-24. Снабден с две витла, тресящ се, бумтящ и тракащ. Според някои по-сигурен, но не и според баща ми - който седял до нея, стискайки облегалките до посиняване, и гледал навън крилото до него. Дали няма да се разпадне...


И ако днес се смеем на такива истории, то се обзалагам, че много от вас също са си задавали този въпрос гледайки как най важната част на самолета, онази заради която той лети, се клати и огъва насам-натам така, сякаш всеки момент ще се откърши и ще хвръкне нанякъде. А вие ще падате надолу цяла вечност.
Спокойно. Няма.

 


Целият корпус на самолетите, както знаете, е изработен от свръхлеки, но и свръхздрави материали. Неслучайно един самолет струва милиони долари, дори стотици милиони. Крилото на самолета е ужасно здраво и за да се скърши, може би трябва някой да стреля с оръдие по него и да го уцели, разбира се.


Освен че е сглобено от много яки материали (титанови сплави, дуралуминий и т.н.), то има специална конструкция отвътре, която го прави не само здраво, но и страхотно гъвкаво. Гъвкавостта е много важна, защото така се намалява вероятността от пропукване, счупване. Птиците имат гъвкави криле, нали? Ако бяха по-сигурни твърди, Майката природа определено щеше да ги е създала с такива.


Така че следващият път, когато гледате как крилото на самолета под (или над) вас се тресе и огъва, не се притеснявайте толкова. Това е нормално. То дори може да се огъне под ъгъл от почти 45 градуса и пак да не се скърши. Макар че чак до такива екстремни ситуации по-добре да не се стига, нали?



Вратата на самолета – ами ако се отвори?

Гледали сте в холивудските филми как вратата на самолета отхвръква и всичко в салона става на пух и прах, нали? Е, това нещо почти няма как да се случи. Освен ако не се върнем на невероятния вариант – за човека с оръдието, който този път трябва да уцели точно вратата.


Пътническите самолети оено летябикноват н височина от поне 10 километра. А на тази височина и при тази скорост (от близо 1000 км/ч) налягането върху вратата, което се упражнява отвън, е около… 10 тона! Така че познавате ли някой терорист или як човек, който да може да отвори врата, затисната отвън с 10-тонен камък? Аз не мисля, че познавате…

 


Но дори да предположим, че с вас на борда лети Капитан Америка или Хълк… то пак ще му се наложи освен с вратата да отпори и част от корпуса на самолета. Защото заради съображения за сигурност тя се заключва с комбинация от механични и електронни механизми. И стои така дори по време на полета – макар, както разбрахте, да няма как да я отворите толкова лесно и да скочите с парашут. Което е една друга тема, описана тук.


И още нещо любопитно, което може би знаете, но може би не? Вярно ли е, че миризливото съдържание на тоалетната на самолета се изхвърля във въздуха по време на полет? Какъв е този силен шум, като натиснете бутончето? Това въздухът навън ли е?


Разбира се, че не. Това не е разхерметизиране, а просто въздушна струя, която отвежда фекалиите в специален химически контейнер, който после на земята може да се отдели и изхвърли където му е мястото.



Ужасните въздушни ями

Още едно от най-неприятните за пътниците преживявания. Всеки се моли по пътя му да няма големи турбуленции, защото по-страхливите пасажери направо могат да изпаднат в паника от тресенето нагоре, надолу и встрани.


Чувството на пропадане, падане, което изпитва вашият организъм по време на това тресене, е не повече от една защитна реакция. Не си мислете, че летейки, вашият самолет подскача нагоре-надолу като някакъв боен изтребител.


Работата е там, че вашият вестибуларен апарат просто не е пригоден за летене. И е толкова чувствителен към промените във височината, че резките издигания и спускания моментално се засичат от него. А на практика неприятните пропадания, които усещате, са в рамките на няколко десетки сантиметра! Но вие ги усещате.

 


Най-сериозните въздушни ями могат да предизвикват пропадания от порядъка на 5 до 7 метра, което в сравнение с размерите на самолета пак не е толкова страшно. Но едва ли сте присъствали чак на такива пропадания, защото при тях чашките с кафе и кока-кола се разлитат доста неприятно из салона, а бабите вътре определено припадат. Не ви го пожелавам – на себе си също.


Разбира се, ако можете да избирате къде да се возите в самолета, а ви е неприятна турбуленцията, винаги избягвайте опашката или най-предните седалки. Най-малко „тресе“ или поне най-малко се усеща този ефект в средата на самолета.



Всички кучета – в багажното!

Някои хора, особено алергичните към животни, изпадат в ужас, ако видят животно в салона на самолета. И това наистина е забранено в много авиокомпании. Но не всички.


Принципно за превоз на животни в самолета най-разпространената практика е създаването на специални отделения. Избийте си от главата обаче, че това е багажното. На височина 10 - 11 км температурата на въздуха навън достига минус 60 градуса по Целзий, а кислородът е толкова разреден, че не става за дишане. В багажното никой не топли дрехите ви, а кислородът е оскъден, защото се пази за пътниците.


Затова за животните се прави специален отсек, който си има и вентилация и климатизация. Все пак те са живи същества. Разбира се, там няма кой знае какви удобства или пък бизнес класа. Макар че не бих се учудил, ако някоя авиокомпания предлага и такива услуги за домашните любимци, като пощене, допълнителни мръвки или пък въргаляне в пясък. За което богатите, разбира се, ще заплатят луди пари. Но те и без това имат много.



18+

А какво ще ни се случи, ако правим… секс в тоалетната по време на полет? Опасно ли е за хората, забранено ли е? Не съм си задавал много този въпрос, още повече като знам колко е тясно вътре и колко често отвън незнайно защо се образуват опашки. Дори при кратък полет заставащите чинно в редичка са почти винаги факт. Може би от страх или от налягането се получава нещо? Но това е друга тема…


Истината е, че сексът в тоалетната на самолета не е забранен. Поне аз не съм чул или прочел за това. И ако е опасен за нещо, то е по-скоро за вашето притеснение. Не ви подтиквам сега към това, като се качите следващият път в самолет с половинката си, да се натискате да го правите, но… ето истината.

 


В тоалетните на самолетите по правило има… две кислородни маски. Ама нали там се ходи поединично? Това дали е случайност, как мислите? Експертите по безопасност са счели за не особено голям разход просто за всеки случай да добавят там две маски, вместо някой да загуби живота си нелепо заради желанието си за екстремен секс във въздуха.


Така че по време на полет сексът не е забранен, но ако сте прекалено шумни или се забавите повечко време, може би екипажът ще ви помоли повече да не правите така. Имайте предвид и още нещо – според правилника за летене, ако се забавите в тоалетната повече от 15 минути, стюардесите имат правото да отворят вратата отвън, за да видят какво се случва. И ако сте зает с половинката си, свидетелите на вашата радост ще станат повече от двама. Изборът е ваш.