След почти две десетилетия на строителство най-дългият тунел в света вече е готов да носи товари и пътници по влаков маршрут, който прорязва швейцарските Алпи. Тунелът се нарича "Готард" и е с дължина от 57 км. Той преминава под Швейцарските Алпи и свързва с бърз влак Северна и Южна Европа. Според швейцарските власти тунелът ще промени европейския товарен превоз, тъй като стоките, които в момента се превозват чрез милиони камиони, ще бъдат вече основно транспортирани с влак.

Тунелът "Готард" е всъщност два тунела, всеки с високоскоростна линия за влакове. Проектът беше гласуван и подкрепен на референдум в Швейцария през 1992 г., но строежът му започна няколко години по-късно. Той преминава на 2.3 км под планината и през скали, където температурата достига 46 градуса. Над 28 млн. тона скални блокове са били разкопани, а деветима работници загинаха по време на строежа. Сега тунелът, завършен в срок и в рамките на предварително определения бюджет, ще свързва Ротердам в Холандия и Генуа в Италия, както и Северна с Южна Швейцария доста по-лесно от преди. Ползите ще бъдат не само екологични, но и икономически – транспортирането на стоки с камиони често е придружено със закъснения и инциденти, а времето за превоз ще се скъси.

Редовните превози ще започнат през декември, а дотогава през тунела ще се извършат около 3000 изпитателни курса. Пътуващите между Цюрих и Милано ще се движат с един час по-малко, отколкото досега. Така времето за пътуване между двата града ще е вече 2 часа и 40 минути. Маршрутът на тунела е прав, вместо да криволичи през планините като стария железопътен и пътен тунел от 1980 г. През новия тунел ще преминават 260 товарни влака дневно със скорост 100 км/ч и 65 пътнически със скорост 200 км/ч.

Досега рекордът за най-дълъг железопътен тунел принадлежеше на японския Сейкан, който е дълъг 53.9 км и свързва основния остров Хоншу със северния остров Хокайдо.

Източник: inhabitat

Прочетете и това: Норвегия ще забрани продажбите на бензинови автомобили от 2025 г.