В хода на еволюцията на автомобилите, някои технологични достижения, които се считаха за удивителни иновации, претърпяха крах заради най-различни причини – смяна на стиловете, скъпа поддръжка, нови правила или просто банално отсъствие на интерес към тях.

 

Каква е причината за изчезването на такъв ефектен детайл като прибиращите се автомобилни фарове? За първи път „тайните“ фарове са били използвани през 1936 година на американския автомобил Cord 810 заради интересната си външност, но широко разпространение получават едва през 1970 година. Конструкцията допаднала на американските дизайнери заради това, че позволявала скриването на неугледните и грозни кръгли и правоъгълни фарове, които са били изисквани от техническите правила, и придаването на агресивност и красота на автомобилите. През 80-те години на миналия век прибиращите се фарове са „взети на въоръжение“ и от японците, като в модна икона са се превърнали автомобилите с клинообразен силует и ниско окачване, такива като Honda Accord от 1988 година.

Уви, електромоторите на сгъваемите фарове не се славели с висока надеждност и със завидна скорост са излизали от строя, което е породило цяла епидемия от „намигащи с едно око“ автомобили, светещи само с единия фар. По това време в САЩ били отменени наредбата и ограниченията относно формата на фаровете и автомобилните дизайнери с удоволствие започнали да експериментират с техните форми и размери. По този начин фаровете са станали важен елемент от екстериора и към края на 90-те години ефектно показващите се от капака фарове са напуснали масовия пазар. За известно време те успели да станат отличителна особеност на суперколите, но през 2004 година прибиращите се фарове окончателно напускат сцената заедно с Lotus Esprit и Chevrolet Corvette.

 

Най-вероятно е повече да не видим прибиращи се фарове върху корпуса на новите автомобили заради действащите строги правила за безопасност за пешеходците, които забраняват изскачащи елементи на капака, както и заради сложността и цената на подобните конструкции.