Автор: Слави Славчев

Последното поколение Mazda 6, което все по-често виждаме по улиците, вдигна високо летвата по отношение на облика, технологиите и изобщо усещането за автомобилите на японската марка. Затова Mazda 3 беше натоварена с големи очаквания още преди появата си. За щастие тя напълно ги оправдава. Ето защо.

 

Излъчване, което не можете да забравите

Изключено е да не разпознаете родствената връзка между Mazda 6 и Mazda 3. Докато гледах двете „сестри“, паркирани една до друга, си дадох сметка, че „тройката“ е получила още по-агресивна предница, като е запазила хармонията и елегантността на новия KODO дизайн на японската марка. Външният вид на Mazda 6 е достатъчно изключителен и привлекателен, затова фактът, че Mazda 3 взема най-доброто от него, е чудесна новина. Ако не вярвате, просто я подкарайте из града или дори по магистралата и веднага ще забележите извърнатите към вас глави. За този ефект немалък принос имат атрактивните дневни светлини и 18-цоловите джанти.

 

В случая практичността не е паднала жертва на формата, защото в купето има достатъчно пространство за всички, плюс немалко багаж. Единственият минус на изкусните форми е почти нулевият обзор назад – ще виждате дали зад вас има кола, но това е всичко. Разбира се, в случая удобният парктроник с визуализация на дисплея отлично спасява положението.

 

Простор и високи технологии

Както вече стана дума, в Mazda 3 няма да ви е тясно. За щастие това важи и за хората на задната седалка – мястото за главите и коленете е достатъчно, така че да няма уморени дори след дълго пътуване. Това са новите реалности в този клас. Дори субективното ми очак­ване за компактна кола претърпя актуализация на живо и в крайна сметка успях да убедя себе си, че Mazda 3 в никакъв случай не е малка кола.

 

 

Приятните изненади ви очакват на таблото. Хитът в Mazda 3 е дисплеят пред предното стъкло, който е така добре позициониран, с добра графика, подходящ цвят и убедителна яркост, че нямате никакво оправдание да не знаете с каква скорост се движите по всяко време. Още по-готиното е, че на него се извежда информация и за следващата маневра, препоръчана от навигационната система. Това дава изключително удобство и спокойствие при движение из непозната среда и до голяма степен компенсира малко тромавото търсене на адреси, дължащо се на факта, че тъч екранът спира да бъде тъч при движение (безопасност, какво да се прави). Супер плюс на дисплея пред предното стъкло е фактът, че той на практика е невидим за хората на останалите седалки. Информацията за скоростта е дублирана под оборотомера, но там също е почти невъзможно някой друг освен водача да я вижда. Като прибавим и факта, че Mazda 3 се движи изключително леко и стабилно, вече можете да си позволявате волности, които не пораждат критични погледи.

 

Мултимедийният дисплей е голям, красив и удобен и автоматично изключва тъч функционалността си в движение от съображения за сигурност.


 

Цялата инфотейнмънт система на Mazda 3 е видимо по-модерна и с по-красива графика от тази в Mazda 6. Имате на разположение всякакви опции за следене на разхода и статистика, вкл. за пробега на гумите. Възможностите за връзка с мобилен телефон, достъп до интернет ресурси и забавление също са впечатляващи.

 

Образцово пътно поведение

Няма спор, че актуалното поколение компактни автомобили стои сигурно и непоколебимо на пътя, и Mazda 3 не е изключение. 2.2-литровият дизел със 150 конски сили тегли уверено и дори звучи спортно при пълна газ. Той ускорява колата с такава лекота, че чак е забавно да гледате колко бързо се променят цифрите на head-up дисплея. И макар „тройката“ да не е толкова динамична, директна и спортна като усещане колкото по-голямата си сестра, тя категорично доставя удоволствие и предлага достатъчен резерв за всякакви ситуации. Суперлативи заслужава и окачването, което е приятно стегнато, но и достатъчно комфортно – дори по сериозни неравности Mazda 3 не тормози пътниците си с друсане и шумове. Настройката ще допадне повече на феновете на по-динамичното шофиране, но няма да раз­очарова търсещите удобство за семейството.

 

Известна изненада за мен бяха солидните спирачки. Mazda винаги са се славели с отличните си спирачки и „тройката“ е потвърждение на правилото – имате отлична сила на забавяне на скоростта, която вдъхва увереност.