Tи, Палмър Лъки, ти, мечтателю! Ти направи нещо, което мнозина не успяха – даде живот на виртуалното. Вярно, то си имаше живот и в края на 80-те години на миналия век, но тогавашният му образ беше насилен, избързан и обременен от ограниченията на технологиите. Това доведе и до западането на всички футуристични джаджи, които трябваше да ни пренесат в нереалните светове. И така виртуалното се върна в света на книгите и филмите, който толкова години обитаваше, за да изчака по-добри времена...

 

Бърз преговор

Сигурен съм, че сте чували за Палмър Лъки. Ще отделя съвсем малко място за него, тъй като тук звездата са очилата за виртуална реалност на Samsung, наречени Gear VR. Все пак Лъки има сериозна роля. Както казах по-горе, той върна виртуалното на технологичната карта. След като първо младежът е пленен от идеята за подобен продукт, той търси нещо подходящо, което да му даде изживяванията, за които чете в книги и филми. Не го намира, но за сметка на това открива друго – неволята, която го приканва да разработи собствени очила. През юни 2012 година Лъки дава първия си прототип на Джон Кармак, създател на Doom 3 и пионер в света на видеоигрите. Демото впечатлява тестерите, а два месеца по-късно е дадено началото на Kickstarter кампания, която да предостави и финансовата подкрепа, нужна за реализирането Oculus Rift. Лъки иска да събере 250 000 долара – в края на кампанията сумата наброява впечатляващите 2.5 млн. долара. Превъртам малко напред, за да се стигне до първите работещи прототипи, които са толкова впечатляващи, че Facebook купува Oculus VR, компанията, която Лъки основава. Това е знак и за останалите да се включат. Докато самите Oculus, HTC и Sony се втурват да разработват очила, които съдържат всички компоненти, имат нужда от компютър и струват хиляди долари, Samsung предприема друга стъпка и успешно създава и запълва една интересна ниша – мобилна виртуална реалност. Това й позволява да е първата компания, ако изключим семплите картонени Cardboard очила на Google, която да предостави портал на потребителите към виртуалното. И то напълно финансово поносим портал (цената е 199 лева, но ще ви е нужен подходящият смартфон)! В своята основа Gear VR е пластмасов шлем за глава, оборудван с няколко лещи, сензор за движение и няколко важ­ни метода за взаимодействие на потребителя с виртуалното. Семпло, нали? Това се променя, когато в предната част на Gear VR се постави смартфон Samsung от миналогодишната флагман линия (Galaxy S6, Galaxy S6 edge, Galaxy S6 edge+ и Galaxy Note 5). В следващите редове ще ви разкажа впечатленията ми от кратката ми среща с интересната джаджа.

Еволюцията на Gear VR

Преди на пазара да се появи финалната потребителска версия на Samsung Gear VR, компанията за първи път представи продук­та през септември 2014 година на IFA. Тогава останах впечатлен от простата, но много хитроумна идея на Samsung – та всеки от нас носи мощен компютър в джоба си – смартфонa! Защо да не впрегнем хардуерните му възможности в нещо по-интересно? Най-вероятно именно това е била идеята, а премиерата на Galaxy Note 4 – подходящ повод. Освен със сериозния хардуер под капака тогавашният Note се отличи и с първия Super AMOLED дисплей с Quad HD резолюция – 2560x1440 пиксела. Отлична предпоставка за Gear VR.

Хардуерът е налице, но за да е интересен, е нужно още нещо – подходящ софтуер. Тук е и ролята на Oculus. Истината е, че хардуерната част е дело на Samsung, но Oculus предоставят някои от своите разработки, за да направят изживяването още по-добро. Освен това компанията, вече собственост на Facebooк, изгражда софтуера за очилата. От благодарност Samsung произвеждат специални дисплеи за потребителската версия на очилата Oculus Rift, която ще се появи през 2016 година.

След премиерата на Gear VR следва още една версия преди финалния модел, съвместим само с флагманите на Samsung от 2015 година (Galaxy S6, Galaxy S6 edge, Galaxy S6 edge+ и Galaxy Note 5). Samsung и Oculus превърнаха виртуалната реалност в нещо ново, вълнуващо и най-важ­ното – достъпно. Последното, разбира се, важи, ако имате някой от споменатите малко по-горе смартфони. Ако не, ще трябва първо да се сдобиете с такъв.

 

Виртуалност на пазара

На пазара, включително и у нас, вече може да бъде открита финалната версия на Gear VR. Тя е с около 19% по-лека от предшест­вениците си, но общият дизайн остава почти непроменен. Личи си, че от Samsung са отделили много време, за да разработят тялото по начин, който да е удобен за ползване, лесен за слагане, но и за пренасяне.

Пластмасовото тяло е относително семпло. В предната част можете лесно да включите телефона си чрез microUSB порта, а след това да го захванете чрез регулиращата се щипка. Ако завъртите от противоположната страна – тази, която слагате откъм лицето си, – ще видите мекото уплътнение, което прави продължителното носене на очилата безпроблемно.

В горната част на Gear VR е разположен въртящ се контролер, чрез който настройвате фокуса. Въпреки че джаджата може да се използва и ако носите диоптрични очила, аз махнах своите за по-голямо удобство и по-лесно слагане и сваляне на Gear VR.

На десния профил е разположен тъчпадът. Той позволява навигация из менютата и там, където е нужно, в четири посоки и дори е леко разграфен, за по-лесното му използване. Това е много важно, тъй като движенията се правят, без да виждате точно какво правите с пръста си. В центъра на пада е и кликаемата му част, с която потвърждавате избора си. Наличен е и бутон за стъпка назад, но той е малко над сензорната част от панела.

 

 

В долния край на Gear VR са разположени два отвора и microUSB порт за зареждане на телефона (ако играете и зареждате, можете да усетите по-бързо затопляне на устройството), докато сте във виртуалното. Отворите са дълги и тесни, но осигуряват достатъчно вентилация, за да не се запотяват лещите.

Ако трябва да обобщя, Gear VR са удобни за носене, а контролите са лесно достъпни и практични. Тъй като някои игри са по-взискателни към управление, можете да включите и Bluetooth джой­стик към телефона. За съжаление нямах възможност да изпробвам подобна конфигурация.

 

Потапянето…

В момента, в който за първи път сложите смартфона си на определеното място, ще трябва да свалите нужния софтуер – Oculus Store. След като всичко е готово, ще се озовете във виртуално пространство, в което можете да сърфирате в интернет, да гледате видео (сякаш сте в киносалон), да играете на игри или просто да се пренесете на някое екзотично място – топъл и приятен плаж, полет над Саваната и други. Трябва да отбележа, че всичко изглежда наистина отлично и с високо качество. Разбира се, това е виртуална реалност със смартфон, което означава, че все пак ще видите някои артефакти и спад в качеството на картината – дори с качествения дисплей на Galaxy S6 поколението.

Когато за първи път сложите смартфона си в определеното му гнездо в Gear VR, всичко необходимо се инсталира автоматично. Имайте предвид, че записът на нужните приложения може да отнеме до 10 минути. След това ще преминете през кратко ръководство за използване.

 

Друг специфичен момент е, че Gear VR не разполагат със сензори за следене на позицията на носещия ги – нещо, което очак­ваме от много по-скъпите и сложни Oculus Rift. Последните използват външни камери, които отчитат мястото на потребителя в пространството и след това го прехвърлят във виртуалното. Това означава, че ако той клекне, това ще се случи и във виртуалното. С Gear VR можете да въртите главата си във всички посоки и сензорите ще уловят това, но ако станете и направите крачка – това няма да промени картината, която виждате. Това, което Samsung са успели да направят и за което получават сериозна похвала, е максималното изчистване на латентността, която води до чувство на главозамайване и усещане за морска болест. Това става чрез специален сензор в очилата, който прави 10 000 измервания в секунда, за да намали драстично разликите между движението на главата и това във виртуалното.

 

Виртуални забавления

Самият Oculus Shop е разделен на две части – видео съдържание и игри. Първото е повече от впечатляващо, тъй като може да сте на дълъг полет със самолет, а в същото време да сте съвсем сами в киното и да гледате филм на еквивалента на 70-инчов екран. Той може да е дори по-голям, но резолюцията не е достатъчна, за да прикрие пикселизирането.

От другата страна са игрите. Тук изживяването не е пасивно и Gear VR ви въвлича и физически в случващото се. Пример са някои ситуации, в които трябва да станете от стола, да се завъртите, за да изпълните мисия. В магазина ще откриете някои биткаджийски игри, състезания, космически престрелки, сблъсъци със зомбита и още редица по-прости пъзели и логически игри. Като цяло заглавията са с необходимото качество, но ще трябва да сте готови да платите за тях. Въпреки че често са относително кратки, качеството им си заслужава.

 

В Oculus магазина има над 140 игри, приложения и интересни изживявания. Сред тези, които не трябва да пропускате, са Land’s End (едно красиво пъзел приключение), Gunjack (аркадни битки в Космоса) и Dreadhalls. Последното заглавие е от приключенски тип и най-важното – отлично ви потапя в атмосферата. Последната носи и сериозно ниво адреналин, тъй като страхът е гарантиран. С 360 Photos се пренасяте на интересни събития и места, за да ги разгледате в 360-градусови снимки, 360 tours ви отвежда до красиви и впечатляващи локации, но чрез видео.

 

Ако се притеснявате, че ще си вземете Gear VR, но няма да има достатъчно съдържание, трябва да ви успокоя. Към момента има над 140 игри и приложения, а 360-градусовите видеа и подходящо видео съдържание надхвърлят 35 000.


 

Единственият проблем, докато сте във вир­туалното, е, че все пак използвате телефона си. И това ще ви бъде припомняно всеки път, когато получите уведомление. То заема екрана, но нямате възможност да взаимодействате с него, ако телефонът ви е заключен с ПИН или пръстов отпечатък - просто трябва да свалите очилата и да извадите телефона, за да го отключите.

 

Заслужава ли си?

Макар и без много шум, Samsung успя да превърне виртуалната реал­ност в пазарна реалност – и то на достъпна цена (ако вече притежавате тазгодишен флаг­ман на Samsung). Имате ли нужда от Gear VR? Не, разбира се, но имате ли нужда от гейминг конзола? Gear VR не е практичен продукт за работа, но е ново изживяване, което препоръчвам горещо.

Samsung Gear S2: колелото на времето (ревю)