DiRT Rally беше глътка свеж въздух, когато излезе през миналата година. Играта предложи предизвикателен и реалистичен геймплей, фокусирайки се преди всичко върху рали спорта. За нея майсторите на рейсинга от Codemasters бяха премахнали всичката излишна лъскава украса, оставяйки отдолу един хардкор рали симулатор - и това беше супер. В този смисъл DiRT 4 представлява движение в обратната посока, тъй като тук е използвана базата на предната игра, върху която отново са поставени няколко допълнителни режима и екстри, за да се занижи бариерата за новаците.

Най-напред да си кажем важното: ралито пак е в основата на DiRT 4 и ако сте си мислили друго, още интрото към играта ще ви убеди в това. В същото време съвсем скоро идва и първата подсказка, че това е игра, насочена към по-широка публика. Когато изберете настройките за управление, освен традиционната "симулация" имате и Gamer модел, предназначен за онези, които се чувстват прекалено неудобно от суровата физика на играта. Първоначално трябва да изберете единия от двата, но по-късно може да смените избора си или дори да предпочетете среден вариант, активирайки и изключвайки помощта по ваша преценка.

Колко сложно или лесно – избирате сами

За щастие и двете настройки са удачни: ако сте свикнали на по-реалистичния подход от DiRT Rally, то бързо ще се почувствате у дома си, докато, ако предпочитате по-аркадно управление, което ви дава повече свобода за маневри и пак крие известно предизвикателство, вторият вариант е за вас. Още по-интересното е, че глобалните онлайн класирания са разделени между двата модела на управление, така че ще се съревновавате само с играчи, които имат същото ниво като вас.

Гръбнакът на DiRT 4 е кариерният режим, в чието начало ще трябва да се състезавате като истински наемник в отделни състезания. Когато обаче напреднете в кариерата, възможностите пред вас се увеличават - ще може да си купите кола и дори да основете собствен отбор. След това трябва да наемате механици и инженери, да подобрявате базата си и постепенно да се изкачвате към върха. Разликата спрямо предната игра е, че освен рали състезанията и официално лицензираните Rallycross събития тук ще мерите сили и в Landrush. Това е един хаотичен режим на затворени писти и ще присъства често в календара ви.

Разнообразието е добре дошло, но тъжното е, че именно Landrush е най-слабият режим. Късите трасета не дават много място за маневри, а изкуственият интелект на останалите съперници е доста агресивен. Rallycross се представя малко по-добре заради уникалните си правила и различните настилки, които превръщат състезанията в по-тактически и интересни.

Едно трасе, една кола, един миг

Както вече споменах, основата обаче си остават рали състезанията. При тях адреналинът е все така висок и емоцията от това да прекараш мощната кола на крачка от ръба на пропастта е страхотна. Когато всичко се напасне и буквално летиш ниско над трасето в перфектен синхрон с напътствията на навигатора си, усещането е страхотно - особено като знаеш, че само за секунда всичко може да се обърка, и то жестоко. Независимо дали сте избрали симулационния или аркадния елемент, ралито в DiRT 4 носи точно толкова вълнуващо изживяване, колкото и в предните игри.

Ако се уморите от кариерата, може да се забавлявате с Joyride - едно място, където няма да се налага да управлявате целия си екип и да мислите за дългите и изтощителни шампионати. Тук ще откриете състезания за време, други по-аркадни предизвикателства и дори отворен терен, където просто да карате на спокойствие. Най-важната част от Joyride обаче безспорно е редакторът на трасета. Наречен Your Stage, той е гениално прост - задавате някои основни параметри като дължина и сложност на пробега и играта генерира цяла рали отсечка за вас. Когато сте доволни от резултата, може да добавите допълнителни изисквания за време и да отправите предизвикателство към приятелите си. Редакторът е изненадващо впечатляващ инструмент, тъй като създава на пръв поглед безкраен брой вариации, през които да преминете.

Занимавка за дълго време напред

Така между сложната кампания, редактора на нива и мултиплейъра в DiRT 4 винаги има какво да се прави. Освен това играта ви предлага и допълнителни дневни, седмични и месечни предизвикателства и съответните награди, ако се справите добре. Печеленето на кредити не е самоцел, тъй като може бързо да ги похарчите в кариерния режим, където определено ще ви трябват дълбоки джобове, за да купувате по-добри коли, по-голям гараж и др.

Всичко това прави играта не толкова спартанска, колкото DiRT Rally, но в същото време съхранила всичките си най-добри компоненти. Така, въпреки че може да карате малко по-безотговорно с Gamer настройки, пак трябва да мислите за щетите по автомобила на пистата и за ъпгрейдите извън нея. За щастие благодарение на добре познатите изпипани интерфейси на Codemasters всичко е лесно за управление и новите елементи се появяват постепенно. Ако не искате да се задълбочавате прекалено, може да изключите нуждата от поправки между отделните етапи на ралито, но всичко става плавно и интуитивно. Съществува дори режим на име DiRT Academy, където може да тествате други коли, да учите по-специални техники на шофиране и като цяло да усъвършенствате уменията си.

На финалната права

Една категория, в която DiRT 4 изостава, при това малко изненадващо, е визията. Да, кадрите в секунда обикновено са стабилни 60 (30 при повторенията), но въпреки това в някои състезания се вижда осезаемо зацикляне, което е особено видно при Landrush, когато има прекалено много бързодвижещи се коли. Като графика играта не е лоша, но вгледайте се достатъчно и ще забележите тук-там някои текстури и модели с ниска резолюция, които определено не трябва да са част от това конзолно поколение.

DiRT 4 е впечатляващ коктейл от различни състезания и режими, който взима основата на DiRT Rally, но я прави по-приятелски настроена към широкия кръг геймъри. Независимо кой вид управление изберете, колите са забавни за каране. Кариерният режим ви дава много неща за правене, а с Your Stage никога няма да останете без ново трасе. Оставяйки някои забележими, но преодолими проблеми като графиката и прекалено агресивното AI, това е игра, която затвърждава репутацията на Codemasters като водещ разработчик на рейсъри.

Оцени:
Рейтинг: 5
Тагове:
Още от Play

Арнолд Шварценегер разкрива произхода на Т800 в Terminator 6

0 | 15.08.2017