Преди около 12 800 години Земята е била в мини ледников период, като все още няма обяснение защо това се е случило. Според една от водещите теории катаклизмът е бил провокиран от падането на комета на Земята, но досега за това изцяло липсваха доказателства. Е, може би е време това да се промени благодарение на направено откритие в древен храм на територията на Турция.

В края на плейстоценския период температурата на повърхността на Земята рязко се е понижила, особено в северното полукълбо. „Голямото замръзване“, известно и като късен дриас, започва с това, че естествените океански течения в Северна Атлантика са били преустановени от внезапен приток на студена прясна вода, която не е ясно откъде е дошла. Така или иначе скалите и ледовете, съставящи повърхността на Земята, са отлична „капсула на времето“, която е съхранила подробности за геологичната и климатичната история на планетата.
Първите знаци за това са открити през 2014 година, когато изследователите са открили слой от дребни елмази в слой, съответстващ за периода късен дриас. Нанодиамантите може да се появят само при екстремални температури и налягане, като такива условия може да са причинени и от комета. Подобен слой от микродиаманти е установен и в слоеве от третичния период от неозойската ера, когато се смята, че динозаврите са били унищожени от астероид. В момента археолозите, работещи в храмовия комплекс Гебекли Тепе, смятат, че са открили изсечени в камък записи за катаклизма и предшестващите го събития. Камъкът, който са открили, е украсен с изображения на животни, които, по всичко личи, съвпадат със съзвездията от зодиака, а странен набор от символи в горната му част указва за определен момент от времето, когато Слънцето е било „в някое от тези съзвездия“. Чрез специалния софтуер за следене на звездите „Стелариум“ археолозите са успели да определят как е изглеждало небето в момента, когато в Гебекли Тепе са фиксирани тези събития. Ако интерпретацията е вярна, то всичко се е случило преди 10 950 години пр.н.е., което е сходно със застудяването от късния дриас. Освен датите и съзвездията върху камъка са изсечени и ужасяващите последствия, в това число и човек без глава, което по всяка вероятност символизира големите човешки загуби, свързани с падането на кометата на Земята.
По всичко личи, че Гебекли Тепе е бил обсерватория за наблюдение на нощното небе“, обяснява Свитмен Мартин, автор на изследването: „Един от стълбовете там е служил за паметник на това разрушително събитие – вероятно, най-страшното в историята, след края на ледниковия период". Въпреки че изследването е доста интересно, в момента учените често спекулират с различни твърдения, така че са необходими още доказателства за това, какво точно се е случило на нашата планета преди повече от 100 века.