В Методисткия изследователски институт в Хюстън учени са достигнали до интересно заключение: има потенциален начин да се спре остаряването при хората. Това може да се постигне чрез таргетиране на теломерите в хромозомите, така че да се обърне процесът на остаряване на клетките. Проведени в лаборатория изследвания, включващи клетки от пациенти с генетично заболяване, което причинява бързо остаряване, са дали обещаващи резултати.

Феноменът на остаряването не е чужд на никой биологичен вид, а експериментите, фокусирани върху това да разберем какво представлява този процес и може ли да се обърне, са многобройни. Сегашното изследване е фокусирано върху хромозомите и по-точно върху теломерите, които са всъщност точките на върха на хромозомите. Дължината на теломерите зависи от възрастта. В публикуваното изследване учените са открили, че удължаването на вече скъсените теломери ефективно е спряло остаряването в изолирани примерни клетки, взети от пациенти, страдащи от прогерия – заболяване, в което пациентите рязко остаряват дори от детска възраст.

Това не е първият път, когато теломерите се таргетират в изследвания за остаряването – но областта все още е силно експериментална. Въпросните хромозомни участъци пък не са изследвани достатъчно широко – засега лечението е прилагано върху клетки, взети само от 17 пациенти общо, а въздействието е установено само в епруветка; не се знае как ще реагират теломерите в реалното човешко тяло. Все пак учените казват, че има надежда за спиране на усиленото остаряване при хора, поразени от прогерия – възможно е да се създаде специална терапия за тях, след което тя да се приложи в експериментално лечение.