По време на експедиция в една пещера в дъждовните гори на Амазония учени откриха вид сом, вертикално пълзящ по стените. Удивителните способности на тази риба са запечатани на видео, което може да видите по-долу.

Групата американски учени е провеждала изследване в района на град Тен в провинцията Напо на изток от централната част на Еквадор. В задачата им е влизал единствено мониторинг на природните богатства – да събират сведения за някои от живите екземпляри в района не е било сред приоритетите им. Именно поради тази причина, учените са успели да заснемат единствено видео, предполагайки видовата принадлежност на рибите без 100 процентова сигурност в това.

Според тях става въпрос за Chaetostoma microps – един от представителите на семейството пресноводни риби от групата на сомообразните Loricariidae (лорикариеви сомове). Този вид има в устата си своеобразни кожни израстъци, които им позволяват при силно течение да се задържат на твърди предмети – камъни, дървета и др. При необходимост сомовете може да се придвижват, благодарение на тази си способност, но единствено в средата, в която обитават. Необичайното в ситуацията е, че този сом е уловен в кадър как се катери по стената, далеч от потоците, където е неговата популация. Учените подчертават, че рибата не се явява пещерен обитател, затова въпросът, защо сомът пълзи по стената, си остава най-интересната част от откритието. В качеството на едно доста смело обяснение учените са предоставили мнение, че става въпрос за началото на нов еволюционен процес – миграция на този вид сомове в принципно нови области, където явно един от начините да преживеят е научаването им да пълзят по стени.