Всички сме учили по биология, че силната половина от човечеството не може да съществува без Y-хромозомата – тя е необходима за формиране на мъжкия организъм и съдържа уникални гени, отговарящи за еволюционните качества на „самците“, както и за техните репродуктивни способности. Ето обаче, че в момента това общоприето твърдение е повод за нови научни спорове – оказва се, че за създаване на поколение Y-хромозомата изобщо не е необходима.

Преди две години учени от Хавайския университет са направили интересно откритие – те са открили, че от 86 гена в Y-хромозомата за размножаването отговарят само два – Sry, регулиращ работата на клетките и Eif2s3y, отговорен за производството на сперма. В момента биолозите са направили ново изследване, заедно с колегите си от Университета в Марсилия, като са изолирали мъжки мишки, изцяло лишени от Y-хромозомата с цел да разберат дали последните ще могат да се размножават. Учените са заменили гена Eif2s3y с неговия женски еквивалент – Eif2s3x. След това от самците с тази експериментална ДНК са взети проби сперма и е направено изкуствено оплождане. В резултат се появило напълно здраво, и което е най-важно – фертилно поколение.

Според биолозите, това откритие вдъхва оптимизъм, тъй като, първо, то доказва, че нашият геном е способен по удивителен начин да се адаптира към новите условия. Второ, това дава надежда на цялото човечество – известно е, че Y-хромозомата към настоящия момент е изгубила почти 90% от своите първоначални гени и това продължава, като по този начин рискът от мутация е 5 пъти по-голям от всички други участъци на ДНК. Свят без носители на Y-хромозома е напълно възможен, като е важно да се знае, че хората биха могли да се размножават и при такива условия. Дали това е радостна или тъжна новина за мъжете тепърва ще трябва да разберем.