Когато през есента на 2014 г. Amazon обяви джаджа с името Echo, малцина предполагаха, че за относително кратко време това странно цилиндричното устройство ще се окаже толкова важно за младата концепция за умния дом. Истинската движещата сила зад дигиталния асистент Echo обаче бе Alexa и досега Amazon относително ревниво пазеше своята собствена технология. На Consumer Electronics Show 2017 обаче видяхме истинска експлозия от нови продукти, които ползват системата, и изведнъж логично се появи въпросът, какво всъщност се крие зад това красиво женско име. Amazon не присъства на CES 2017 по никакъв официален начин, но всъщност изглежда, че компанията е навсякъде благодарение на Alexa.

 

 

На CES в Лас Вегас стана ясно, че Amazon има една стратегическа цел - да "вкара" Alexa навсякъде. Google също се опитва да разшири интеграцията на Google Assistant на неочаквани места - например в колите на Hyundai, - но Amazon действа светкавично и си осигури важни споразумения с ключови играчи.


Уверете се сами

Водещият доставчик на сателитна телевизия Dish постави Alexa в DVR устройството си Hopper. Така Dish става първият тв доставчик, който осигурява директна съвместимост с Alexa. Известната компания за бяла техника Whirlpool свърза Alexa към своите умни домашни уреди като опция към вече съществуващата Echo Dot приставка, която отново е дело на Amazon. LG приюти Alexa в своя умен хладилник, така че да поръчвате хранителни стоки с гласа си. По този начин Amazon ще получи солидно присъствие в дузина битови електроуреди, които съставят гръбнака на съвременния умен дом. Lenovo също ще интегрира Alexa в поредица от умни устройства. Това, което е интересно, е, че Lenovo вижда Amazon не толкова като конкурент, а като партньор, въпреки че китайците дори в момента работят по собствена технология за изкуствен интелект. Lenovo обаче добре разбира силата на вече установения продукт и очевидно няма нищо против да ползва Alexa, която е по-доброто решение за момента. Amazon хитро си осигури подкрепата и на общността на софтуерните разработчици, интегрирайки Alexa в своята облачна платформа Amazon Web Services. Alexa ще бъде внедрена и в 4К телевизори и дисплеи на компании като Seiki, Westinghouse и Element, така че вече няма да има нужда от стикове или кутии с Fire TV, за да се използват възможностите на изкуствения интелект.

В дългосрочен стратегически план стратегията на Amazon относно Alexa се припокрива с това, което Netflix и преди това Microsoft направиха. Netflix се отказа от монопол върху хардуера и вместо това си партнира с дузина доставчици на услуги и собственици на платформи, за да разпространи видео каталога си. Windows също не беше най-добрият възможен избор в ранните си години, но Microsoft заложи на широкото разпространение и съвместимост, които направиха операционната система стандарт.

 

Amazon вижда пред себе си простор за подобен успех

Можем цял ден да дискутираме и спорим дали Alexa е толкова умна алтернатива на Google Assistant, Cortana и Siri, но в крайна сметка това няма да е от особено значение. Историята показва, че широкото разпространение може да се окаже решаващо, ако технологията е достатъчно добра.

Физическото устройство (Echo) бе просто проводник за Alexa. Истинският капацитет се крие в облака, където благодарение на своя опит и инфраструктура Amazon е пълен господар. Echo създаде собствен пазар - персонален асистент с гласово управление за дома. Именно домът бе онова място в целия свят, където смартфонът не е задължително най-удобното за използване устройство, нито пък тъчскрийнът - най-удобният интерфейс. Доста по-вероятно е телефонът да е просто оставен някъде или да се зарежда. В същото време налице бе цяла екосистема от все повече и повече умни продукти - от електрически крушки до термостати, - но почти всяка компания с амбиции на този пазар се опитваше да разчита именно на смартфона.



От своя страна Amazon съзря от самото начало възможността и я сграбчи

От първия ден Alexa бе забележително добър помощник, особено по отношение на скоростта на реакцията и точността, а това са два фактора, които са особено важни при персоналните асистенти. След това компанията бързо започна да създава собствена екосистема на базата на т.нар. Skills, или рамка, която позволява на умните устройства да се свързват с Alexa и да бъдат управлявани чрез относително прости и ясни гласови команди. Докато през юни 2016 г. техният брой бе около 1000, днес Alexa е усвоила над 7000 "умения", вградени от разработчиците. Сред тях е опцията да поискате превоз от Lyft, да поръчате пица или пък да откриете загубен телефон. Разработчиците, които искат да добавят нещо към уменията на Alexa, могат да напишат код, който работи с асистента, и просто да оставят умния помощник да свърши своята работа, дешифрирайки гласовите команди.

Накратко Amazon успя да създаде невероятна операционна система за модерния дом и нейното име е Alexa. Всички хардуерни производители вече буквално се редят на опашка да изработват работещи с Alexa устройства, от което Amazon само може да спечели. За разлика от софтуера домашните уреди са много по-скъпи и дълготрайни, което означава, че всеки, който си купи някакъв уред, работещ с Alexa, няма да го замени за дълго време. Така освен самата технология най-голямото предимство на Amazon може би е бизнес моделът. Google все още няма такъв, нито пък Apple; ако оглавяваната от Тим Кук компания реши все пак да създаде захранвано от Siri устройство в някакъв бъдещ момент, то най-вероятно ще ѝ донесе значителни приходи. В същото време Amazon дори не се нуждае от парите на Alexa, поне не директно. Огромната част от покупките се правят именно през устройствата, в които е вградена Alexa, и това е достатъчно, защото дава на Amazon безпрецедентна логистична власт за всичко и всеки. Ако нещата се развият по план за Джеф Безос и компания, Alexa може да бъде името, което ще чуваме още по-често в следващите години.


Виж още: CES 2017: LG представи умен хладилник с WebOS и Amazon Alexa интеграция