Какво правиш, когато си натрупал милиарди долари лично състояние – отдаваш се на охолен живот, продължаваш да печелиш още и още в едно самоцелно пътуване към финансовия връх или пък решаваш, че можеш да използваш огромните си ресурси за нещо наистина различно, важно и революционно? Ако питате основателя на Amazon Джеф Безос и съоснователя на PayPal Илон Мъск, те, без да се замислят, ще посочат последното. И добре че има хора като тях, призвани да поведат съвременната надпревара за Космоса.

Гледайки облечения в каубойски дрехи и с авиаторски очила Безос, който с пенлива бутилка шампанско в ръка се радва като дете, е трудно да приемем, че този емоционален човек е водещата сила зад гигантската търговска империя на Amazon. Месецът е ноември 2015 г. и току-що неговата компания Blue Origin е успяла да приземи за пръв път своята ракета. Моментът, по думите на самия Безос, е исторически. Само няколко месеца по-късно подобна новина вече е нещо обикновено, тъй като към април 2016 г. Blue Origin е повторила още два пъти този забележителен подвиг. Малко след в новинарските заглавия се появи и SpaceX на Илон Мъск, чиято ракета Falcon 9 – по-голяма, по-мощна и по-бърза – също успя да се върне, при това от по-голяма височина.

 

И това е само началото

Повечето хора около Безос и Мъск се мръщят на разбирането, че това е модерно съперничество, подобно на борбата за достигане на полюсите преди век. Вместо това хората, запознати с тези наистина необикновени иноватори, предпочитат да мислят за усилията им като принос към прогреса на цялото човечество в борбата за овладяване на Космоса. Истината обаче е, че двете компании са вкопчени в люта конкуренция и битка за най-добрите кадри, а ръководителите им си оспорват титлата „Главен мечтател“. Разбира се, те не са единствените – Лари Пейдж има своите научни амбиции, а хора като Пол Алън, Ричард Брансън и Юри Милнер също финансират частни космически инициативи. Но по-честите мисии на Blue Origin и SpaceX, надлежно документирани в социалните медии, им дават сериозна преднина в очите на обществото.

Безос работи за едно бъдеще, когато космическите пътувания ще са нещо обикновено и така хората ще могат да живеят и работят. Мъск пък иска да колонизира Марс. За да се случи и едното, и другото, разходите по космическите полети ще трябва да намалеят значително. Ето защо и двамата най-напред искат да направят стандарт ракетите за многократно използване, които ще позволят полетите да са доста по-евтини. Подходът им обаче е различен – докато Безос предпочита постепенния напредък, Мъск гори в желанието си нещата да се случват незабавно.

„Работното време и очакванията са по-високи от средното, но пък няма как да превърнете човечеството в мулитпланетарен вид с 40-часова работна седмица“, коментира говорителят на SpaceX Фил Ларсън.

 

 

Двама лидери, два подхода

Безос основава компанията си преди около 16 години и от самото начало изповядва методичен подход. Години наред Blue Origin има не повече от няколко дузини служители и разходите се управляват много внимателно. Дори и днес Blue Origin има около 600 служители, докато SpaceX наема над 5000. На свой ред Мъск поставя началото на SpaceX преди 14 години и директно влага 100 милиона долара, които по онова време са голямата част от състоянието му. Дори когато екипът му работи по 90 часа седмично, компанията постоянно е на ръба на фалита. Бивш високопоставен служител в SpaceX разкрива, че инициативата винаги е имала парични проблеми. След три провалени изстрелвания съдбата най-сетне се усмихва на Мъск и четвъртият опит е успешен. Междувременно компанията печели и сериозна поръчка от NASA на стойност 1.6 милиарда долара през 2008 г. Към 2012 г. започват тестовете на ракетите за повторно изследване и финансовите трудности сякаш остават в миналото.

Както Мъск, така и Безос са известни като взискателни шефове, които не само разполагат с дълбоки джобове, но са много добре запознати с техническите подробности около дейността на техните компании. Специално Мъск, който премести част от дейността на Tesla в централата на SpaceX в Хоторн, щата Калифорния, за да контролира по-добре двете компании, е особено динамичен и историите за отношението му към небрежните служители са добре известни. Безос обикновено идва в Blue Origin веднъж седмично, но има сходен подход – изчита всички отчети, знае всичко за ракетите и двигателите им и може надълго и нашироко да говори за траекторията на полета.

Най-важното е, че и двамата са устремени и готови да се борят докрай за компаниите си и техните планове, което на свой ред помага не само да се повиши имиджът на Blue Origin и SpaceX (което пък води до приток на по-квалифицирани кадри), но и да се изгради положителна представа в обществото. Когато през ноември 2015 г. Blue Origin успешно приземи двигателния компонент на ракета, Безос написа в Twitter, че това е „най-рядката ракета – използваната“. Отговорът на Мъск – „Е, не е чак толкова рядка, ние го направихме още преди време“. Само месец по-късно отново имаше размяна на реплики между двамата по повод полета на Falcon 9.

 

 

Но кой тогава печели?

Отговорът е субективен, но сякаш преобладаващото мнение е, че за момента водещата роля е на SpaceX. Когато ракетата ѝ кацна на площадка в океана, някои от най-големите експерти в областта побързаха да обявят подвига за революционен. „Те са категоричните лидери при ракетните разработки“, счита бившият космонавт от NASA Джефри Хофман. Дори вицепрезидентът на Virgin Galactic Уилям Померанц е категоричен – „До момента SpaceX е постигнала най-много и дейността ѝ провокира огромни промени в мисленето“.

Залагайки на финансово по-достъпна алтернатива на традиционния бизнес модел, компанията на Илон Мъск вече спечели правителствени договори за 4.8 милиарда долара. През април 2016 г. SpaceX взе една военна поръчка, след като предложи невероятните 40 процента по-евтина изработка, отколкото конкурента United Launch Alliance. За да навакса, Blue Origin трябваше да се насочи от суборбитални към орбитални полети. Полетът в околоземна орбита изисква много по-високо ускорение и по-комплексни физични изчисления.

Истината е, че всяка компания, достигнала до този етап, не може да бъде подценявана. Изстрелването на ракети на километри над Земята и тяхното прецизно приземяване чисто и просто не е хоби. Както Илон Мъск, така и Джеф Безос пишат историята на космическите изследвания. С всеки успешен опит светът изпада в състояние на колективен възторг и страхопочитание. И ако един ден нашите наследници четат за техните постижения в учебниците, то ние трябва да сме щастливи, че сме имали привилегията да наблюдаваме непосредствено надпреварата за Космоса.

Виж още: Пътеводител на галактическия турист

*По материал от Fast Company