Премествам скоростния лост на позиция D (Drive) и подавам леко газ. Потеглям. Плавно, безшумно. В колата е тихо, комфортно. Намирам се в бъдещето. Не, не точно в бъдещето, защото е днес. А и защото автомобилът все още има контакт с днешния ден. Но докато шофирам изцяло с електрическия двигател, се чувствам именно като жител на утрешния ден. И това е само едно от плеядата чувства, които Passat GTE осигурява. Само едно от тях…

Автор: Виктор Джамбов

 

Защо свобода
Отговорът всъщност не е никак труден и може да бъде открит в почти всеки елемент от автомобила, но най-вече под капака. Нека го отворим и поглед­нем заедно. Там ни очаква 6-степенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител и два двигателя - отляво е бензино­вият 1.4-литров TSI (Turbocharged Stratified Injection, директно впръскване и турбо) модел със 156 к.с. и 250 Nm въртящ момент, а отдясно - електрическият. Той е 115 к.с., а въртящият се момент е 400 Nm. Когато впрегнете силите и на двата, получавате впечатляващите 218 к.с. (причината да не се събират е, че двата двигателя имат различен въртящ момент), достатъчни да ускорите от 0 до 100 км/ч за едва 7.4 секунди!

По-спортното усещане се гарантира и от режима GTE, който можете да активирате от бутон, разположен до скоростния лост. След това натискате газта, а колата изръмжава приятно и ускорява, впрягайки не просто двата двигателя в задачата да ви изстреля напред, но и волана по-твърд, колата по-стабилна и готова за подобно шофиране.

И това е само единият вариант на шофиране - бърз, агресивен, изпълващ с удоволствие, че се намирате в големия Passat, а го карате като спортен автомобил.

Другият е също толкова приятен, но поради друга причина. Изберете изцяло електрическия режим, което също става с удобен бутон (Е-mode), и шофирайте без намесата на бензин - природосъобразно, безшумно и достъпно. Не, това не означава, че ще загубите много от ускорението - електрическият двигател също владее интересни трикове. Поради естеството си той няма крива на ускорението, а предоставя цялата мощ още в началото.

Ако все пак изберете режим хибрид, можете да карате много по-спокойно автомобила, избирайки ECO. Така двата двигателя работят заедно, но си разпределят работата, за да получите нисък разход на гориво и ниски вредни емисии. Според VW разходът пада дори под 2 л на 100 км, но по време на теста беше около 5 л. Една от основните причини е по-агресивното шофиране и ниските температури. Смятам, че реалността е някъде по средата. Истината е, че ако по-спортното каране е забавно заради скоростта, то в хибридния режим е наистина забавно да улавяте моментите, в които батерията се зарежда. Спускането по склон, използването на спирачките и т.н. Всяко едно подобно действие възвръща енергия към батерията. Това става по-агресивно, когато включите режим B от скоростния лост, а след това изберете колко агресивно да възвръща енергия. Ако например се спускате по слон с включен този режим, почти не трябва да използвате спирачката, тъй като колата намалява по-агресивно скоростта, за да възвърне енергия.

Последният режим е Battery Charge, при който работи бензиновият двигател, но не само за движение, а и за да зареди батерията. Присъствието му е добре дошло, но препоръката ми е да го избягвате - вдигате разхода, а не трябва да забравяме още един голям плюс на Volkswagen Passat GTE - той е хибрид, и то не какъв да е, а plug-in! Батерията е с капацитет 9.9 kW и ще ви отнеме около 4 часа да я заредите от нормален контакт. Простите сметки показват, че ако го правите вечер, това ще ви струва малко над един лев. А на следващия ден ще можете да изминете между 30 и 40 километра в града (според шофирането и времето, според официалните данни максималната граница е 50 км), разчитайки изцяло на електрическата енергия. Срещу един лев.

Ако към батерията, която се намира под багажника, добавите и 50-литровия резервоар, спокойно можете да изминете
около 1000 км.

Общото ми впечатление от шофирането е изцяло положително. Автомобилът има комфортно окачване, а скоростната кутия е плавна и бързо се усеща какво точно трябва да направи. Плавността се запазва и при преминаването от електрическия към бензиновия двигател, като вторият е почти толкова тих.

 

Да огледаме отвън
Ако трябва да съм откровен, не съм особено голям привърженик на белия цвят за автомобил, но на Passat GTE му отива, и то много. Причината е, че от VW загатват леко електрическата същност на автомобила чрез добре разпределени сини елементи. Откриваме ги по горния край на решетката, в логото GTE и на спирачните механизми. Предницата успява да комбинира елегантност и лека агресия, подкрепена от извивките на капака, които отвеждат погледа към LED фаровете и приятната решетка с хромирани елементи. Тя захожда към фаровете, за да ги приобщи и да завърши облика на автомобила. Дневните светлини са разположени в С-образна форма около двата отвора за намаляване на съпротивлението, което е отлично дизайнерско решение. Малко над тях е и декоративният елемент, който подхваща вниманието ни, насочва го през цялата страна на автомобила, за да го отведе до задницата. Там нещата са по-класически, като статуквото се разчупва от два отвора с хромирани елементи. За съжаление това не е за спортен ауспух, но изглежда наистина добре.

Багажникът е достатъчно голям, с обем 400 л, като можете да спуснете задните седалки до почти гладка повърхност за още място.

 

Зад вратите
Синята тема продължава и вътре. Освен интериорната светлина, която споменах в началото, седалките, воланът и скоростният лост са със сини шевове. Таблото е изработено от мека пластмаса, а под него минава елемент, който напомня на решетката от вън, и светла лента, наподобяваща карбон. Тя е свързващият елемент към вратите, който допълва дизайна. Цялостното чувство е за комфорт, но и за това, че VW Passat вече е достатъчно зряла серия, която е изчиствала и доразвивала интериора си. Всеки въртящ се контролер и бутон носят приятно усещане.

В центъра на таблото се намира 6.5-инчовият екран на инфотейн­мънт системата, обграден от бутони за преки пътища - радио, медия, телефон, гласово търсене, навигация, трафик, автомобил и меню. Интеракцията може да стане както чрез тъчскрийна, така и чрез въртящ се контролер. Работата е лесна и удобна, когато свикнете с нея. Можете да свържете телефона си чрез Bluetooth, ако искате да използвате Apple CarPlay или Android Auto, ще трябва да включите телефона чрез кабел. Лошата новина е, че е наличен само един USB порт. 

Автомобилът е оборудван и с камери, които помагат не само при паркиране, но и за измъкване от трудни ситуации. Можете да ги пуснете и да избирате между различни изгледи - от 360 градуса, отпред, отзад и дори по-близък поглед от задната камера. Автомобилът може и сам да прецени къде може да спре и да ви помогне в това начинание. Но това не са единствените приятни изненади за водача на автомобила. Шофьорските инструменти (оборотомер, скоростомер и т.н.) са представени чрез електронен Active Info Display. Това позволява възпроизвеждане не само на сериозно количество информация, но и сериозно персонализиране, включително и избор от близо 10 режима. Те променят основната информация, която се показва, но и облика на инструментите.

Passat GTE има набор от системи за сигурност. Автомобилът има автоматичен круиз контрол, който сам пази скоростта и дистанцията, предупреждение за евентуален удар отпред и отзад, както и сигнал за кола в близост.

Свободата да избираш

VW Passat GTE е един от най-комплексните автомобили, който предлага както удобство, така и истински избор от стилове на шофиране. Ако търсите нисък разход и ниски вредни емисии, получавате ги. Ако търсите спортно усещане - също. Възможността да сте в толкова висок контрол на подобен автомобил, който прави прехода от вчера към утре, е чувство, което трябва да се изпита.

Може би вече си задавате въпроса за цената. Тя е 78 915 лв с ДДС (комби версията Variant e 81 370 лв с ДДС) и всъщност е наистна конкурентна. Причината? В нея влиза сериозен набор от екстри - от хромираните елементи, през осветлението в купето, безконтактно заключване, асистент за стабилизиране, отопление на предните седалки и още много.