Да започнем с това, кой е той. По обработените данни за 2016 година, с 215 670 продадени автомобила, тази чест се пада на Renault Captur. Captur, който прилича на едно пораснало на обем и височина Clio, е модел, обявен за първи път през 2013 година, а сега, през 2017-а, актуалният му фейслифт улавя вълната за повече елегантност, комфорт и най-вече възможности за персонализация в SUV сегмента, и идва със C-образни LED светлини, нови цветове и възможност за стъклен покрив. През този месец имах възможност да го разгледам и изпробвам лично на територията и в околностите на Копенхаген.

Още със самото пристигане на сборния пункт за предстоящия тест драйв погледът ми бе привлечен от новия тъмнокарамелено-оранжев цвят на някои от автомобилите, който, както разбрах, официално се нарича „Атакама“. Ако аз го избирах, със сигурност бих се спряла на него, защото топлите цветове от този тип ми създават чудесно усещане за уют, подходящо за семейна кола. За любителите на по-прохладните цветове и изживявания има и син нюанс, наречен „Океан“. И двата биха се комбинирали добре с новия сив цвят на покрива, „Платина“, а новата опция за твърд стъклен покрив ще допадне на най-смелите и екстравагантни любители на приключения и силни визуални усещания. Всичко дотук се отнася за възможностите за персонализация на външния вид, които реално се изразяват в над 30 потенциални комбинации.

Логично, интериорът също подлежи на персонализация, която тук идва под формата на шест различни пакета за контурите на централния тотем, аераторите, високоговорителите и скоростния лост, които могат да бъдат решени в слонова кост, син „Океан“, карамел, червен и два вида хром. И за да получите в крайна сметка един личен автомобил със завършен стил, имате възможност и за външни пакети за персонализация, които да изберете в унисон с вътрешните. Те се отнасят за капачките на болтовете на джантите, лайстните на вратите и други малки детайли, които дават финалните щрихи в слонова кост, червено, синьо, капучино или оранжево.

Като естествено продължение на темата за дизайна идват новите му C-образни LED светлини

Разбира се, въпросните синьо и оранжево са нюансите „Океан“ и „Атакама“ от екстериорните цветове. Тази тенденция за избор, с който да развихрите въображението си и да си конструирате дизайн според личния стил, определено много ми харесва, особено когато не става дума за спортен модел, а за такъв, който в доста отношения е предназначен да бъде втори дом в града и по време на семейните ваканции.

Като естествено продължение на темата за дизайна идват новите му C-образни LED светлини, които са по-изразителни и с характерен светлинен подпис. Тук особено важно е, че дизайнът не е само красота, а и функция – за първи път в Captur имаме Full-LED Pure Vision технология, която безупречно осветява пътя и намалява заслепяването, като по този начин прави шофирането по-удобно, намалява зрителната умора от него и в крайна сметка върши най-важната си работа - да повиши безопасността.

Във фейслифта на Captur виждаме още една съвременна тенденция, към засилена агресивност на дизайна, с който по-малките модели сякаш подражават на по-големите си събратя. В случая посоката е дизайнът на Renault Kadjar и радиаторната решетка е модифицирана с отличителна хромирана ивица. Под предната и задната броня са монтирани нови защитни скари, като доказателство, че Captur не е просто градски кросовър, а би се зарадвал да го разходите и на по-интересно извънградско приключение. В резюме новият фейслифт има три нива на оборудване, за които се предлагат четири вида алуминиеви джанти – две 16-инчови и две 17-инчови.

Когато гледам модни ревюта, винаги ми липсва усещането за материалите. Материалът е съществена част от дизайна и на дрехата, и на автомобила и това за щастие е отчетено от Renault и доказано в новия Captur. Интериорът като цяло не е драстично променен, но изглежда и се усеща като по-изискан с по-висококачествена пластмаса, лъскав хром и елегантни меки тонове. Воланът е изработен от по-луксозни материали и при по-високите версии е тапициран с едрозърнеста кожа. Скоростният лост също изглежда по-модерно, а панелите на вратите са преработени така, че да побират удобно множество бутони и контролери. Много приятен детайл са индивидуалните LED светлини за четене над предните седалки. При по-високите версии има и нов, по-ергономичен дизайн на самите седалки, които дават допълнителна странична опора на пътника. Renault Nissan последователно оборудва моделите си и с премиум аудио системи на Bose и при Captur, благодарение на сравнително големия обем на купето, това създава наистина добър звук, много чист и автентичен. Системата е базирана на 6 високоговорителя в купето и един субуфер в багажника.Дали защото светът е тръгнал в посока на автономните автомобили, или защото в момента броят на автомобилите и шофьорите непрекъснато расте, но системите в помощ на водача, които работят за неговата сигурност и за сигурността на околните, стават все по-съществена част от самия автомобил. За пръв път в Captur се монтира BSW (Blind Spot Warning), която е налична от третото ниво на оборудване. Четири сензора засичат наличието на движещи се обекти – автомобили, мотоциклети и велосипеди в слепите точки на страничните огледала. Когато са засечени за по-дълго от 1 секунда, в огледалото се включва светлинен индикатор. Тази технология работи при скорости между 30 и 140 км/ч.

За по-високите нива на оборудване е достъпна и функцията Easy Park Assist

Повече внимание е обърнато и на паркирането, като в зависимост от версията вече може да имате не само задни, но и предни паркинг сензори, както и камера за движението на заден ход, за да се избегне в още по-голяма степен високия риск от леки удари и драскотини при паркиране в населени места. За по-високите нива на оборудване е достъпна и функцията Easy Park Assist, която работи по следния начин. Първо, водачът показва какъв вид паркомясто търси, дали паралелно, перпендикулярно или под ъгъл, като трябва да се движи със скорост под 30 км/ч – при нея системата засича всички свободни паркоместа. След като бъде намерено подходящо място, тя изчислява и координира завиването на автомобила, което означава, че не се налага водачът да прави нещо, а трябва да се фокусира единствено върху ускоряването и спирането.

И случайно или не, накрая стигаме и до двигателите, при които няма промяна, но изборът им определя до голяма степен икономичността и цената на автомобила. Лично аз най-много харесах лекотата и пъргавината на управление на бензиновия двигател, който идва с 90 к.с. И в градски, и в междуградски условия той ми достави истинско удоволствие. Той е и най-изгодният ценово вариант, поне като начална инвестиция, стартираща от 27 990 лева, комбиниран с 5-степенна механична скоростна кутия. При него няма вариант за автоматик. Ако искате комбинацията бензин и автоматик, тя съществува, но с по-мощен двигател от 120 к.с., и цената на такъв автомобил е чувствително по-висока – започва от 37 790 лева. Ценово по средата са разположени два дизелови варианта с мощност съответно 90 и 110 к.с., като тук автоматикът може да се комбинира само с 90 к.с., а и двата могат да се поръчат с ръчно управление. Дизеловите двигатели също се държат добре и определено са по-икономични, така че, когато гледате цените, опитайте да пресметнете и това, като отчетете колко често и на какви разстояния ще шофирате. Както и в интериора, и тук имате доста комбинации, сред които да изберете най-подходящата за вашия стил и начин на живот.