След тазгодишните издания на CES и Computex стана ясно едно: до края на годината на пазара ще се появяват първите PC монитори, поддържащи стандарта HDR. Всички големи производители, като ASUS, LG, Acer, Samsung и Dell, обявиха моделите си – всеки, от които с впечатляващи параметри. Всъщност следващата седмица ще ви представим един от тях с подробно ревю.  Но засега нека се съсредоточим върху нужната теория, която да ви помогне да решите дали да инвестирате в HDR монитор.

HDR в PC формат

Стандартната дефиниция обяснява HDR или High Dynamic Range като серия от стандарти, създадени с цел разширяване на цветовото възпроизвеждане и контрастния обхват на видео дисплеи, извън стандартните, „сурови“ възможности на хардуера. Обяснено по-просто не 4К резолюцията е толкова важна за качеството на изображението, а контрастът, яркостта и наситеността на цветовете. И HDR подобрява именно тези три параметъра, като по този начин постига в пъти по-детайлна картина.  

HDR срещу SDR изображение.

Чисто практически за повечето потебители това означава пълна смяна на наличните устройства, за да си набавят очеизвадно очевидна разлика в качеството на изображението. Защо пълна смяна? Защото стандартните устройства, в частност мониторите, не покриват изискванията за HDR сертификация.

Да започнем с изискването дисплеят да има минимум 1000 cd/m2 или нита яркост, за да бъде считан за “HDR ready”. Десктоп мониторите от висок клас в момента заковават яркост между 300-400 нита, т.е. дори не са близо до нужното. Добрите лаптопи също не се справят по-добре с яркост на екраните от около 100 нита. Дори специалните смартфон дисплеи, разработени за добра видимост при ярка слънчева светлина, рядко надскачат 800 нита (Galaxy Note 8 е едно от изключенията с 1200 нита яркост). Или на кратко – 99% от стандартните ни екрани в момента не са създадени с възможности за HDR.

Сега да преминем към цветовото възпроизвеждане. HDR изисква мониторът да има 10- или 12-битов цвят, което, чисто софтуерно, е достъпно за постигане през вградените инструменти и активни стандарти на операционната система. Стандартните PC монитори в момента обаче са способни да предадат само 6- или 8-битов цвят, използвайки цветовата гама sRGB, която покрива едва една трета от визуалния спектър на HDR.

99% от стандартните ни екрани в момента не са създадени с възможности за HDR.

Разбира се, съществуват и монитори, които отговарят на цветовите изисквания. Това са моделите с поддръжка на т.нар. Wide Gamut Color или WGC. Техните разширени възможности обаче са съвместими само с програми за професионална употреба като например за обработка на изображения. Игрите и останалият софтуер просто игнорират допълнителни цветове и често изглеждат „отмити“, освен ако хардуерът не е способен да емулира намаленото цветово пространство.

Стандартът HDR избягва това объркване, като включва метадата във видео излъчването, която разпределя цветовото пространство правилно. Именно това спомага за правилната визуализация на приложенията и целият софтуер да се възползва по оптимален начин от по-добрите възможности на дисплея.

Тук обаче ще вмъкна едно голямо „НО“ за онези от вас, работещи в сферата на фотографията, графичния дизайн и видео обработката. По-ярките и наситени цветове, предоставени от HDR мониторите, няма да ви се понравят. Не просто няма да ви се понравят, те няма да задоволят професионалните ви нужди, защото „живостта им“ идва за сметка на реалистичното цветово препредаване. WGC моделите продължават да бъдат перфектният избор за вас. Така че ако четете този текст, само за да видите какви са професионалните плюсове от технологията във вашата сфера, няма да ги откриете. Нататък ще си говорим за изживяването на стандартния потребител и нахъсания PC геймър.

Два дизайнерски модела на Dell. Отляво - WGC екран с реалистично цветопредаване. Отдясно - HDR дисплей. Лесно се забелязва високата наситеност на цветовете.

Каша от стандарти

Но първо нека се опитам да разплета за вас огромното заплетено кълбо от HDR стандарти. В момента съществуват цели четири стандарта, но два са най-често имплементирани в потребителска техника: патентованият Dolby Vision, с неговия 12-битов цвят и динамична метадата; и отвореният стандарт HDR10, който поддържа 10-битов цвят и осигурява само статична метадата на старта на видео излъчването. Другите два стандарта са HLG или Hybrid Log Gamma, разработен от BBC и използван в YouTube; и Advanced HDR, създаден от Technicolor и използван основно в Европа.

Разликата между SDR, HDR със статична метадата (HDR 10) и HDR с динамична метадата (Dolby Vision).

Но да се върнем на въпроса за приложението на HDR в PC монитори, с добавка – тежестта на гейминга. Заради всичките си лицензионни такси и допълнителен хардуер, Dolby Vision е по-скъпият от двата стандарта и високата му цена е основен фактор за по-бавния му прием. Макар да предоставя по-добра дълбочина на цвета и възможност за динамично пренастройване на съдържанието кадър по кадър, гейминг производителите са се насочили към по-евтиния, но „достатъчно приемлив“ HDR 10. Това не важи само за PC ориентираните производители, но и за конзолите: Microsoft с Xbox One S и Xbox One X и Sony с PS4 и PS4 Pro. Основни поддръжници на HDR 10 като Samsung и Amazon дори активно се борят срещу аргумента за по-доброто качество на картината, предоставяно от Dolby Vision. Така стигаме до своеобразен ъпгрейд, наречен HDR10+, който подобрява някои от по-слабите страни на HDR10.

Всичко това означава, че HDR 10 ще бъде широкоприетият HDR стандарт при PC мониторите и в гейминга, нали? Не, не точно. Скорошен ъпдейт на Dolby Vision го направи по-лесен за софтуерна интеграция при игри и видео карти чрез пачове, фърмуеър или ъпдейти на драйвъри. От март месец насам Nvidia пък e сред твърдите застъпници на Dolby Vision в гейминга и игри като Mass Effect: Andromeda получиха специални пачове, включващи стандарта.

Снимка от щанда на Nvidia на Computex 2017, демонстрираща стандартен SDR монитор (в ляво) срещу HDR монитор (в дясно) с Mass Effect: Andromeda. Фото: TechPowerUp

(PC)Гейминг в HDR

Колкото и да говорим, че The Glorious PC Master Race сме по-по-най в графично отношение, конзолните геймъри ни бият по въпроса с HDR. Те са облагодателствани от включването на стандарта във високия клас телевизори, а производителите на конзоли и разработчиците на игри (специфично за конзоли) бързо прегърнаха идеята и визуалното предимство на HDR екраните спрямо стандартните телевизори. От чисто практическа гледна точка за потребителите е и в пъти по-лесно да оправдаят по-голяма инвестиция в екран, който служи и за развлекателен центъра на дома му, отколкото за онзи, стоящ на бюрото му.

Войната при HDR стандартите изобщо не е към края си и новото бойно поле ще бъде гейминг пазарът.

PC геймърите всъщност мога да са благодарни за нещо на конзолните си събратя. Популяризацията на HDR в хола и телевизори като тези от сериите C6 и C7 на LG, които могат да бъдат използвани и като гигантически PC монитори, позволиха и на нас да почерпим от първата вълна от HDR съдържание, създадена специфично за PC. Без нуждата от специален HDR PC екран.

И все пак кои са моделите, за които да се оглеждате? Три от особено обещаващите обявени PC HDR монитори бързо разочароваха с факта, че всъщност не покриват всички изисквания на HDR10. И съответно не поддържат истински HDR. Два от тях, Dell S2718D и LG 32UD99 могат да приемат HDR сигнал, но нямат необходимия цветови обхват или яркост, за да употребявате HDR съдържание. Последният, BenQ SW320, покрива цветовите изисквания, но не и тези за яркост. Така в списъка (за момента) остават следните модели: Acer Predator X27, Acer Predator X35 ASUS ROG Swift PG27UQ, ASUS ROG Swift PG35VQ, Samsung CHG70 и Samsung CHG90.

ASUS ROG Swift PG35VQ е един от най-обещаващите HDR модели към момента.

Следващият логичен въпрос е как стои положението с графичния процесор? Там компютрите отдавна са подготвени, благодарение на войната между Nvidia и AMD и техните видео карти от среден и висок клас.

Nvidia започна с интеграция на HDR в графичните си процесори още с поколението Maxwell (предходната серия 900) и продължава сертификацията с новата си серия 1000, изполваща архитектура Pascal. AMD изостана малко след съперника си, като първите й сертифицирани карти са от линията 390X и Polaris . Или казано по-просто: ако сте закупили видео карта през последните 4-5 години (в момента й на излизане), то няма да имате проблем, поне до 1080p. Ако обаче искате да се възползвате от всичко, което новият ви HDR дисплей може да предложи, насочете се към най-новите модели на AMD и Nvidia.

HDR предизвика Втората adaptive sync война между Nvidia и AMD.

Но ако си мислите, че поне по отношение на HDR двамата производителя няма какво да измислят, за да се надпреварват, пак си помислете. В момента тече Втората adaptive sync война. И Червеният, и Зеленият отбор представиха своя индивидуална интеграция на HDR, свързана с FreeSync и G-Sync. Съответстващите имена на двете нови HDR anti-tearing технологии са FreeSync 2 и G-Sync HDR.

Истинският HDR проблем за PC геймърите

Ако имате бюджета, не е проблем да се сдобиете с HDR монитор и хардуер, с който да се възползвате като хората от него. Но остава въпросът за това на какво съдържание ще можете да се насладите в HDR. И тук идват лошите новини за PC геймърите. Да, някои нови игри пристигат директно с поддръжка на HDR, но по-старите нямат капацитета за повечето цвят и по-висок контраст. Поне не и без специални пачове.

За радост интегрирането на HDR не изисква пълно пренаписване на софтуера. Процесът представлява относително просто премапиране, което разширява SDR цветовата карта до обхвата на HDR. Това не променя факта, че в момента HDR съдържанието за PC геймъри е повече от минимално. Само шепа игри поддържат HDR: Shadow Warrior 2, Deus Ex: Mankind Devided, Hitman, Resident Evil 7, Obduction, Paragon (free to play) и по-горе споменатата Mass Effect: Andromeda. Скоро към списъка ще се присъединят и предстоящите Need For Speed: Payback и Star Wars: Battlefront 2. Кросплатформени заглавия като Gears of War, Battlefield и Forza Horizon 3 пък поддържат HDR в конзолните си версии, но тази им черта я е хванала липсата на PC. Преди време Nvidia пък активно работеше върху HDR пач за Rise of Tomb Raider, но и той се изгуби някъде.

Както с 4К, HDR е инвестиция в бъдещето.

Гейм разработчиците прегръщат идеята за HDR, но конзолните игри ще са първите, с такава поддръжка. PC геймърите остават (отново) на заден план. Ако трябва да сме напълно откровени със самите себе си, ще отнеме няколко години HDR да стане наистина значима черта при PC мониторите. На този етап това обаче тя не трябва да е сред задължителните кутийки, които един геймърски монитор задължително да попълва, за да заслужава вниманието ви. Както с 4К, HDR е инвестиция в бъдещето. И съветът, с който мога да ви оставя за финал, е следният: днес инвестирайте в монитор, покриващ изискванията и нуждите ви към момента. Ако сред характеристиките му присъства HDR, това е един приятен бонус, който ще ви струва няколко стотин лева отгоре, но и ще е (макар и малка) гаранция, за по-дългия живот на този монитор в дома ви.