“Разкажи ми само още една приказка!” Това е реплика, която не само често сме чували, но и много пъти сме казвали. Истината е, че приказките може и да са различни от нашия личен свят, но това не означава, че го правят по-малко интересен. Животът ни е пълен с толкова обрати, емоции, чувства и хиляди дребни детайли, че понякога забравяме точно колко вълнуващ може да е и нашият разказ, нашата приказка. Именно тук се включва и модерният разказвач, който може да е всеки един от нас.

Разказвачът трябва да има уменията, погледа, но и средствата, с които да предаде историята на публиката. Днес последният елемент е почти изцяло покрит от смартфона ни. Тази джаджа днес ни дава силата да сме разказвачите не само на своята приказка, но и всичко, което се случва около нас. Можем да пишем, да създаваме видеа, да правим снимки. Всеки способ има своите интересни черти, но снимката остава най-индиректният разказ, пълен с фантазия. За да бъде успешна, тя трябва да предава погледа на фотографа, но и да подтиква въображението на зрителя. Освен камерата днес смартфонът ни дава и платформите, в които да публикуваме своя визуален разказ. Най-популярната е Instagram, където ще видите снимки на професионалисти, на любители и дори на хора, които рядко отделят време, за да снимат, но в тази среда всеки може да направи своята снимка още по-интересна. 

Време е за основите в мобилната фотография

Ако трябва да съм напълно откровен, напоследък съм запленен от мобилната фотография и се опитвам всеки ден да търся интересния кадър. За да стигне обаче честността тук до върховите си нива, все още чета и подобрявам уменията си на модерен фоторазказвач. Или поне се опитвам да съм такъв. Всичко това ме прави и най-добрия кандидат (все пак съм изцяло на тази първа вълна), за да подобрим заедно снимките, които правим, но и да поставим началото на новата ни рубрика, която разработваме съвместно с Huawei. В нея ще ви даваме полезни съвети, с които да станете по-добри мобилни фотографи, а първият “епизод” е посветен на първите важни неща, които трябва да знаете. В следващите части на поредицата ще задълбаваме все по-навътре и с все повече детайли. Сега е време за основите.

Естествената "рамка" около обекта във фокус

Опознайте камерата на телефона си

Звучи логично, нали? Да, но често се пренебрегва. Месеци, дори години се опитваме да снимаме, без да разбираме какви са силните и слабите страни на камерата, която имаме. Размер на блендата (важно за светлината, която ще улови), мегапиксели (важно както за кроп, така и ако искате да принтирате снимката), има ли ситуации, с които се справя по-зле, а по-добре?

Тук до голяма степен влиза и приложението на камера. Какви възможности ни дава? Режими? Настройки? Най-вероятно вече имате базови познания по него, сред които превключването между готовите режими и дали използвате предната или основната камера. Някои приложения предлагат по-богат ръчен режим, в който имате достъп до сериозен набор от настройки (престрашете се да го използвате), а други - да запазвате и файловете във формат RAW. Ако имате такава възможност, изберете я. Този “суров” формат дава възможност за последваща обработка на най-голям брой параметри - контраст, експозиция, наситеност, изостряне на изображението и още много. Това ви дава спокойствието, че ако кадърът носи нужната история, но технически е несъвършен, ще можете да направите последващи корекции.

Когато е възможно, снимайте в RAW формат

Когато снимате в RAW, все пак трябва да съобразите, че файлът заема повече място, а и ще трябва да развиете уменията си за обработка на изображения. В някои телефони като P10 този формат е наличен само в т.нар. Pro (професионален) режим и се запазва заедно с JPEG вариант на снимката. Това означава, че трябва отново да предвидите мястото.

Още нещо важно - не се притеснявайте, ако не успеете да уловите перфектната снимка. Днес телефоните разполагат с достатъчно мегапиксели, за да можете допълнително да приложите кроп и леки корекции, за да подобрите кадъра. И всичко това дори с вградения софтуер за редактиране. Ако все пак търсите нещо повече, пробвайте Snapseed (Android и iOS). Приложението на Google е лесно за използване и достатъчно мощно, за да подобрите снимката в движение.

Бърза корекция, направена с редактора, който телефонът предлага. Лека промяна в експозицията, добре е Highlights да се намалят, за да се запазят повече детайли, Shadows могат да се засилят


Подгответе се за снимката

Една честа грешка е зацапаната камера. Смартфоните ни често се намират в чанти, раници или джобове. Често ми се е случвало камерата да прави размазани снимки, тъй като съм държал и ръката си в джоба, което е запотило сензора. Оттогава винаги имам едно на ум - да изчиствам сензора преди снимки.

Още два много кратки предварителни съвета. Първият - не използвайте дигиталното приближение, което ви позволява телефонът. Просто забравете за него, тъй като то влошава неимоверно качеството на снимката. За момента смартфоните не са готови за това - направете няколко крачки, приближете се до действието, но не разчитайте на зуума. Използването му е първата крачка към лоша снимка.

Опит за различни пластове в снимката

Ако това е логично, то може би използването на светкавица ще открие повече защитници на своя страна. Готов съм обаче да поспоря. Светкавицата на смартфона е прекалено груба и директна и хвърля неприятни сенки, докато осветява прекалено много някои части от кадъра, нарушава цветовете и като цяло може да развали снимката (и да облещи неприятно приятелите ви). Ако все пак средата е прекалено тъмна, можете да прибегнете до нея, но резултатът ще е далеч от добър. Съветът ми е в тези ситуации да подхождате по-творчески. Например използвайте светкавицата на друг телефон като фенерче, за да осветявате обекта и да контролирате сенките, които хвърля. Така променяте концепцията на кадъра, но може да получите по-необикновена снимка, отколкото “прегорял” обект. След като снимката е направена, можете да си поиграете с експозицията, за да изсветлите още малко кадъра.

Забравете за зуума и за светкавицата (почти)

Точно този подход се опитах да приложа при следващите кадри, като ги комбинирах с монохромния сензор (към който винаги се пристрастявам) на P10. Ако вашият телефон не разполага с такъв, можете да преследвате същия ефект и при последващата обработка. За съжаление котката модел не пожелае да застане мирно.

При по-ниско количество светлина (не пълна тъмнина) можете да прибегнете и към HDR. При някои модели режимът за висок динамичен обхват може да бъде автоматичен, при P10 той е отделна функция. Този режим улавя серия от кадри при различни нива на експозиция, като след това ги комбинира в една снимка с по-добре балансирани тъмни и светли нива. HDR не може да помогне за най-тъмните моменти, но има ситуации, в които ще подобри кадъра.

Не бъдете статични, имайте търпение и снимайте много

Когато снимате извън студио, контролът върху средата е най-малкото труден, но не трябва да бъде отхвърлян с лека ръка. Ако сте харесали място, но сега не е най-подходящият момент, не се отказвайте. Изчакайте, търсете различния ъгъл, интересния кадър. Понякога може би ще трябва да изчакайте няколко минути нещо да се случи, но накрая ще си заслужава. Това е често срещана ситуация - мястото е красиво, светлината е подходяща и всичко очаква добрата снимка. Но липсва историята, липсва динамиката. Можете да снимате залеза, но е пълно с подобни снимки, затова е по-добре да изчакате някой да мине, нещо да се случи, за да добави динамика към момента.

Много е важно да не се притеснявате да снимате. За разлика от старите апарати с лента тук няма опасност да останете без филм, когато дойде желаният момент. Снимайте колкото може повече, защото така ще откривате грешките си, ще започнете да търсите по-интересния кадър. Когато видите нещо, което искате да снимате, не отстъпвайте - направете го. Дори и това да не е най-добрата снимка, опитът е по-важен. Ако не ви харесва, изтрийте я, но може би една от всички ще е тази, с която ще впечатлите приятелите си? Няма да знаете, докато не го направите.

Търсете различния ъгъл

Представете си, че се намирате на красиво място, пред интересна сграда или пред най-популярната туристическа забележителност. Сега си представете първата снимка, която ще направите. Направихте ли го? Сега си помислете как да я направите по съвсем различен начин, тъй като най-вероятно почти всеки вече се е сетил за това. Именно в момента, в който започнете да търсите различния ъгъл, снимките ви ще се отличават от тези на останалите. Докато се опитвах да приложа това с P10, често се улавях, че използвам или монохромния режим, или функцията за дефокус, която е най-ефектна при по-близки обекти. Не снимайте от най-лесния ъгъл, а от най-интересния и нестандартния. Може би ще направите дори 20 снимки, но една от тях ще е златният кадър, който търсите.

Следвайте светлината, следвайте линиите

Най-важният елемент във фотографията е светлината - не само като нейна основна градивна част, но и като творчески участник в снимката. За това ще ви трябва и "добро количество светлина" - поредица от думи, които ще прочетете почти във всяко ревю на смартфон или фотоапарат.

“Златният час” - най-доброто време за фотография

Доброто количество светлина ще ви помогне образите и обектите да имат достатъчно дълбочина, сцената да изглежда интересна, а не плоска. Последното се получава най-често когато снимате на закрито с лоша изкуствена светлина или навън в средата на деня (подходящо за топографски снимки от самолет, но не и за артистични кадри) или в облачно време. Под плоска светлина най-общо се има предвид малкото сенки, а всичко е еднакво осветено - без обем. Това прави т.нар. златен час най-доброто време за фотография. Той се появява при изгрев или залез-слънце, като дори има приложения и сайтове, които ще ви кажат точно кога настъпва на мястото, на което се намирате.

Светлината е особено важна при мобилната фотография, тъй като тук възможностите на сензора, а често и настройките на блендата и скоростта на затвора са по-ограничени. Ако снимате в домашни условия, можете да използвате прозореца като източник на светлина, тъй като той й дава посока, прави я и по-мека. Тя е подходяща и за по-интересни портрети, тъй като отново сенките дават характер на модела.

Търсете и сноповете светлина или сенките, които тя хвърля. Търсете обаче и други линии, които да вплетете в композицията. Те са естествен “водач” на погледа на зрителя. Когато имате това предвид, можете да отведете вниманието точно там, където искате. За подобна линия можете да използвате път, стълба, ограда, силуети, опашка от хора и т.н. Типът линия добавя освен посока и чувство за динамика, която преминава през снимката.

Композиция

Можем ли да я наречем царя на добрата снимка? Мисля, че да. Композицията има някои много прости правила, към които трябва да привикнете. А след това да нарушавате, но само с творчество. Първата ви мисъл, когато композирате кадъра, е да прецените точно какво искате да влезе в него и кое искате да направи впечатление на зрителя. Това може да го направите дори ако използвате околната среда, за да очертаете рамка - например снимка през ограда, листа и други подобни.

Много е важно хоризонтът да е изравнен дори когато обектът пред него не е. Равнете снимката си по хоризонта, но внимавайте той да не минава точно през центъра. Ако снимате приятен пейзаж, опитайте се да вплетете и обект в него - може би човек или нещо друго - дърво, зад което е полето, а след това планината. Подобна трипластова структура дава дълбочина и прави изображението по-приятно.

Въпреки че ситуацията не е от най-красивите, виждате разликата със и без обект

Следвайте правилото за третините. Съвсем естествено е да искате да поставите обекта в центъра, но най-често това не е правилното решение. Перфектно балансираната снимка може да нарушава чувството за… баланс. Звучи странно, но е точно така. Най-лесно можете да се справите, когато пуснете допълнителната решетка от квадрати (3x3) през приложението за камерата. Лично аз я използвам най-често за да запазя равния хоризонт, но тя помага и за позиционирането на обекта, който искате да е на фокус.

Балансираната снимка може да нарушава чувството за… баланс

Ако потърсите допълнително информация за композицията, ще откриете още едно правило - златно сечение. То е подобно на правилото за третините, като е базирано на математиката. Най-общо важи за съотношението между празното и заетото пространство в кадъра и се изразява в 1 към 1.6. Така за всяка единица изпълнено пространство, трябва да има 1.6 единици празно, за да се запази добър баланс.

Всеки телефон предлага помощните решетки, като при Huawei P10 можете да пуснете и Спиралата на Фибоначи, също добър “водач” в търсенето на златното сечение.

Още няколко бързи съвета

- Търсете повтарящи се елементи, които винаги са предпоставка за интересна снимка. Това може да са дървета, чаши и всякакви други обекти.

- Резониращите цветове могат да се използват, за да постигнете по-добър контраст в снимката и по естествен начин да изпъкне даден обект.

- Снимките, в които уловите малките детайли, могат да бъдат много примамващи за зрителя.

- Не се притеснявайте да снимате хората в тяхното ежедневие и на улицата.

- Споделяйте снимките и се учете от обратната връзка, но най-важният съвет поне за мен е…

... Учете се от света около вас и винаги търсете интересния разказ в него. Защото, за да бъдем добри разказвачи, трябва първо да открием историята. А противно на очакванията, тя се крие дори в най-малките детайли, усмивката на човек, който се разминава и поздравява познат, симпатичното куче, което се излежава лениво на тревата, и дори светлината, която си проправят път през облаците.


Очаквайте следващите епизоди от рубриката ни, в които ще влезем в повече детайли за споменатите аспекти, ще разгледаме особеностите на някои от най-популярните и интересни стилове фотография и ще ви покажем на видео няколко не толкова трудни, но неочаквани трикове.

*Всички снимки са направени с Huawei P10. Последната снимка и тази с дамата от Китайската стена - с Huawei P9.