С наближаването на финала на поредното дванадесетмесечие няма как да не обърнем погледа си назад за миг. Всеки от нас извлича своите изводи от случилото се за една календарна година, независимо дали говорим за лични или професионални въпроси. За да се стигне дотук обаче, тенденциите са били зададени малко по-рано.

Днес ще обърнем погледа на всички ни към най-популярните автомобили за изминалите 19 години от началото на века. Кои модели белязаха старта на XXI век, кои са водещите компании по време на революцията на задвижващите системи и кой сегмент печели сърцата на хората през всяка отделна година? Разберете в следващите редове, където ще ви разкажем за всички коли, спечелили награди за най-популярен автомобил в Европа и света.

2000: нов век, ново хилядолетие...

По-голямата част от 90-те години на 20 век принадлежи на Fiat и Ford. Германски и италиански коли печелят доверието на европейския клиент почти всяка година. През 2000 г. най-после една японка се промъква и побеждава Fiat Multipla в битката за първото място. Това е Toyota Yaris.

Моментът, в който Yaris задминава Multipla с 19 точки в класирането за “Европейска кола на годината”, е и моментът, който бележи началото на субкомпактната ера. До тогава са виждани опити от различни производители, но не и толкова успешна формула, която да спечели пазара.

След официалното си представяне през 1999 г., Toyota Yaris се предлага във версии с 3 и 5 врати. Задвижва се от 1.0 и 1.3-литрови бензинови мотори, както и 1.4-литров дизел. Автомобил, който е дълъг около 3.6 метра, а има достатъчно място за 4 или дори 5 пътника и постига разход от 4.4 литра на 100 км. Не е ли достоен за автомобил на годината?

2001: Италия празнува отново

Още през следващата година титлата отново е в Италия. Най-добрият автомобил за 2001 г. е Alfa Romeo 147. В битка с Ford Mondeo, спечелена само с 1 точка, италианският производител доказва, че е в подем. Моделите на Alfa Romeo от началото на века са популярни и до днес, заради напредничавия си дизайн и спортния си дух.

Типичен италианец, 147 се предлага както с 5, така и с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Под капака може да се крие популярния бензинов T.Spark, който достига мощност от 150 к.с.,  както и дизеловият шедьовър 1.9 JTD. И аз бих гласувал за този автомобил.

2002: Годината на Франция

2002 г. принадлежи изцяло на френското автомобилостроене. На второ място се нарежда Renault Laguna, а голямата награда печели Peugeot 307. Европа се нуждае от суперкомпактни градски автомобили, но семействата все още имат нужда от икономични возила с място за багаж. 2002 г. го напомня, а Peugeot го дава в най-добрия му вид.

Доказателство за това е силният старт на модела, който заема мястото на предшественика си, Peugeot 306, през 2001 г. До слизането си от конвейера през 2008 г., 307 е произведен в близо 4 милиона екземпляра.

2003: Френското автомобилостроене продължава възхода си

Laguna не успява да помогне на Renault да стане най-добрият производител в Европа, но Megane от своя страна има нужното. През 2003 г. автомобил на годината в Европа става Renault Megane. Нестандартния дизайн, който няколко години по-рано доближи Fiat Multipla до отличието, сега е основен коз за Megane.

Другото, което печели потребителите, е комфортният интериор. Освен с обрани и удобно разположени прибори, Renault винаги се е славела с несравнимо меко усещане при возене.

Megane печели клиенти за френската компания, предлагайки им всичко, което може да пожелаят. Имам предвид хечбек с 3 или 5 врати, седан, комби и дори купе-кабриолет.

2004: Супермалките коли отново на мода

Mazda 3 и Volkswagen Golf имат равен брой точки в класацията за автомобил на годината в Европа през 2004 г. Но един автомобил ги изпреварва с много. Колкото и да е странно, това е Fiat Panda. Не съм го изпитал лично, но запознати твърдят, че Panda предлага изненадващ за компактния си размер комфорт. Кой не би искал мини кола за града, с която да може да се наслади и на по-дълго пътуване?

Заедно с реновираната си линия на дизайн, както и нетипичните удобства и екстри за бюджетния клас, Fiat показва, че има отговор за субкомпактните си конкуренти. От цяла Европа валят поръчки за Panda, които наброяват над 100 000 само за първите два месеца, след официалното представяне на модела в края на 2003 г.

2005: Първите сериозни заявки за подема на електромобилите

Достатъчно за тенденциите в намаляването на размера. Време е за революцията в задвижването. Първото издание на Toyota Prius остава на 3-то място в класацията през 2001 г. През 2005  г. обаче, второто поколение на модела отвява конкуренцията с почти 140 точки и става “Европейска кола на годината”.

Toyota Prius показва бъдещето на автомобилния свят, включвайки хибридното задвижване в играта. Това е средно голям седан с 1.5-литров бензинов мотор, подпомогнат от електромор, който възпроизвежда 76 к.с. Не е нито бърз, нито атрактивен, но има сензационно нисък разход на гориво и немислим за времето си брой електронни елементи.

Prius става хит не само в Европа, но и по цял свят, а Toyota затвърждава лидерските си позиции както в семейния клас, така и в иновативните задвижващи системи.

2006: Renault винаги има отговор

Година по-късно Renault решава да покаже, че нисък разход може да се постигне и от обикновен бензинов мотор. Ако имаме доверие на класацията за кола на годината в Европа, французите не са имали толкова успешно произведение от 12 години насам, защото Clio е последният модел на Renault, който печели това отличие. През 2006 г. конкуренти на Renault Clio са Volkswagen и Alfa Romeo, но миниатюрният хечбек се справя повече от добре.

Третото поколение на Clio, което се произвежда от 2005 до 2014 г., се предлага с различни бензинови двигатели, като най-малкият и икономичен от тях е с обем от 1.2 литра. За феновете на силни усещания има и Clio Sport с 2.0-литров атмосферен бензинов двигател с 200 к.с. и 6-степенна ръчна трансмисия.

2007: Хей, не забравяйте за Ford

Още един суперкомпактен хечбек се опитва да грабне победата през 2007 г.. Това е Opel Corsa, който връща славата си на топ автомобил сред мъниците. Тогава обаче Ford решава да напомни за себе си и представя универсалната машина за дълъг път – Ford S-max. 7-местният миниван събира 2 точки повече от Corsa и се утвърждава като еталон за семеен автомобил, тежащ на мястото си и до днес.

Удобство, място за багаж и разнообразие в задвижването. От 1.8-литровия TDCi със 100 к.с. до 2.5-литровия бензин с 220 к.с., S-max може да предложи необходимото за всеки европейски потребител.

Тази награда за “Европейска кола на годината” през 2007 г. е и силно начало за модела, което определено му е необходимо. През 2010 година фейслифт версията на S-max вече съдържа сензационния тогава EcoBoost двигател, носейки му още повече популярност. S-max е сред водещите в класа си и с актуалното поколение на модела.

2008: Forza Italia

Дали заради компактния си размер и характеристики, или заради изключително успешната препратка към класическото Cinquecento, Fiat 500 от 2008 г. печели конкурса за този период безапелационно. Удивителната модернистична преработка на ретро модела сякаш крещи “Forza Italia” с тънкия си глас. Но има ли нещо лошо в това?

Консервативните клиенти могат да заложат на 1.3-литров Multijet и това да бъде напълно достатъчно за “лекото” им придвижване из града. За всички други, които искат да изпъкнат, има 500 F1 limited edition, 500 Ferrari edition, 500 by Gucci, изразено спортния Abarth 500, модел кабриолет, както и доработки в почти всички комбинации от цветове.

Отново, това е може би най-“италианската” кола, която е достъпна за масовия потребител. Освен това е и достоен автомобил на годината, ако зависеше от мен, не само за 2008 г.

2009: Opel също може да е премиум

След над 20 годишно отсъствие от челната позиция в сърцето на Европа, там се връща Opel. Връща се и то как. Opel Insignia е един истински премиум автомобил. Това е просторен седан, който предлага не само място, удобство и другите изтъркани характеристики, които изтъкваме като плюсове. Insignia прави сериозна заявка да бъде истински немски топ клас автомобил. Кола, в която да бъдете забелязани и да респектирате с присъствието си.

През 2009 г. като че ли Европа забравя за малко за компактните градски коли, както и за мощното развитие на електромобилите. Така компетентното жури избира на първо място да застане една класическа фигура на автомобил.

2010: Мъниците отново са на мода, благодарение на VW

Още през следващата, 2010 г., компактния клас набира популярност  отново и окупира и трите челни позиции в класацията за най-добър автомобил за въпросните 12 месеца. Все още се говори за Opel, като Astra остава на трето място. Втори става наподобяващият Smart ForTwo - Toyota iQ. И въпреки че е едва ли не полезен за околната среда, Toyota iQ e изправарен от Volkswagen Polo.

Polo доминира толкова силно конкуренцията през 2010 г., че става и световна кола на годината. Твърди се, че моделът предлага интериор и удобства, присъщи за по-висок клас автомобил. Прибавяме и компактните размери и маневреност, и имаме съвършен автомобил на годината.

2011: Трябва ми само зарядно и ще обиколя света

2011 г. ни върна на пътя към електрическото бъдеще, правейки изцяло електрически автомобил “Европейска кола на годината” за първи път в историята. Това е Nissan Leaf. Той е сред водещите електромобили и до днес, затова не бих оспорвал решението на журито и за момент.

Nissan Leaf е революция при електромобилите, защото предлага над 100 км пробег с едно зареждане. Цената му не е космическа, за разлика от другите коли с подобен капацитет на батерията.

Истински автомобил от бъдещето, Leaf става автомобил на годината в Япония, а освен това печели и “Световен автомобил на годината” за 2011 г.

2012: Opel: Премиум, но и екологични

Периодът след 2010 г. е белязан сериозно от електрическите коли, като през 2012 г. най-популярната кола в Европа е Opel Ampera. Това е хибриден автомобил, който е познат като Chevrolet Volt в Щатите и Buick Velite 5 в Китай. Volt става и кола на годината в Северна Америка през 2011 г. Във всичките си разновидности, автомобилът е еднакво популярен по целия свят.

Разработката на General Motors има 56 км пробег на електрическа енергия, което беше сравнително голямо число за хибриден автомобил преди 6 години. Второто поколение на модела, което е актуално и днес вече може да измине 85 км, преди да има нужда да зареди батерията си.

През 2012 г. вторият най-популярен автомобил в Европа е Volkswagen Up, който също има електрическа версия. Тя помага на Up да стане и световен автомобил на годината за 2012 г.

2013: Golf отново е тук, по-добър от всякога

2013 г. е още по-успешна за Volkswagen, но за друг неин модел. Това е седмото поколение на Golf. Той доминира всички класации, а прекия си конкурент за наградата в Европа, Toyota GT-86, побеждава с над 200 точки. Така Golf става най-популярната кола в Европа за втори път, след като Mk3 печели отличието през 1992 г.

Но защо Golf Mk7 е толкова успешен в цял свят? По това време автомобилите на Volkswagen се водят едни от най-екологично чистите, което, както разбрахме, е от основна важност. Освен дизелите с ниски нива на вредни емисии, които задвижват седмото поколение на Golf, той се предлага с атрактивен TSI бензинов двигател, както и с електрическо задвижване.

Можете да го имате във версия с 3 или 5 врати, предлага се още като миниван, комби, както и спортните вариации – GTI, GTD и Golf R.

Golf VII въвежда в компактния клас множество функции за сигурност, сред които са системата за избягване на удар с автоматична спирачка, системата против напускане на пътната лента, както и супер иновативната система за разпознаване на умора във водача. Това са само част от функционалностите за сигурност, които Golf Mk7 въвежда първи в продуктовата гама на Volkswagen.

Когато един утвърден играч като Golf се появи с толкова подобрения, няма как да не завладее света. Освен европейски и световен автомобил на годината за 2013 г., Golf VII печели 7 други международни награди.

2014: Удобството винаги ще бъде приоритет

През 2014 г. електромобилите продължават да отъпкват своя път. На пазара излиза BMW i3, който е хит и до момента със своя уникален дизайн и цялостна идея за “зелена” изработка. Сред фаворитите се нарежда и Tesla Model S, за който мисля, че няма нужда от представяне.

Луксозните електромобили набират популярност и вече става престижно за хората да карат такива. Новият облик на модерния електромобил бързо печели симпатиите на потребителите, но през същата тази 2014 г., наградата за най-популярна кола в Европа неочаквано печели един надъхан французин.

Второто поколение на Peugeot 308, което излиза на пазара през 2013 г., се предлага като хечбек, седан и комби. Явно удобството все още е приоритет, пред опазването на планетата. Това доказва и фактът, че няма нито един електромобил на челна позиция в класациите от тогава до сега. 

2015: VW вече не е бюджетна марка

През 2015 г. най-популярният автомобил е друго луксозно попълнение от Volkswagen. Това е Passat, който доказва, че Volkswagen вече не е бюджетна марка.

Две години по-рано Golf показа, че предлага страхотна сигурност на клиентите си, оставяйки на трето място V40, модел на еталона за сигурност – Volvo. Сега Passat показва, че VW e и луксозна марка, изпреварвайки с над 100 точки Mercedes-Benz C-Class.

2016: Кросоувърите са тук! Или пък още не?

През 2016 г. популярност набират кросоувърите. Нямаше как да не засегнем тенденциите и в този сегмент. Разбира се, че SUV има на пазара от много по-рано, но това е годината, в която възходът на високопроходимите градски коли е потвърден. Продажбите растат, SUV държи най-висок процент на европейския пазар. До второто място в класацията за “Европейска кола на годината” се промъква Volvo XC90, но победител отново става немец. Opel Astra, компактен хечбек, който вече не е толкова компактен.

Спомняте ли си началото на века, когато успешните модели бяха супермалките? Сега размерите на хечбек колите тръгват в обратната посока. И очевидно подходът работи. За градски коли вече имаме електромобили и компактни кросоувъри. А класическата форма на хечбека се завръща и тя е просто перфектна. Околната среда настрана, кой не обича истинските класически коли?

2017: Той има всичко

През 2017 г. вече нищо не може да се опре на SUV-тата, дори в класациите. Peugeot 3008 печели сърцата на европейците със своята маневреност, интересен дизайн и немалък брой екстри в стандартното оборудване.

Електрическо задвижване? Разбира се, 3008 се предлага с plug-in хибрид технология, защото е добре да се движим на ток в града, но и искаме от нашия кросоувър да може да ни закара до всяка точка. И да, имам предвид всяка точка.

Какво по-хубаво от това да имаме градска кола, с която да можем да кривнем от пътя, да се качим до хижата или просто да борим високите бордюри. Универсалните коли дойдоха на мода.

2018: Някой да иска всичко в едно?

Усетихте как се върнахме в днешно време, нали? Минахме през компактни хечбекове, няколко електромобила, по-висок клас хечбек изпълнения и дори няколко премиум коли. Изтъкнахме сигурността, икономичността, иновативния дизайн, проходимостта, както и тези малки добавки, с които един модел превъзхожда друг. Понякога малките детайли правят голямата разлика.

През 2018 г. вече имаме събирателен образ на всичко това. И тогава се появява субкомпактното SUV на Volvo – XC40. Шведите явно знаят как се прави, защото освен че XC40 става “Европейска кола на годината”, друг модел на Volvo, XC60, печели приза за най-популярна кола в света. Лукс, сигурност, икономия, проходимост и маневреност. Е, какво повече да искаме, за да ги направим коли на годината?

Можем ли да искаме нещо повече?

Какво още може да бъде подобрено за в бъдеще? Вероятно имате някои идеи, но съвпадат ли те с тези на производителите. Какви ще бъдат следващите тенденции, които компаниите ще зададат? Fiat има рекордни 9 победи в класацията за автомобил на годината на стария континент. Но има ли сили италианският гигант да завладее пазара отново или немци и французи ще окупират върха за пореден път? А може би Volvo има още какво да каже?

Това бяха най-популярните коли от началото на 21 век досега. Времето, в което живеем, ни предлага много неочаквани неща и вярвам, че следващата част от тази ера ще е още по-интересна. Аз вече имам някои идеи за това, което ни очаква догодина, но за тях ще ви споделя малко по-късно. Вие предусещате ли как ще продължи развитието си любимият ни автомобилен свят?