Индийският производител на автомобили Ola ще проектира, създаде и пусне на пазара първия собствен чип с изкуствен интелект в страната до 2026 г., като използва архитектурата ARM.

Ентусиазмът около изкуствения интелект вече е глобален, а големите компании се конкурират помежду си, за да доминират в определен сегмент. Въпреки това един развиващ се технологичен център в Индия реши да се включи в надпреварата, като местната автомобилна компания Ola обяви първия чип с изкуствен интелект на компанията, който да подпомогне процеса на самоуправление. Интегрирането на изкуствения интелект в автономните превозни средства е гореща тема в целия свят, а след като индийската фирма Ola разкрива своето вътрешно решение, може да се каже, че този сегмент е готов да се развива бързо в бъдеще.

Преминавайки към самия продукт, Ola представи няколко ИИ чипа, всеки от които е специализиран в своите сценарии. Главният изпълнителен директор на Ola Бхавиш Агаруал твърди, че за Индия е жизненоважно да проучи сегмента на изкуствения интелект, вместо да разчита на алтернативи от трети страни. Макар че компанията не разкрива обстойно линията си от чипове за ИИ, тя демонстрира няколко предложения, които включват серията чипове за ИИ Bodhi заедно с облачните процесори Sarv-1 и крайния чип за ИИ Ojas. Арсеналът на Ola със сигурност изглежда добре оформен, а първоначалните детайли със определено впечатляват.

Започвайки с чипа за изкуствен интелект Bodhi-1, Ola твърди, че тази конкретна технология е предназначена за мащабни LLM и цели натоварвания, свързани с инференции. Така че по принцип Bodhi-1 е по-скоро предложение от нисък до среден клас от Ola, предназначено да обслужва по-голямата част от сегмента на изкуствения интелект. Очаква се този чип да дебютира на пазарите до 2026 г. и се твърди, че има най-добрата „енергийна ефективност в класа“. Ola представи и следващото повторение, наречено Bodhi-2, което е сравнително по-мощен чип за ИИ, предлагащ по-висока производителност при натоварвания с ИИ. Твърди се, че чипът предлага огромна мащабируемост, разширявайки потенциалната му употреба до изчисления в екзамащаб.

Очаква се Bodhi-2 да бъде пуснат в експлоатация до 2028 г. и се твърди, че е водещ IP, който ще се конкурира с най-добрите алтернативи в индустрията. Ola също така представи чип с изкуствен интелект, наречен Ojas, за който се твърди, че е първият в Индия и вероятно ще бъде интегриран в следващото поколение електрически превозни средства на Ola. Фирмата не е разкрила много подробности за Ojas освен факта, че той ще поддържа широк спектър от екосистеми с архитектура, базирана на ИИ.

Следващият е Sarv-1 - чип, който се смята за най-оптимистичен и е предназначен за сегмента на изчислителните облаци. Очаква се Sarv-1 да се похвали с впечатляващи показатели за производителност и ефективност, като вероятно ще разполага с вградени ядра ARM Neoverse N3, но засега това не е потвърдено. По всичко личи, че новата линия чипове с изкуствен интелект на Ola е наистина мощна, но има въпроси около това дали тези архитектури ще достигнат своя завършен вид, така че ще трябва да изчакаме и да видим.

Снимка: Unsplash/Ola (via Bionic Squash)

Виж още: Лаптоп за всички, които искат да превърнат идеите си в реалност по най-бързия и лесен начин