На пръв поглед технологичните компании действат по правилата всеки един бизнес, който търси иновации и висока доходност. Но през последните няколко години социалните мрежи се превърнаха в платформи за дискусии на всякакви теми и не е изненада, че доста политически обсъждания се пренесоха именно там. Всъщност надали има място, където е възможно да се даде толкова широка гласност на решенията и принципите за тяхното вземане. Но предоставяйки това пространство, те не могат да се разграничат напълно от споделяната информация, съответно доста често ставаме свидетели на изключително строги процеси по санкциониране и модерация, които някои могат да разтълкуват и като вземане на страна. Такова поведение видяхме и в протестите, свързани с Black Lives Matter, както и с щурмуването на Капитолия. Това се случва и от момента, в който Русия реши да нападне Украйна. Без да навлизаме в политическа фактология, ето какви бяха реакциите на някои от най-големите платформи:

Илон Мъск и Starlink

Туитът на вицепремиерът на Украйна Михайло Фeдоров обиколи света: „Докато се опитвате да колонизирате Марс - Русия се опитва да окупира Украйна! Докато вашите ракети успешно се завръщат от Космоса - руските ракети атакуват украинските граждани! Молим ви да предоставите на Украйна станции на Starlink и да се обърнете към здравомислещите руснаци да се надигнат“.

 

Съобщението беше насочено към Илон Мъск, като той е тагнат още в самото му начало. И ако в някои други времена и условия подобна комуникация би била напълно безсмислена, то в конкретния случай само часове по-късно Мъск лично отговори, заявявайки, че Starlink е вече активен в Украйна и да очакват пристигането на още терминали съвсем скоро. Това се случи точно в момент, в който руското нахлуване в държавата преустанови на някои места интернет свързаността. Според Reuters става въпрос само за спад от 20%, които обаче потенциално може да се увеличат и да затруднят поддържането на връзка с близките в този критичен момент. Въпреки че практически не е ясно дали жителите на Украйна ще успеят в действителност да се възползват от услугата заради изисквания за свързаност при идеална видимост (нещо, което трудно се постига в урбанизирана среда), то бързата реакция на Мъск определено ще бъде едно от хилядите неща, които ще бъдат запомнени днес, доказвайки, че светът наистина много се е променил през последните няколко десетилетия.

Apple

Федоров се обърна и към Apple с молба компанията да спре продажбите на продукти в Русия и да затвори App Store. Това биха били действия, които да подкрепят „пакета от санкции на правителството на САЩ“. Според вицепремиера това би „мотивирало младежта и активното население на Русия да спрат активно позорната военна агресия“. Молбата не е съвсем без основание - още в четвъртък Тим Кук заяви в Twitter, че е „дълбоко загрижен за ситуацията в Украйна“ и че подкрепят екипите си и местните хуманитарни усилия. Накрая главният изпълнителен директор на Apple призовава за мир. Междувременно заради рестрикциите към някои от руските банки Apple Pay (както и всъщност Google Pay) спря да функционира, което донякъде постави ограничения пред онези руски жители, които бяха свикнали да разчитат на услугата. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен също заяви в пост в Twitter, че санкциите, свързани със SWIFT системата и насочени към Русия и банките й, ще „парализират активите на руската централна банка“, ще „замразят нейните транзакции“ и „ще направят невъзможно централната банка да ликвидира нейните активи“.

YouTube

Някои телевизионни оператори изразиха несъгласието със случващата се война, като ограничиха предаванията на руските канали в каталога си. YouTube обаче поде малко по-смекчаващ подход: видео платформата временно забрани на Russia Today (RT) и шепа други руски канали да печелят приходи от реклами. От компанията се позоваха на „извънредни обстоятелства“ и неотдавнашна санкция към държавата. Но това не е единствената рестрикция - видео съдържанието на тези канали ще бъде ограничено от препоръки към потребителите, а по молба на правителството на Украйна излъчването на тези канали ще бъде преустановено на територията й. И ако си мислите, че подобна позиция не е достатъчно ясна, то анализаторите посочват, че за последните 12 години Русия е спечелила цели 73 милиона долара от рекламни приходи в YouTube от RT и други свързани с държавата канали.

Facebook

От Facebook също взеха сходно с YouTube решение. В петък Натаниел Глайхер, ръководител на политиката за сигурност на Meta, заяви, че компанията забранява на руските държавни медии да пускат реклами или да използват други функции за монетизация в отговор на инвазията в Украйна. Ходът си има и предистория: руският регулатор Роскомнадзор заяви, че ще ограничи достъпа на Facebook на територията на страната, понеже от технологичния гигант са отказали да спрат да проверяват фактите на руските държавни медии в платформата. Като допълнителна мярка Facebook активира функцията за „заключване на профил“ за хората в Украйна като допълнителна стъпка за сигурност и създаде Център за специални операции, за да проследи как се развива нахлуването в Украйна.

Twitter

Социалната мрежа реши да спре всякаква реклама в Русия и Украйна с цел да подчертае по-добре авторитетната информация и да се бори с дезинформацията. За да се усети ефектът от тази мярка, са наложени още някои ограничения като например спирането на някои препоръки за туитове от хора, които потребителите не следват, както и някои функционалности, свързани със сигурността на самите профили. Социалната мрежа също така заяви, че „проактивно преглежда туитовете, за да открие манипулация на платформата“, и предприема „принудителни действия“ срещу тях. Twitter наблюдава акаунтите на журналисти, държавни служители, активисти и други високопоставени акаунти, за да предотврати и „целенасочено поглъщане или манипулация”. Русия отвърна с блокиране на платформата, което донякъде ограничи потока на информация, свързан с войната в Украйна.

Снимки: Shutterstock/Apple/Unsplash

Виж още: Украйна призова Apple да спре продуктите си и App Store за Русия