Цената за злоупотреба с банкови карти вече е паднала до 50 и дори 20 евро за изработването на сканиращо устройство, което чете ПИН-кода на магнитната лента на картата, а софтуерът може да се свали безплатно от интернет.

Това заяви румънският експерт по финансови измами Каталин Григораш по време на кръгла маса на тема "Превенция и борба с измамите при паричните транзакции". Координацията на организираните групи е много по-добра от тази на експертите, каза още Григораш, като добави, че една от основните тенденции в момента е копирането на картите за хотелски стаи с цел грабеж. Картите с чип са по-сигурни, като досега няма случаи на фалшифициране. В банкомати, където се използват чип и магнитна лента, обикновено се чете само информацията от магнитната лента. Новото поколение са т.нар безконтактни карти, които могат да бъдат съчетани с биометрика на собственика. Такава система има в Израел и работи с гласа на човека, в ОАЕ - с ириса на очите, а в САЩ - с пръстови отпечатъци, допълни той.

Според проучване на Българската национална асоциация на потребителите (БНАП) почти всеки трети потребител у нас - 29%, е ставал обект на опит за финансова измама. Близо 60% от запитаните признават, че поне веднъж са имали затруднения с картови разплащания или разплащания по интернет, а 10% са претърпели финансови щети вследствие на измама.

Освен познатите вече кражби на данни при кредитни карти чрез устройства, все по-разпространени са така наречените нигерийски измами, при които мними банкери или служители пращат имейли, че уж желаят да прехвърлят значителни суми по сметка с условието да им бъдат предоставени сметки или други лични данни от човека, който е набелязан за измама.

Според Георги Димитров от фондация "Право и интернет" сред "новостите" на търговските измами са изпращане на електронна поща до определени потребители да продават или купуват ценни книжа на дадени компании на фондовите пазари. "Клик-измамите" се практикуват при интернет рекламата с банери. При тях от конкурентна фирма на рекламиращата умишлено повишават броя на ползване на препратките от рекламните банери с цел да повишат разходите на рекламиращата компания.

От в. Класа

Тагове: