Изминалата година беше интересна за света на преносимите персонални компют­ри. Сбъднаха се повечето прогнози на водещите статистици и анализатори, че не се очаква какъвто и да било сериозен ръст – даже напротив: някои изследвания сочеха закономерно свиване на пазара, което се дължеше на съчетание от редица комплексни причини: главно конкуренцията от страна на таблетите и смартфоните. Но станаха и някои обрати в класацията ТОП 5 на водещите производители – изненади, които малцина са очак­вали. Едва ли сред тях можем да причисляваме издигането на Apple до третото място на водещите РС търговци за региона на Северна Америка, най-вече САЩ, където „Ябълката” е завоювала близо 13% от пазара.


Големи възходи и страшни падения

От друга страна, някои анализатори до ден-днешен сякаш не могат да повярват, че Lenovo постигна същото геройство, като това на Apple, но в световен мащаб! От дан­ните за третото тримесечие на 2011-а категорично излиза, че китайският производител е отчел ръст от над 25% и закономерно се намира на второ място – за сметка на Dell, които вече заемат третата позиция. Други експерти от бранша не са чак толкова изненадани, да не кажем – никак, от издигането на Lenovo и перспективите в недалечно бъдеще дори да заеме първо място. Слизането на Acer до четвърто място (след отрицателен ръст от 20.6% по предварителни данни на IDC) е друга „изненада”. Смята се, че причините за неприятната ситуация, в която се намира Acer Group, са проблемите в ръководството и цялостната стратегия на азиатския производител, а не се дължат на понижено доверие от потребителите.

 

Компанията Lenovo е „изненадата” на 2011 година. Тя отчете шеметен ръст не само в производството и доставките на нови модели, но и в тяхната успешна реализация.

 

Първото място в САЩ, но и в света...

То се заема от HP. Някои специалисти не виждат нищо изненадващо в това. Други са (искрено или по-скоро превзето) изненадани, че слуховете, сериозните дискусии и откровените спекулации за промените в компютърния бизнес на тази компания не са се отразили сериозно на нейните производствени възможности и продажби. Фактът е красноречив – не просто е удържано лидерството, но е отчетен и ръст от 5.3%. И тъй като разглеждаме ТОП 5, нека споменем и последните сред първенците: Asus с техния 6.5% пазарен дял и впечатляващ ръст от 30.2%.


Глобалното срещу регионалното положение

Това, което се отчита в глобален мащаб, не е непременно вярно и представително за регионалните пазари – независимо за кой пазар става дума. Например в САЩ четвъртото място убедително се заема от Toshiba, което не е изненадващо – това е производителят, който направи едни от най-значимите иновации сред преносимите компютри през годината. Специално Toshiba е утвърдено име и сред българите. Представители на компанията си обясняват това с подкрепата, която оказват нашите водещи търговски вериги, като тя не се изчерпва само с адекватно рекламиране на лаптопите, но и на телевизорите от Toshiba. Същият принцип важи и за други вече споменати марки. Например Dell все още безпроблемно удържа второто си място в САЩ, а пак там Acer е на път изобщо да отпадне от челната петорка.

В същото време в България ситуацията е такава, че тези потребители, които определят покупката си по цената, продължават (основателно) да разглеждат Acer като компанията, която предлага балансирани компютърни системи на особено прия­телска цена. Дали тези традиции ще се запазят и през идните години, едва ли може да се прогнозира смело, но по всичко личи, че все още са валидни. Конкретно на Acer беше първият ултрабук – една специална категория преносими компютри – предлаган официално в България. В този параграф си струва да споменем и лаптопите на Samsung, насочени към масовите потребители и идващи с етикет, на който все повече се открояват агресивно ниските (или по-точно казано: разумни) цени.


Портативното в раниците срещу същото, но в джоба

Специалистите на агенции­те IDC, Garthner и Forrester бяха прави в своите прогнози. Отдавна мина времето, когато хората се подиграваха на липсата на далновидност у онзи стратег от IBM, който преди много години се питаше риторично: „Кой потребител ще иска да има РС у дома си?” До неотдавна, когато лаптопите смело изместваха настолните компютри, зевзеците отговаряха: „А кой не би искал РС вкъщи?” Днес е факт, че персоналните компютри – такива, каквито ги знаем – са изправени пред едно несигурно бъдеще. Все повече хора се ориен­тират към таблетите и смартфоните. В известен смисъл тези устройства също са РС, но не съвсем, тъй като там солидни позиции имат и други компании, да не говорим за войните между операционните системи, които нямат нищо или имат малко общо с тези при РС-тата.

 

Прогнозите на водещите агенции сочат, че до 2015 година лаптопите ще отстъпят по продажби на таблетите и смартфоните.

 

Според трезвите прогнози на Forrester до 2015 година броят на продадените таблети ще достигне общо 195 милиона – което ще е с 5 млн. бройки повече от успешно пласираните лаптопи за същия период. Очаква се да се запази положителният ръст при преносимите компютри, но той все пак ще спада с всяка следваща година. Още сега се отбелязва тенденцията, че болшинството потребители са раздвоени между лаптопите и таблетите/смартфоните. Икономическата несигурност дори в Западна Европа и САЩ ограничава или напълно възпира хората да си купят и от двата типа устройства. Съответно лаптопите все повече и повече ще отстъпват пред мобилните джаджи, които вършат същата работа, но (обичайно) са по-евтини и могат да се носят в джоба.

Стига цифри! Идват новите технологии и... стандарти

По отношение на хард­уера нямаше изненади. Актуалните модели на почти всички водещи производители залагат на процесори Core i3/5/7 от второ поколение. Масовите лаптопи се предлагат с твърд диск, който има капацитет поне 500 GB. Все повече системи идват с минимум един USB 3.0 порт за бърз трансфер на данни. От чисто хардуерна гледна точка няма какво да се изтъкне. В общи линии технологиите от пред­ходните години просто узряха. А резултатът беше едновременно очакван и донякъде изненадващ. Появи се чисто нова категория преносими компют­ри, наречени ултрабуци – може би най-значимото събитие през годината. Както подсказва името им, това са ултрапреносими лаптопи, но особеностите им не се изчерпват само с физическите размери. За да бъде наречено едно персонално РС с новото название ултрабук, то трябва да отговаря на строги критерии: 1) да е с профил (дебелина) под 2 см; 2) да тежи под 1.4 кг; 3) батерията му да осигурява автономия поне 5 часа; 4) вграденият носител на данни да е SSD; 5) да разполага с вградена HD видеокарта; 6) да няма оптично устройство и 7) да струва под 1000 щатски долара. В тези изисквания по обясними причини най-често се вписват 13 или 14-инчови модели. С голяма доза сигурност може да се прогнозира, че както повечето производители на лаптопи вече произвеждат таблети, много скоро всеки от тях ще се отчете с поне един ултрабук. Дали ултрабуците ще са достойна алтернатива на нетбуците и таблетите – това като че ли е по-скоро облог за хазартно настроените анализатори, докато повечето авторитети засега се въздържат от категорично мнение.

 

Прогнозите на водещите агенции сочат, че до 2015 година лаптопите ще отстъпят по продажби на таблетите и смартфоните.

 

Отзвук от новостите на IFA 2011

Технологичното изложение IFA, проведено в Берлин през септември, ни даде ясна представа за плановете на повечето знайни и не чак толкова популярни компании за поне година напред. Абсолютно вярно е, че всеки производител се опитва да прави чудеса – не просто за повече печалби; напротив – трудната икономическа атмосфера принуждава дори богатите да се замислят за оцеляването си в несигурната и силно конкурентна среда. Тъй като липсват сериозни хардуерни революции и нови операционни системи, болшинството компании опитват да привличат вниманието и интереса на потребителите с уникални разработки.

По мнение на HiComm – което е просто мнение, а не факт – истинските иновации през 2011-а при лаптопите бяха направени от Toshiba. Те бяха сред първите, които пуснаха стереоскопичен модел по установения стандарт с активни очила и определено са пионерите в автостереоскопичната технология – не само при преносимите компютри, но и при телевизорите. Дали резултатите са съвършени? Спорно е. Но е безспорно, че тази компания инвестира средства и усилия да „изпреварва времето”, което заслужава поне почетно споменаване. И тук не става дума само за 3D-то без очила. Например компанията беше сред първите с ултрабук, който отговаря и на извънредните изисквания да се отваря без усилия и без проблеми само с една ръка, като тънкият профил на устройството не е за сметка на популярни портове и интерфейси. С други думи – четвъртото място в класацията на САЩ за Toshiba е напълно обяснимо. Интересна идея на IFA 2011, която има всички шансове да се превърне в перспективна тенденция, беше тази на Samsung да използва всяка свободна площ от дадено устройство за соларни батерии. Така, вместо капаците зад дисплея на лаптопа да са празна площ, която просто събира неприятни пръстови отпечатъци, се превръща в източник на енергия – полезна част от системата. Соларните батерии са толкова добри, че за всеки 2 часа зареждане се осигурява 1 час автономия. Съотношението 2:1 е, меко казано, революционно.

 

Производителите, кои­то дори не се класират в челната петорка, всъщност създадоха едни от най-интересните модели през годината.

 

През изминалата година от Sony също отчетоха ръст при техните мобилни компютри VAIO, което е очаквано следствие от иновациите и смелите решения. Появиха се ултрапреносими модели на компанията, които се предлагат на изненадващо достъпни цени, без да са жертвани екстри, като релефните корпуси и материалите за изработка. А при по-скъпите предложения иновации­те са забележителни: например обновените серии S и Z се възползват от допълнителна тънка батерия, която се монтира към дъното на лаптопа и удължава автономията до 14 часа! Конкретно моделите от Z серия са съвместими и с докинг станция, която разширява функционалността до такава степен, че практически лаптопът се превръща в настолно РС. Казано другояче – ако 2011 година е представителна за това, което можем да очакваме в бъдеще, най-големите изненади се очакват от компаниите, които (засега) имат по-скромен пазарен дял. Независимо от статистиките и официалните класации, по наше мнение „последните всъщност са първи”! Ако това не е изненадата на годината – кое?!

 

Тагове: