Миймове, или макар и неправилно, но масово, "мемета", са изключително популярно явление, произлизащо от интернет и по-младите и активни потребители, което постепенно напусна сенките на ентусиастката култура и стана част от мейнстрийма. Макар думата да произлиза от гръцкото "мем" и "меметика", което означава "придобити сетивно", актуалното значение на думата е доста различно.

Зад привидно идеалистичния и чисто развлекателен характер на миймовете обаче се крие много по-оркестрирана същност, която струва повече, отколкото вероятно ще изкарате през целия си живот. От неособено добре реализирани дигитални рисунки миймовете постепенно се превръщат в мощен и прикрит маркетинг инструмент.

 

Harlem Shake и Gangnam Style

Един мийм спира да бъде такъв, когато майка ви научи за него. Колкото и странно да звучи това, ентусиастите спират да се вълнуват от вайръл явления, когато те станат масови, защото това означава, че краят на жизнения им и цикъл е близо. Симпатичният кореец Psy се превърна в истинска сензация и отбелязва първото видео в YouTube, гледано над милиард пъти, с което даде впечатляващо начало на своята международна кариера.

 

 

 

Само няколко месеца (което е дори много) по-късно обаче Gangnam Style е вчерашната тенденция, от която никой не се вълнува. Същото се отнася и за Harlem Shake, иначе крайно неизвестна песен на неособено известния Baauer. Тя, или по-скоро краткият дебилен танц към нея, стана толкова масова, че намери място дори в ефира на родните телевизии, стана причината за уволнението на учител и роди десетки (по възможност вече стотици) видеа в посещаваните и недотам посещаваните кътчета на интернет. В момента обаче Harlem Shake отшумява също толкова бързо, колкото придоби популярност.

 

Rage Faces и компания

Gangnam Style и Harlem Shake са миймове, обречени на масова популярност още със създаването си, което до известна степен ги отдалечава от и без това несъществуващото определение за мийм. "Истинските" миймове успяват да открият начин да станат безсрамно популярни, без да навлязат в полезрението на "обикновените" потребители като майка ви например. По този начин те създават известно усещане за ексклузивна форма на комуникация. Отлични примери за това са Rage Faces, които не спират да се използват във всевъзможни случаи от години.

Една от основните съставки на формулата за успешен и траен мийм е универсалността. Gangnam Style и Harlem Shake са забавни и относително креативни, но трудно могат да бъдат отговори на въпроси или да се прилагат като заместител на едно или няколко изречения по време на комуникация. От своя страна култовият кадър от "Властелинът на пръстените", в който Боромир казва: Onе does not simply walk into Mordor, може да бъде перифразиран по безкрайно много начини. Същото се отнася и за Sad Keanu, най-известната сцена от филма Downfall, Scumbag Steve, унищожената по крайно забавен начин испанска фреска и дори замисления поглед на Ким Чен Ир.

Миймовете, които се запазват остават в активни в ултрабързия интернет свят, обикновено стартират в сайтове като 4chan и reddit, а не в 9GAG, противно на общото схващане.

Странната част на интернет

Възможно е да сте чували изрази като "странната част на YouTube" или "странната част на Twitter" или накратко - странната част на интернет. Става въпрос за съдържание, което вероятно не би трябвало да е онлайн или е твърде специфично или нишово. Как да разберете, че сте достигнали до странната част на интернет? Ако си задавате въпроса: "Позволено ли е това да е качено тук?", то вероятно вече сте там. Убиването на скука онлайн неизбежно води до странната част на интернет, било то чрез предложени видеа в YouTube, коментари или необичайни резултати и предположения на Google.

Именно странната част на интернет е люлката, в която се формират повечето популярни миймове. В даден момент обаче те излизат от нея и навлизат в поп културата. Колкото по-дълбоко, толкова по-кратък живот им остава.

Не подценявайте странната част на интернет. Нейните граници са условни. Ако преди 10 години някой ви бе казал, че ще гледате снимки на котки с не особено оригинални надписи и ще се смеете, вероятно бихте му се изсмели. Кой се смее сега?

 

Пари, пари, пари

Не е учудващо, че гурутата в областта на рекламата и маркетинга усетиха потенциала на миймовете сравнително рано и успяха да ги популяризират още повече, макар и в крайно мутирала версия. Явлението се разпростира далеч отвъд споделянето на миймовете във Facebook фен страници с милиони фенове. Макар и с известна доза конспиративност, много потребители са на мнение, че някои интернет явления са режисирани. Пример за това е матаморфозата на популярния рапър Снууп Дог в реге изпълнителя Снууп Лайън. Невероятният маркетинг екип зад него успява да го обвърже с интернет сензации като Epic Meal Time и Kassem G, да участва с Epic Rap Battles of History и дори да започне собствен YouTube канал (westfesttv), който успява за отрицателно време. Възползвайки се от популярността на миймовете и интернет явленията като цяло, Снууп успява да се измъкне от все по-непривлекателния в наши дни гангстерски имидж и да стане идол на още едно поколение благодарение на правилното си позициониране.

Кои са вашите любими миймове?