Мобилния конгрес, който се провежда в Барселона от доста години, винаги е бил европейската мобилна алтернатива на CES, макар и в по-малък мащаб. Тези от вас, които следят мобилната индустрия по-отблизо, няма как да не си спомнят, че доскоро всички големи компании правеха най-важните си анонси за годината под обединения покрив на MWC. Отскоро обаче това не е точно така.
Конгресът през 2013 г. е отличен пример за все по-слабото значение на събитието. Причините за все по-малкия интерес към него не са в организацията и провеждането му, а в индустрията, която вече е твърде различна, за да може да си позволи да обръща сериозно внимание на подобни събития. Защо видеостените на Таймс Скуеър са по-важни от хиляди квадратни метри шоурум и как Apple и Samsung променят представите ни за продуктов анонс, ще научите в пълния текст на статията.
Анонсирай сам
Доскоро стратегията за представяне на нов технологичен (и не само) продукт включваше идеята, че събирането на колкото може повече анонси на едно място води до по-силно внимание към всеки от тях, тъй като определена база от журналисти и по-важни потребители посещават шоурума и обръщат внимание на по-малките риби, привлечена от наистина интересните продукти. Тази стратегия работи успешно в продължение на десетилетия, но отскоро интересът както към CES, така и към MWC спада стремглаво. Шоуто в Лас Вегас постепенно се връща към оригиналния си облик на конгрес за домакинска и черна електроника, а MWC, учудващо, става сборище за по-маловажни азиатски компании. Каква е причината за това? Накратко - новото схващане за добър анонс.
Една от малкото компании, които от години правят собствени събития за анонсирането на нови продукти, е Apple. Харесваме или не ябълката от Купертино, няма как да не признаем, че този похват работи. Доскоро Apple дори участваше активно във фенското сборище MacWorld, но преди няколко години официално го напусна. Анонсите на Apple са напълно самостоятелни, но събират повече медийно и по-важно - потребителско внимание от всички други - сведения за това може да откриете в статистиката за посещаемостта на най-големите международни технологични сайтове. За анонса на всеки iPhone се говори месеци предварително, а информацията за него достига дори до обикновените потребители.
Първата технологична компания, която успешно зае идеята за собствени анонси, е Samsung. Бъдещите продукти на корейците създават сериозна доза хайп, масовите медии ги обсъждат, изтичат истински и недотам истински слухове, има съспенс. Постепенно HTC, Nokia, Motorola и Google наблягат все повече на собствените си събития вместо на CES и MWC. В един момент осъзнаваме, че големите риби, за които идват всички, вече не плуват в същия басейн. Какво означава това за по-малките?
Прочетете на следващата страница.
Бумът на Huawei и ZTE
В момента живеем във време на преход. Ясно е, че анонсите вече се правят повече за потребителите и по-малко за медиите, но технологичните медии продължават да посещават с интерес важните комбинирани събития. Благодарение на тази инерция азиатски компании като ZTE и Huawei се оказват под светлината на прожектора и тъй като анонсите на по-големите компании отсъстват или са твърде малко, медиите трябва да отразят какво се случва на азиатския технологичен пазар.
По време на MWC 2013 видяхме малко анонси от големи играчи. HTC представи One, а Nokia допълни гамата си от Windows Phone устройства, но без да анонсира особено вълнуващ хардуер от висок клас. Всъщност, ако изключим новия флагман на HTC, надали можем да отсеем едно наистина вълнуващо устройство. За сметка на това представянията на малки и големи азиатски производители изобилстваха, а някои от тях не бяха чак толкова скучни. MWC постепенно губи популярност сред потребителите и масовите медии, но това не е задължително лошо явление.
Място за сделки
От потребителска гледна точка MWC никога не е бил толкова интересен, колкото CES, но за представители на компании, медии и оператори мобилният конгрес винаги е бил място за сключване на нови партньорства, осъществяване на сделки и създаване на полезни контакти. Бърз преглед на видео отразяването на MWC тази година показва все повече представителни господа с костюми и все по-малко ентусиасти и журналисти, които лесно се разпознават по по-ежедневния си стил на обличане. Означава ли това, че както MWC, така и CES постепенно започват да се вписват по-добре в другия смисъл на думата конгрес - сборище на хора с общи интереси? Вероятно да.
Не бива да очакваме сериозна промяна на анонсните политики в идните години. Липсата на интересни събития по време на големите изложения само ще се задълбочава, докато накрая всички компании не започнат да представят своите продукти на собствени събития. Това не е толкова трудно или скъпо, но цялото медийно внимание е на тяхно разположение, осъществява се пълен контрол върху техническите подробности и може да се обособи наистина пълноценен демо кът. Далеч по-важно обаче е, че медиите и потребителите са информирани за "събитие на Nokia" или "събитие на Sony", а не са изморителен конгрес, в който за една работа седмица ще бъдат излети цял куп нови устройства.
Тенденцията се наблюдава и извън мобилния сегмент. Sony предпочете да покаже PlayStation 4 на отделен анонс и да остави подробностите за E3, вместо да започне заедно с Microsoft и новия Xbox по време на ново събитие.
В заключение трябва да отбележим, че все пак не е добра идея да губите интерес към големите технологични конгреси с пренебрежителен поглед. Те все още имат какво да покажат, особено от гледна точка на технологии и хардуер. Азиатските компании, които постепенно ги превземат, пък имат все по-интересни и достъпни предложения, които конкурират установените позиции на големите играчи.