Ултрависоката резолюция в 3D вид, гарнирана с нови интернет възможности, определя бъдещето на домашния телевизор. Пазарът на електроника силно се дефрагментира, обхващайки всички възможни сегменти, пазари и покривайки новите критерии на потребителското търсене.


В ерата на ултрависоката разделителна способност (UHDTV)

Индустрията не е определила с точност техническите стандарти на този сектор, но няколко производители вече въведоха новата UHDTV резолюция в определени свои модели. UHDTV е крачка напред в сравнение с настоящата HDTV. При това голяма крачка. В продължение на няколко години група от експерти, включваща учени и инженери от цял свят (ITU Study Group on Broadcasting Service), работи върху разработването на техническите спецификации за UHDTV. Според тях в близко бъдеще ние ще гледаме на екрана картина, изградена от 33 милиона пиксела, което е 16 пъти по-голяма детайлност спрямо сегашните Full HD екрани, изградени от 2 милиона пиксела. Процесът на тестване на новия стандарт е преминал успешно, като в Япония държавната телевизия NHK е демонстрирала транслация на предаване в новия UHDTV формат. Според Дейвид Уд – председател на работната група, високото качество на UHDTV ще окаже значително влияние върху живота и начина, по който гледаме телевизия, и като в потвърждение на свои­те думи през септември изгради видеоконфе­рентна връзка между Лондон и Амстердам, предавана в ултрависока резолюция. През следващата 2012 година са планирани серия от предавания в UHD, включително и следващите Олимпийски игри.

Телевизията с ултрависока резолюция UHDTV ще окаже значително влияние върху живота и начина, по който се забавляваме.


Задават се многопроцесорните телевизион­ни платформи

Супер високата резолюция има своя пазарен модел в лицето на триизмерния LED телевизор 55ZL2 на Toshiba. В него вече се използва много­процесорната платформа CEVO Engine, която обработва и визуализира картина с феноменалната резолюция 3480x2160 пиксела (Quad Full HD – 4К). Тенденцията телевизорите да имат многопроцесорна мощ ще набира скорост, а с това и възможността за видео обработка на резолюции, далеч над наложилата се HDTV. Още по-далеч отива компанията Sharp, която на изложението IFA 2011 в Берлин показа  прототип на телевизор с ултрависока разделителна способност и изграден на технологията Super Hi-Vision. Разработката на Sharp е първият в света 85-инчов панел с формат 8K4K (2K са телевизорите, имащи по хоризонталата 1920 пиксела, което е около 2000 точки). Резолюцията на прототипа Super Hi-Vision, създаден с подкрепата на експерти от NHK, е 7680х4320 пиксела, като общият брой на пикселите е около 33 милиона. Според анализаторите този нов видео стандарт ще стимулира развитието на 3D телевизията, като няма да има вече нужда от очила за гледане на триизмерни образи. Първата сериозна крачка в тази посока направи Toshiba с дебюта на един комерсиален авто стереоскопичен модел.

LG PenTouch e първият телевизор в света със сензорен екран, върху който може да се рисува и да се редактират дигитални снимки.


3D телевизия без очила

Възприемането на 3D видео до момента изискваше ползването на активни 3D очила. Неудобството от постоян­но зареждане на този аксесоар, както и ограниченията в начина на гледане на 3D картината накара производителите да потърсят нови методи, избягващи раздвояването на образа, появяващо се при неправилна позиция на главата. От LG разработиха моделите Cinema 3D – техните очила, освен че тежат едва 16 грама, което е почти наполовина по-малко от традиционните триизмерни очила, работят без батерии и не генерират вредни електромагнитни вълни.

Кардинално за решението на проблема подходиха от Toshiba, създавайки авто стереоскопичните 3D екрани. В Япония вече се предлагат няколко модела с малки диагонали, но високата им цена ограничава силно тяхното масово навлизане. Отскоро в тази посока работят и от Samsung, които на няколко изложения вече показаха прототип на авто стереоскопичен телевизор с размер на екрана 55 инча. Моделът може да показва 3D съдържание от 9 обособени зони на гледане.

 

Smart TV буквално ни изстрелва в космоса

Южнокроейският гигант Samsung, изкарвайки на пазара своята нова серия Smart TV, направи сериозна заявка за водещо място в телевизионната технологична ниша. Телевизорите от тази „умна” серия, освен че са първокласни Full HD екрани с отлично качество на картината и звука, сe превръщат в новото мултимедийно сърце на нашия дом. Благодарение на новата безжична технология, наречена 1 foot connection, всеки Samsung от „умната” серия може да осъществи безжично сърфиране в интернет, да споделя снимки в социални мрежи, да има директен стрийминг на съдържание от глобалната мрежа или отделни комерсиални услуги, както и да ползва десетки други приложения, създадени специално за телевизора.

Сърфирането става благодарение на вграден брау­зър, поддържащ както Flash 10.1, така и протоколите JavaScript 1.1, за да може да се разглеждат анимирани сайтове в цялата им прелест. Писането на текст на екрана може да се извърши и чрез мобилен телефон, базиран на Android или iOS, като се ползва неговата QWERTY клавиатура. Достатъчно е да се свали безплатно Android приложение или програма от Apple AppsStore за управление на телевизора.

Всеки от водещите производители пусна SMART телевизори с вграден Wi-Fi адаптер и множество разнообразни приложения.
 
Самият набор от приложения, които се създават за Smart телевизорите, расте лавинообразно. От Samsung Electronics обявиха, че Samsung Apps, магазинът за приложения за HDTV телевизори, наскоро отбеляза 1000 регистрирани приложения и задмина границата от 10 милиона сваляния на различните софтуерни предложения. Софтуерните продукти за онлайн видео остават водещи в списъка с най-сваляните. Това пренасочва вниманието на компании за разработване на софтуер в съвсем нова посока, ориентирана към телевизионната техника. Smart ТV моделите на LG могат да се свържат със съвместими външни устройства, като USB, DLNA мрежи и MediaLink, както и да дават наслада от множеството онлайн приложения. В същата посока работят и останалите производители, като Sony, Toshiba, Panasonic и Philips, където набирането на приложения стартира с няколко месеца закъснение.

Управлението на SMART телевизора изисква нов подход в организиране на менютата и възможността за бърз достъп до желаните функции.


Всеки телевизор може да бъде SMART

Компанията LG Electronics обяви пускането на Smart TV конвертор и Full HD медийния плейър ST600, които лесно превръщат всеки обикновен телевизор в Smart. Вграденият Wi-Fi модул на конвертора осигурява на потребителите достъп до популярните интернет услуги, както и свързване с LG Smart TV и магазина за приложения LG Apps. Така всеки получава възможността да зарежда интернет страници или да тегли видео съдържание от мрежата директно на телевизора, без да ползва за това персонален компютър. Според Хайвис Куон, президент и главен изпълнителен директор на LG Home Entertainment, този тип устройства предлагат чудесна възможност на всеки да се присъедини към списъка на Smart TV потребителите.


Интуитивно управление на умните телевизори

Управлението на SMART телевизора изисква нов подход в организиране на менютата и възможността за бърз достъп до желаните функции. Това налага новите дистанционни управления да осигуряват достатъчен комфорт върху контрола на „интелигентната телевизия” и разработващите центрове на компаниите сериозно работят в посока за алтернатива, която да позволи бързо и лесно да бъде достигнато желаното съдържание, включително филми, използвайки различни интернет приложения, като дори някои компании предлагат двустранни дистанционни, с разположена на задната страна QWERTY клавиатура.

На изложението IBC 2011 в Амстердам бяха представени няколко разработки за интуитивен контрол върху „умните” телевизори, като новият потребителски интерфейс използва технологията за управление с жестове, прилагана в игровите конзоли.
Белгийската компания SoftKinetic също демонстрира TV потребителски интерфейс, контролиран с жестове и разработен на базата на CMOS сензор. Технологията, наречена Time-of-Flight, открива движенията в три измерения, съчетавайки сензор и голям брой LED индикатори, улавящи светлината, отразена от ръката. От Royal Philips Electronics пък работят върху интерфейс, опростяващ съществуващите дистанционни управления, внедрявайки един вид „акселерометър” в дистанционното. Технологията, наречена uWand, регистрира движението на дистанционното в пространството с помощта на сензори. Например с едно накланяне на дистанционно управление във въздуха може да се увеличава или намалява силата на звука.

Пазарният дял на TOP10 в световен мащаб марки LCD телевизори е 74–75% за първата половина на годината.

 

Вторични трусове за японската индустрия

Земетресението в Япония постави на изпитание тамошните производители на потребителска електроника. Наред със забавените доставки на компоненти вследствие пораженията от земния трус намаляха и средствата от японското правителство, с които се субсидираха производителите. Това накара много производители от острова да пренасочват своите ресурси в по-специфични ниши като отговор на силната корейска инвазия в сегментите за домашно развлечение. Така например корпорацията Hitachi до края на годината ще спре производството на телевизори и прехвърля производството си към тайванския гигант Foxconn. Единствената фабрика на японците ще бъде затворена до края на календарната 2011 г. Компанията ще продължи да продава телевизори със своя бранд, но те ще бъдат произвеждани от тайванците. Този ход на Hitachi не е изненадващ, след като през лятото Samsung и Sony също обявиха сериозни загуби в отделите си за продажба на телевизори.

От няколко години западни компании продават технологичните си производства на държави от Азия. След изключително слабите финансови резултати за първата четвърт на 2011 г. от Philips също силно редуцираха телевизионния си бизнес. Компанията първоначално прехвърли 70% от бизнеса си с телевизори на партньорите си от Хонконг TPV Technology, които имат правото да запазят името на марката. С този ход Philips възнамеряват да се съсредоточат върху осветителната техника, медицинското оборудване и битовата електроника, където имат много силни позиции. Раnasonic също ограничават телевизион­ното си производство като цяло.


Пазарът задържа през 2011-а своите темпове

Реализацията на LCD телевизори е с влошени показатели спрямо миналата година. Анализаторите отдават това на няколко факта: японската икономика е в затруднение след земетресението и високата цена на японската йена. Също така американският държавен дефицит, гръцкият дълг, цените на суровия петрол и глобалната инфлация ограничават покупките на потребителите. Много от компаниите, произвеждащи телевизори, коригираха своите прогнози за реализация на продукцията си в посока надолу, като за годината се очаква в световен мащаб да бъдат реализирани 201–203 милиона телевизори.


3D домашно кино

Все повече филми се заснемат в 3D формат, заради което лавинообразно нарастват и заглавията за домашно ползване. Пренасянето на 3D киното у дома никога не е било толкова лесно, колкото сега. Повечето тазгодишни системи за домашно кино включват плейър, възпроизвеждащ както 3D Blu-ray видео, така и многоканален съ­раунд звук. През 2011-а системите за домашно кино постигнаха пълна интернет интеграция и вече могат самостоятелно да извличат мултимедийно съдържание от интернет, като го пренасят към плоскопанелните телевизори през HDMI портовете. DNLA-сертифицираните модели пък свързват системата с домашната компютърна мрежа и дават достъп до личните видео архиви на потребителите.


Виртуално кино

Sony направиха своеобразна революция с новия персонален кино­театър Sony HMZ-T1. Устройството във вид на футуристични очила излъчва триизмерна картина посредством два независими OLED екрана с диагонал 0.7 инча с резолюция 1280x720 пиксела и създава изключително убедителна илюзия за гледане на огромен 3D екран с диагонал 750 инча и 45-градусово зрително поле. HMZ-T1 разполага с виртуални слушалки, осигуряващи реалистична илюзия за 5.1-канален звук.

 

Тагове: